دستيابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404

((مدل، ابزارها و تکنيک ها))
 سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي
 چکيده
تدوين سند چشم انداز و تعيين ابزارها و تکنيک هاي دست يابي به آن از جمله ضروريات و پيش الزامات توسعه همه جانبه در کشور مي باشد. بدون بهره گيري از مدل، ابزارها و تکنيکهاي مناسب، حصول به سند چشم انداز امري غير واقع بينانه و غير ممکن به نظر مي آيد. با توجه به اين تحليل، نگارندگان مدلي را جهت دست يابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي تدوين نموده و سپس به تشريح تکنيک ها و ابزارهايي که در هر مرحله از مدل ضروري مي نمايد به کار گرفته شود، اقدام ورزيده اند.
واژگان کليدي :سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران، مدل اجرايي، ابزارها وتکنيک ها .
 مقدمه
چشم انداز بيانگر حوزه ديد، آرمان، غايت و نهايتي است كه يك كشور قصد دارد به آن جامه عمل بپوشاند. بار مفهومي عميقي كه بر اين واژه مترتب است بسي وسيع تر از آن است كه سياستگزاران و استراتژيست هاي يك كشور تمايل پيدا نمايند، از آن غفلت و چشم پوشي كنند .
چشم انداز، نماد اثر بخشي و جهت گيري صحيح تمامي فعاليتها و برنامه هاي اجرايي كشور بوده و دوام و قوام آنها را تثبيت مي نمايد. مهمترين جزء و عنصر از يك فرآيند برنامه ريزي استراتژيك خرد ورز و دور انديش تعيين چشم انداز مي باشد. حصول و تحقق اين چشم انداز در گرو استفاده از مدلي اثر بخش و تكنيكها و ابزارهاي مناسب مي باشد. مدل از آن رو مهم مي نمايد كه يكپارچگي و انسجام فعاليتهاي مورد نياز را جهت دهي يكسان مي بخشد. تكنيكها و ابزارها نيز به آن جهت واجد اهميتي فوق العاده مي باشند كه كارايي را براي دست يابي به سند چشم انداز به ارمغان خواهند آورد. به اين منظور در تحقيق حاضر ابتدا سعي خواهد شد مدلي كاربردي براي سند چشم انداز طراحي گردد و سپس ابزارها و تكنيكهاي مورد استفاده در آن به تفصيل تشريح گردد تا عمليات اجرايي آن را رهنمون باشند.
 
مدل دستيابي به سند چشم انداز (مدل تحقيق)
.....................................

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, | 9:2 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 تعيين بازارهاي هدف توريسم بين المللي با استفاده از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي

مطالعه موردي:استان خراسان جنوبي
سعيد داغستاني
کارشناس ارشد مديريت جهانگردي

 واژگان کليدي: بازارهاي هدف، توريسم بين المللي، تکنيک جذابيت بازار/موقعيت رقابتي
مقدمه

همه بخش هاي بازار به يک اندازه فرصت هاي جذابي را براي سايت هاي توريستي ايجاد نمي کنند، لذا بايد بمنظور اولويت بندي بخش هاي هدف، جذابيت آتي آنها و قابليت ها و نقاط قوت سايت هاي توريستي را که در ارتباط با نيازهاي اين بخش ها و شرايط رقابتي هستند، مورد ارزيابي قرار داد. براي انجام اين مهم از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي استفاده مي شود. با بهره گيري از اين روش مي توان توان بالقوه آتي بخشهاي مختلف را با توجه به معيارهاي يکسان مقايسه کرده و سپس آنها را اولويت بندي نمود تا مشخص شود که کدام بخشها را بايد هدف گرفت و چگونه منابع و تلاش هاي بازاريابي را تخصيص داد.
براي بخش بندي بازار از شاخص هاي متفاوتي استفاده مي شود. بخش بندي بازار گردشگري استان خراسان جنوبي با توجه به شاخص جغرافيايي صورت مي گيرد. بخش بندي جغرافيايي مستلزم آن است که بازار به واحدهاي جغرافيايي مختلف تقسيم شود. واحدهاي جغرافيايي نظير استان ها، شهرها و محله ها هستند. بخش هاي بازار اين استان با توجه به شاخص مذکور عبارتند از: .......
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، گردشگري ، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

  الزامات دستيابي به اهداف سند چشم انداز كشور با تاكيد بر مفاهيم ........

سعيد داغستاني

 

 

 

 

 

 

 پيتر دراكر در كتاب خود تحت عنوان جامعه پسا سرمايه داري عنوان مي كند كه مهمترين منابع اقتصادي، ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نيستند؛ اين منبع اقتصادي بنيادي دانش است و خواهد بود(رادينگ، 1383). شکل گیری جامعه پسا سرمایه داری، پيدايش عصر اطلاعات و حاکميت اقتصاد دانش محور، ظهور ديدگاه های پست مدرنيستی در عرصه کسب و کار و تشديد محيط رقابتی در اثر ظهور انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از يکسو و حاکم شدن رويکرد توسعه پایدار و ديدگاه بلند مدت در فرآیندهای توسعه، ضرورت تدوین برنامه های استراتژیک و اسناد چشم انداز را برای تمامی کشورهایی که در این عصر در پی کسب موفقیت در صحنه جهانی هستند، را متذکر می سازد.

 

تغييرات ذکر شده، امروزه به حدي زياد شده که به گفته يکي از صاحبنظران مديريت،رابرت واترمن((در محيط تجارت کنوني))بيش از هر دوره و زمان گذشته تنها چيزي که ثابت و پايدار مانده است همان پديده تغيير مي باشد(ديويد،30:1384).  
با توجه به مطالب فوق و متاثر شدن کشور ايران نيز از اين تغييرات، سياستگذاران کشور با تدوين سند چشم انداز گامي در راستاي پاسخگويي به تغييرات فوق الذکر برداشتند، اما اين مهم کافي بنظر نمي رسد. شواهد بيانگر آن است که 90% از استراتژي ها در مرحله عمل ناموفق مي مانند، لذا بهره گيري از دانش جديد در مرحله اجراي سند فوق براي دستيابي به آن موضوعي مهم مي باشد. از سوي ديگر در اقتصاد کنوني، اقتصاد مبتني بر دانش ، دانش يا دانستن و دانش آفريني عامل اصلي بقا و رشد کشورها در شرايط رقابتي مي شود. بنابراين، در عصر كنوني كه عصر دانايي نام گرفته و رقابت بين کشورها بسيار فشرده شده و دگرگونيهاي بسياري در عرصه کسب و کار روي داده است، بايستي با به كارگيري دانش نوين ارائه شده در زمينه ابزارهاي مديريتي و فن آوري پيشرفته و نوين به مزيت هاي رقابتي پايدار دست يافت و از آنها در دستيابي به اهداف سند چشم انداز بهره گرفت.
جدول: دگرگوني هاي محيط کسب و کار در دهه هاي اخير
موضوع دگرگوني
تبعات اين دگرگوني
جهاني شدن اقتصاد
- مديريت و کنترل در بازار گسترده جهاني
- رقابت در بازار هاي جهاني
- گروههاي جهاني کار
- سيستمهاي جهاني تحويل کالا
تغيير در اقتصاد صنعتي
- اقتصاد بر پايه دانش و اطلاعات
- رقابت پرشتاب
- محيط پرتلاطم
- کوتاه شدن چرخه زندگي فرآورده
- کالاها و خدمات جديد
- بهره وري بالا
                                                                           منبع : جان بزرگي،1:1380

 

 

ادامه دارد.....  


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 

((الگوها و مدلهاي تدوين استراتژي هاي توسعه گردشگري منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي ارس)) 
سعيد داغستاني

 

 چکيده

اين تحقيق در پي آن است که ضمن پرداختن به سطوح برنامه ريزي توسعه گردشگري، رويکردها(Approach) هايي که در تدوين برنامه ها و طرح ها مورد استفاده قرار مي گيرد را بيان نمايد و در خلال آن جايگاه برنامه ريزي با رويکرد استراتژيک را مشخص نمايد. در ادامه تحقيق براساس نگرش هاي تلفيقي برنامه ريزي مدلي طراحي و ارايه گرديده است که برنامه ريزي جامع گردشگري با رويکرد استراتژيک و محيطي را نشان مي دهد.
در بخش دوم گام ها و نحوه به کارگيري ابزارها و مدل هاي برنامه ريزي استراتژيک در صنعت گردشگري در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس ارايه گرديده است و تا تدوين استراتژي هاي گردشگري پيش رفته است.
 واژگان تخصصي: برنامه ريزي گردشگري، رويکرد برنامه ريزي، برنامه ريزي استراتژيک گردشگري، منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي.
 مقدمه
امروزه نگاه به گردشگري به عنوان يک مقوله مستقل در امر مديريت برنامه ريزي توسعه، آرام آرام جايگاه خود را يافته و مهندسي توسعه اين بخش به اين نتيجه دست يافته است که حصول به توسعه متوازن و کارآمد، همچون ساير بخشها، نيازمند بهره مندي و به کارگيري ابزارها، متدها و روشهايي است که در ساير علوم نيز از آن بهره برده مي شود.
برنامه ريزي استراتژيک گردشگري در کليه سطوح براي دستيابي به توسعه و مديريت موفق امري اساسي است. تجربه بسياري از نواحي گردشگري در جهان اين امر را به اثبات رسانيده است که در بلند مدت روش برنامه ريزي براي توسعه گردشگري مي تواند بدون ايجاد مشکلات عمده منافعي را در بر داشته و به حفظ و گسترش حوزه نفوذ بازارهاي مقصد گردشگري منجر شود(رنجبران و زاهدي، 1379، 13).
برنامه ريزي براي مقاصدي که هنوز با حجم قابل ملاحظه اي از گردشگري مواجه نيستند، رهنمودهاي ضروري براي گسترش آن فراهم مي نمايد. برنامه ريزي و نگرشهاي بلند مدت براي اين مقاصد حيات و توفيق آن را در آينده تضمين مي نمايد.
برنامه ريزي استراتژيک بدلايل زير براي يک مقصد ضروري مي باشد:
  • گردشگري مدرن يک فعاليت و گونه نسبتا جديد در بسياري از کشورها مي باشد و بعضي از دولت ها و بخش خصوصي تجربه کم يا اندکي در توسعه مناسب گردشگري دارند. يک ديدگاه توسعه و برنامه گردشگري بلند مدت و استراتژيک مي تواند اصول راهنماي توسعه اين نواحي را فراهم نمايد.
  • گردشگري يک فعاليت پيچيده، چند بخشي و تلفيقي مي باشد که مشتمل بر ساير بخش ها نظير کشاورزي، ماهيگيري، بخش توليد، جاذبه ها، مکان هاي تفريحي و فراغتي،تسهيلات و خدمات گوناگون، حمل و نقل و ساير بخش ها مي باشد. برنامه ريزي بلند مدت و هماهنگي در تمامي اجزاي توسعه براي اطمينان يافتن از توسعه منسجم تمامي اين عناصر بمنظور ارائه خدمات به گردشگران و جامعه  ضروري مي باشد.
  • اساسا گردشگري فروش محصولي تحت عنوان تجربه مي باشد که در آن بازديد کنندگان از تسهيلات و خدمات معيني استفاده مي نمايند. بايد از طريق فرآيند برنامه ريزي با ديدگاه استراتژيک بين نيازهاي بازار گردشگري و محصولات طوري انطباق برقرار کرد که در عين پاسخگويي به تقاضاي بازار هيچ گونه زياني در حصول به اهداف اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي وارد نگردد.
  • گردشگري منافع اقتصادي مستقيم و غير مستقيمي ايجاد مي نمايد که مي توان آنها را با برنامه ريزي منسجم و دقيق بهينه نمود. بدون برنامه ريزي همه جانبه و داشتن چشم انداز واحد نه تنها ممکن است اين منافع بطور کامل محقق نشود، بلکه مشکلات اقتصادي نيز پديدار گردند.
  • امروزه توسعه کليه انواع گردشگري بويژه گردشگري پايدار قابل توجيه مي باشد، اما به نظر مي رسد برنامه ريزي استراتژيک نوع مناسبي به منظور توسعه گردشگري مي باشد و مي تواند موجب اطمينان يافتن از اين موضوع شود که منابع طبيعي و فرهنگي گردشگري به درستي حفظ شده و در فرآيند توسعه نابود و تخريب نمي شوند.(Inskeep,E,1991,16-17)
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژي در عمل, استراتژي در عمل, استراتژیهای عملیاتی در جهانگردی , | 8:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

" شناخت منافع و موانع "
سعيد داغستانی
 
چکيده :
اين مقاله به بررسي ميزان استفاده جهانگردان داخلي کشورهاي در حال توسعه از تجارت الکترونيک مي پردازد ، در اين راستا ديدگاه آندسته از جهانگردان داخلي که به اينترنت دسترسي داشته مورد مطالعه قرار گرفته و منافع و موانع موجود در تجارت الکترونيک جهانگردي که اين افراد متصور هستند مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد . همچنين در اين مقاله دلايل عدم گسترش و توسعه تجارت الکترونيک در جهانگردي اين کشورها مورد کند و کاو قرار گرفته و نقش هر يک از اين عوامل در اين زمينه تعيين مي شود و در نهايت اين مقاله با بررسي ابعاد پنهان رفتار جهانگردان راهکارهايي را براي گسترش تجارت الکترونيک و افزايش بکارگيري آن در صنعت جهانگردي اين کشورها ارائه مي دهد .
واژگان کلیدی:بازاریابی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،IT،جهانگردی ،کشورهای درحال توسعه،منافع،موانع.
مقدمه :
امروزه شرکتها و سازمانها به اين نکته پي برده اند که بدون انجام فعاليت هاي بازاريابي نمي توانند در دنياي پر رقابت کنوني به کسب و کار خود ادامه دهند. بازاريابي در عصر امروزي نه تنها فعاليتي براي جلب مشتري محسوب شده بلکه از اين مرحله نيز فراتر رفته و به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف برتر رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد . بدين ترتيب مشاهده مي گردد که اکثر شرکتهاي موفق جهان به کاهش هزينه ها و بالا بردن بهره وري خود اقدام نموده اند که البته اين مهم بودن داشتن بينش بازاريابي نوين صورت نگرفته است .
با توجه به روند جهاني سازي روز به روز بر اهميت تجارت الکترونيک افزوده شده ، بطوريکه ارزش آن از 120 ميليارد دلار در سال 1999 ميلادي به 150 ميليارد در سال 2000 رسيده است و پيش بيني مي گردد که اين ميزان تا سال2005 به10 تريليون دلار برسد . جهاني سازي با از بين بردن فاصله ها و برداشتن مرزها دهکده اي جهاني را ايجاد کرده ؛ به طوريکه همه کشورها را به دور هم جمع نموده و رقابت بين آنها را تشديد نموده است و ميتوان شاهد تسريع در ارتباطات رشد اقتصادي و فرصتهايي بود که شرکتها مي توانند از آن به خوبي در این شيوهاز تجارت يعني تجارت الکترونيک استفاده نمايند .
در صنعت جهانگردي بهره گيري از تجارت الکترونيک ضروري تر نيز مي نمايد چرا که علاوه بر موارد گفته شده ، ماهيت جهانگردي که داراي يک زنجيره طولاني از عرضه کنندگان است (آژانس هاي مسافرتي ، حمل و نقل ، هتل ها ، تور اپراتورها )بکارگيري اين شيوه از تجارت را بيشتر مي طلبد . تجارت الکترونيک در ارتباط دادن اين بخشها با يکديگر و ارایه خدمات بهتر جهانگردي ، مي تواند نقش چشمگيري را ايفا کند اينترنت به برقراري روابط بهتر با مشتري ، ايجاد يک تصوير بهتر از محصول و تدوين فرآيندهاي تجاري کارآمد کمک بسياري مي کند و موجبات برقراري ارتباط و انجام معاملات را در زنجيره بسيار گسترده جهانگردي تسهيل نموده و موجب بهبود کارايي مي گردد.

ادامه دارد...........

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي

  مقدمه

امروزه گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از ارکان اصلي توسعه در جهان است. بسياري از برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران توسعه نيز از صنعت گردشگري به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر توسعه پايدار ياد مي‌كنند. البته اين صنعت علاوه بر جنبه اقتصادي، عامل مهمي در پيشبرد اهداف اجتماعي و فرهنگي نيز محسوب مي‌شود. كشورهاي مختلف با اهداف گوناگوني اقدام به توسعه گردشگري مي‌نمايند، دامنه اين اهداف از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع تا اهداف سياسي و تبليغاتي براي كشورها يا دولتها گسترده شده است. شايد به همين دليل است که اغلب کشورها به گردشگري به عنوان يک ضرورت نگاه مي کنند و براي نيل به اهداف خود از تمامي ظرفيت ها و امکانات بهره مي برند( داغستاني،سعيد؛ 1386).
نگاهي به آمار تعداد گردشگران جابجا شده در سطح بين الملل و ميزان درآمد‌زايي و اشتغال‌زايي آنها همچنين سطح وسيع تعاملات فرهنگي بين جامعه ميهمان و ميزبان، جايگاه صنعت گردشگري را در تعاملات ملي و بين‌المللي، نمايان مي‌سازد.( سازمان جهاني جهانگردي، 2007) اين تغييرات را مي توان در مباحث عرضه و تقاضا جستجو و دلايل آن را تبيين نمود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO)، جابجايي گردشگران بين‌المللي در سطح جهان از 528 ميليون نفر در سال 1995 به 1018 ميليون نفر در سال 2010 افزايش خواهد يافت و با توجه به رو به رشد بودن اقتصاد جهاني و وجود چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد جهان، رشد ساليانة صنعت گردشگري تا سال 2015 بالغ بر 6/4 درصد خواهد بود.همچنين طبق برآورد شوراي جهاني جهانگردي و سفر (WTTC) ارزش صنعت گردشگري جهان در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيده است که بدين ترتيب 4/5 درصد نسبت به سال قبل از آن، افزايش داشته و در نتيجه براي 305 ميليون نفر، يعني معادل 11 درصد از كل اشتغال جهاني، در صنعت گردشگري اشتغال ايجاد گرديده است.
بر اساس اين گزارش، درآمد صنعت گردشگري در خاورميانه که در سال 2004 در حدود 5/108 ميليارد دلار برآورد شده است، تا سال 2014 به 193 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي سفر نيز بين سال‌هاي 2005 و 2014، به ميزان 9/3 درصد در سال افزايش پيدا نمايد. همچنين از کل سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در سال 2004، تنها 4/4 درصد آن به بخش گردشگري اختصاص يافت که بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران پس از دو کشور سريلانکا و بحرين از نظر عدم توجه به اين صنعت قرار گرفته است. حجم کل سرمايه‌گذاري ايران در اين بخش طي سال 2004 نيز معادل 8 درصد رشد واقعي ايران در اين سال بوده است.
در سال 2005 ميلادي نيز با سفرِ بيش از 806 ميليون گردشگر به كشورهايِ مختلف، درآمدي در حدود 700 ميليارد دلار وارد چرخة اقتصاديِ كشورها شده است. در سال 2005سهم ايران ازتعداد گردشگران در حدود 7/1 ميليون نفر بوده كه درآمدي معادل 1074 ميليون دلار عايد كشور شده است. اين در حالي است كه سهم گردشگري منطقة خاورميانه در كل جهان، 1/3 درصد يا 27 ميليون و 600 هزار مسافر بوده است.

شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................

 

 
سعيد داغستانی - همايش بين المللی سند چش انداز 1404

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی , | 8:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

طرح ملي گردشگری:

برنامه ملي توسعه گردشگري جمهوري اسلامي ايران نخستين بخش از يك طرح فراگير بلندمدت براي توسعه و مديريت گردشگري كشور است. اهداف كلي توسعه بخش گردشگري عبارتند از كمك به ارتقا و تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي بين تمدن ها، ايجاد اشتغال براي جوانان و افراد بيكار، فراهم آوردن فرصت هاي اقتصادي درمناطق روستايي، افزايش درآمدهاي ارزي كشور، كمك به ارتقای سطح رفاه اجتماعي و مهمتر از همه حصول اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي.

در اين برنامه کشور ايران  به هفت منطقه تقسيم شده است و براي هر يک از اين مناطق استراتژي و راهبردهاي توسعه گردشگري جداگانه اي در نظر گرفته شده است. هفت منطقه گردشگري ايران در جدول شماره 1-1 نشان داده شده است. 

جدول شماره: مناطق گردشگري در ايران

شماره منطقه

نام منطقه

محدوده

1

البرز

استان‌هاي ساحلي درياي خزر (مازندران و گلستان)، استان‌هاي کوهستاني و کويري تهران، سمنان، قم، قزوين و مرکزي

2

سبلان

استان ساحلي درياي خزر (گيلان)، استان کوهستاني اردبيل، استان آذربايجان‌شرقي و دشت هاي استان زنجان

3

غربي

استان‌هاي همدان، آذربايجان‌غربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام و لرستان

4

پايتخت باستاني

دشت هاي خوزستان و منطقه کوهستاني چهارمحال و بختياري

5

قلب ايران (پرشيا)

استان هاي کوهستاني و کويري اصفهان و فارس و استان کوهستاني کهگیلويه و بويراحمد و استان ساحلي بوشهر

6

کاروان جنوبي

استان هاي کويري يزد و کرمان و استان ساحلي هرمزگان

7

مرزهاي شرقي

خراسان و مناطق کويري و ساحلي سيستان و بلوچستان

مأخذ: طرح ملي گردشگري

اهداف کلان و ملي برنامه ملي توسعه عبارتند از :

-       كمك به تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي تمدن ها

-       ايجاد اشتغال براي جوانان، زنان و بيكاران

-       ايجاد فرصت هاي اقتصادي در مناطق روستايي

-       افزايش درآمد ارزي كشور

-       كمك به ارتقاء سطح رفاه اجتماعي

-    مهمتر از همه كسب اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:طرح ملي گردشگری, گردشگری, جهانگردی و توریسم , | 1:1 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 كليات

1. 1. مقدمه

در فرآيند سير تكامل مديريت محيط ‌زيست به عنوان يك نظام گسترده و پويا براي مواجهه با آلودگي و تخريب محيط‌زيست، رويكردهاي پيشگيرانه بسياري مورد نظر قرار گرفته‌اند. در اين راستا از پايان دهه 1960 ميلادي، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان فعاليتي به منظور شناسايي و پيش‌بيني اثرات يك پروژه بر روي رفاه و سلامت انسان و نيز محيط بيولوژيكي او به منظور بررسي و انتشار اطلاعات اين اثرات مطرح و اجراي قانوني آن جايگاه ويژه‌اي در كشورهاي مختلف جهان يافته است (منوري 1380).

با توجه به اثرات تخريبي و بعضاً غيرقابل جبران و بسيار پرهزينه بسياري از پروژه‌هاي توسعه، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان يك ابزار قدرتمند براي دستيابي به توسعه پايدار از سال 1373 در كشور ايران نيز جايگاه قانوني يافته است و تعداد پروژه‌هايي كه تاكنون توسط شورايعالي حفاظت محيط‌زيست مورد تصويب قرار گرفته‌اند رو به افزايش است. پروژه حاضر «ارزيابي اثرات زيست‌محيطي فعاليت‌هاي گردشگري در دره‌هاي طرقبه و شانديز مشهد» نمونه‌اي از آن است.

 1. 2. تعريف ارزيابي اثرات زيست‌محيطي

ارزيابي اثرات زيست‌محيطي عبارتست از فرايند و جريان بررسي و مطالعات رسمي جهت پيش‌بيني اثرات فعاليت‌ها و عملكردهاي يك پروژه بر محيط‌زيست، سلامت انسان‌ها و رفاه اجتماعي و يا به عبارت ديگر شناسايي و ارزيابي سيستميك پيامدهاي پروژه‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها بر اجزاء فيزيكي - شيميايي، بيولوژيكي، اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي محيط‌زيست است (كانتر 1996).

در روند انجام ارزيابي اثرات، فشارهاي وارده بر منابع طبيعي، خسارات و آسيب‌هاي احتمالي بر محيط، انسان، نوع معيشت و فرهنگ، شناسايي و پيش‌بيني مي‌گردد. پس از مرحله شناسايي و پيش‌بيني اثرات كه از طريق متدلوژي مناسب انجام مي‌گيرد. گزينه يا گزينه‌هاي اصلاحي و اقدامات مناسب جهت كاهش اثرات سوء پيشنهاد مي‌شود.

انجام صحيح ارزييابي اثرات زيست‌محيطي سهم به‌سزايي در رسيدن به توسعه پايدار دارد زيرا مشخص مي‌كند كه پروژه مورد نظر چگونه و در چه سطحي اجرا شود تا اثرات غيرقابل قبول چنداني نداشته بشد و بيشترين سودمندي را عايد سازد. به ويژه ارزيابي اثرات زيست‌محيطي ما را مطمئن مي‌سازد كه پروژه مورد نظر به نحوي اجرا مي‌شود كه:

·        استفاده، حفاظت و مديريت منابع به نحو مناسبي صورت مي‌گيرد.

·        استفاده از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي محيط درخور و مناسب بوده است.

·        سرمايه‌هاي طبيعي تخريب نشده و يا به طرز غيرقابل برگشتي مصرف نشده اند.

·        فرآيندهاي اكولوژيك و مناطق باستاني باارزش ايمن مانده‌اند.

·        سلامت انسان و رفاه جوامع حفظ شده و شكل سنتي زندگي از هم گسيخته نشده است.

منجر به دستيابي به منافع اقتصادي و اجتماعي پايدار و عادلانه مي‌شود.


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:ارزیابی زیست محیطی و گردشگری , | 23:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  کتاب جاذبه هاي گردشگري " مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي"
 به قلم سعيد داغستاني و به همت انتشارات  مهكامه منتشر گرديد. كتاب مذكور به تفصيل و با نگرشي همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:

 

*    نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري

 *    مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت )  از تئوري تا عمل

 *    شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها

 و در عمل، خوانندگان را با سوالات متعدد، بحث و تبادل نظر و تحقيقات ميداني تشويق و قادر مي نمايد تا ديدگاه هاي مختلف و مفاهيم علمي را شخصا به بوته آزمون بگذارد و ارتباطات بين آنها را درک نموده تا در نهايت از خواننده بودن صرف به يک تحليل گر مسايل مربوط به جاذبه ها بدل شود. اين موضوع با  ارائه بررسي جاذبه ها در سه سطح کشوري، استاني و شهرستان به انتها مي رسد.

خريد كتاب از طريق انتشارات مهكامه و تلفن 66961509  021ميسر است. 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:كتاب جاذبه هاي گردشگري, مديريت جاذبه ها, برنامه ريزي جاذبه ها,‌ شاخصهاي جاذبه ها , | 10:13 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مقدمه كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي )، اثر سعيد داغستاني،‌ كارشناس ارشد مديريت جهانگردي از دانشگاه علامه طباطبايي.

 هر روزه شاهد بازگشايي،‌ حضور گردشگران و مردم در جاذبه هاي گردشگري، تفريحي و فراغتي در سراسر دنيا و کشورمان هستيم. از پارکهاي موضوعي مانند والت ديسني گرفته تا آکواريومهاي بزرگ شهري و بازسازي بناهاي تاريخي – فرهنگي به عنوان محلهاي اقامت و ... كه همگي آنها جزيي از صنعت بزرگ گردشگري محسوب مي گردند. جاذبه هاي گردشگري جزء مهمترين اجزاء صنعت مذكور  محسوب مي گردند و برخورداري و عدم برخورداري از آنها، مي تواند پايه گذار چگونگي و نحوه توسعه در هر منطقه اي باشد. لذا شناختي جامع و مبتني بر واقعيت، اولويت هاي برنامه ريزي و توسعه را مشخص مي نمايد. در اين ميان دستيابي به جاذبه هايي با کشش جذب گردشگران از اقصي نقاط جهان و در حقيقت تبديل شدن به يک مقصد به مانند بسياري از امور، نيازمند نگرش و پشتوانه هاي علمي است.  

كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي ) راهنمايي علمي و عملي در رابطه با مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري است که مشتمل بر چهار فصل مي باشد.

·        فصل نخست مقدمه اي بر جاذبه هاي گردشگري است كه به اهميت و جايگاه جاذبه ها و ارتباط آنها با ساير مفاهيم صنعت گردشگري اشاره دارد. همچنين در بخش گونه شناسي جاذبه ها،  به بررسي نگرشها و تقسيم بندي هاي مختلف از جاذبه ها پرداخته است.

·        فصل دوم به موضوعات مديريت جاذبه هاي گردشگري اشاره دارد و موضوعات متعدد آن را در جاذبه هاي گردشگري  مورد واكاوي و تبيين قرار داده است.

·        در فصل سوم کتاب به شاخصها، معيارها و همچنين به انواع مختلف برنامه ريزي و تکنيکهاي قابل استفاده در مديريت جاذبه ها اشاره شده است.

·        در نهايت در فصل چهارم کتاب،  نمونه هاي موردي در سه سطح ملي، استاني و شهرستان ارايه شده است تا معيارها و شاخصهاي تدوين شده مورد آزمون واقع شوند. بدين ترتيب كليه مطالبي که در فصول قبل ذکر شده به بوته آزمون گذاشته شده است.  

کتاب مذكور جزء نخستين كتابهايي به شمار مي رود كه  به تفصيل و با نگرشي علمي و همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:

*    نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري

*    مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت )  از تئوري تا عمل

*    شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد