مقدمه دستنامه برنامه ریزی راهبردی ....................... سعید داغستانی

برنامه ریزی؛ نگاه دقیق وعمیق ما به آینده و ساختن آن است. یکی از ابزارهای برنامه ریزی، نگاه راهبردی است. برنامه ریزی بر اساس رهیافتهای استراتژیک ما را در مسیر صحیح حرکت قرارمی دهد. حرکتی که بر مبنی داشته ها، منابع، استعدادهای داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن تمامی دلمشغولی ها و تهدیدهای داخلی و خارجی یک مقصد گردشگری شکل می گیرد.

 در عین حالی که به برنامه ریزی بسیار معتقدایم بایستی به این نکته اشاره شود که هر نوع نظام مندی بایستی بر مبنای " عملیاتی و اجرایی شدن بهترینها" باشد ودر عین تدوین ضمانت اجرایی داشته باشد در غیر این صورت چشم انداز، ماموریتها، راهبردها و حتی برنامه های تهیه شده به ناگاه بدل از عبارتهای بسیار شیک و زیبا می شوند و عملا مفید به فایده نخواهند بود. بنابراین تدوین راهبردها بدون عمل به آنها و عدم برخورداری از یک خروجی قابل ملاحضه به مانند همان مثال زنبور بی عسل خواهد بود.

در دستنامه پیش رو تلاش شده است که با زبان بسیار ساده و با تهیه و ذکر جداول و مثالهای عینی متعدد دانشجویان و علاقه مندان به برنامه ریزی صنعت بزرگ گردشگری را با چگونگی تهیه برنامه های عملیاتی از بطن راهبردها آشنا ساخته و ایشان را با یکی از گونه های مختلف برنامه ریزی آشنا نماییم. این سبک برنامه ریزی از سطح ملی تا یک کسب و کار کوچک می تواند تعمیم داده شود و در صورتی که مناسب تهیه و تنظیم شود، مثمر ثمر واقع خواهد شد. بطور کلی دستنامه پیش رو قصد توضیح و بست مفاهیم برنامه ریزی را ندارد و بیشتر در پی عملیاتی کردن راهبردها خواهد بود. علاقه مندان به مفاهیم و تئوری های برنامه ریزی را به خواندن کتاب " برنامه ریزی توسعه گردشگری- رویکرد راهبردی" از نویسندگان همین کتاب، انتشارات جهاد دانشگاهی دعوت می نماییم.

 امید است اندک آموخته ها وآموزشهای پیش رو، موجبات و مقدمات سربلندی و اعتلای بخش گردشگری وسرزمین الهی و باستانیمان شود.  

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 9:54 | نويسنده : سعيد داغستاني |

پدافند غير عامل  و كاربردهای آن در گردشگری

سعید داغستانی

خلاصه و چکیده

امروزه با پيشرفت هاي صورت گرفته در فناوري تسليحات و تجهيزات نظامي، مناطق شهري بيشتر در معرض خطر تهاجم قرار گرفته است. از مهم ترين عوامل افزايش دهنده تلفات انساني در حملات نظامي به کشورهای مختلف  جانمایی؛ مکانیابی غيراستاندارد با اصولي همچون مكان گزيني و جانمايي بهينه ساختمان، پراكندگي مناسب بنا، رعايت اصول اختفاء، استتار و فريب، درجه مرمت پذيري بالاي ساختمان و معماري داخلي ساختمان در ارتباط با پدافند غيرعامل است. همین موضوع در خصوص بخش گردشگری نیز عینیت دارد و از پهنه های گردشگری، فراغتی، تفریحی، پارکها و غیر می توان برای این مهم استفاده نمود.

برنامه ریزی؛ نگاه دقیق وعمیق ما به آینده و ساختن آن است. یکی از ابزارهای برنامه ریزی، نگاه راهبردی است. برنامه ریزی بر اساس رهیافتهای استراتژیک ما را در مسیر صحیح حرکت قرارمی دهد. حرکتی که بر مبنی داشته ها، منابع، استعدادهای داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن تمامی دلمشغولی ها و تهدیدهای داخلی و خارجی یک مقصد گردشگری شکل می گیرد.

 

پدافند گردشگری

پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است.

پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود

 

 1- پدافند 2- پدافند غيرعامل

پدافند عامل: پدافند عامل عبارت از رويارويي و مقابله مستقيم با دشمن و به كارگيري جنگ افزارهاي مناسب و موجود به منظور دفع حمله و خنثي كردن اقدامات آفندي وي مي‌باشد.

پدافند غيرعامل ( Passive Defense ) : به مجموعه اقدام هايي اطلاق مي گردد كه مستلزم بكارگيري جنگ افزار وتسليحات نيست و با اجراي آن مي توان ازتلفات انساني وبروز خسارتهاي مالي درتجهيزات وتاسيسات حياتي ، حساس ومهم نظامي وغيرنظامي جلوگيري كرده ، يا ميزان خسارتها وتلفات ناشي ازحمله ها وبمبارن هاي هوايي وموشكي دشمن را به حداقل رساند .

پدافند غيرعامل گردشگری به معنای کاهش و خنثی سازی اثرات ایزایی و حملات عینی و مجازی دشمن در فضای سرزمینی به واسطه مکان یابی و احداث مناسب واحدهای گردشگری است.

رویکرد ها به مقوله پدافند غیر عامل در گردشگری

با توجه به روند جنگ‌ها و شرايط حال حاضر دنيا( چه از لحاظ تكنولوژيكي و چه از لحاظ سياست‌هاي راهبردي) رويكردهاي زير برطرح پدافند غيرعامل در بخش گردشگری را می توان به اشکال زیر تنظیم نمود:

- به عنوان يك فرض مسلم وقطعي، از لحاظ كمي و كيفي و بررسي سامانه‌هايی که در گردشگری می بایست مستقر شود كه مي‌بايست مورد توجه پدافند غيرعامل قرار‌گيرند نقش مهم و ارزشمندي را در تعيين سرنوشت جنگ بر عهده خواهد داشت و در مواقع ضروری می تواند مسمر ثمر باشد.

- نظر به اهميت در خور توجه و بايسته پدافند غيرعامل و سامانه‌هاي آن، وحدت فرماندهي و هماهنگي در خصوص نحوه و چگونگي اجرا، هدايت و راهبرد عمليات استتاري در سطوح عمودي و افقي نيروهاي مسلح كشور و ساير منابع ملي، لازمه موفقيت در عمليات‌هاي پدافند غيرعامل و كارآمدي مديريت راهبردي اين نوع پدافند مبتني برشيوه‌هاي نوين است .

- بدون شك پيشرفت‌هاي روز افزون در حوزه‌هاي ارتباطات، مخابرات و سيستم‌هاي شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات، تغييرات قابل توجهي را در مكانيسم‌ها و سازوكارهاي حاكم بر فعاليت‌ها و چالش‌هاي نظامي و دفاعي بوجود آورده‌است. همچنين شرايط حاضر جهاني بسيار متغيير بوده و روند رو به رشد سيستم‌هاي مزبور بسيار شتاب‌آلود و سريع است.

- در مناطق گردشگری، صدمات جنگي شامل تركيبي از ويرانه هاي كالبدي و اختلال در عملكرد عناصر گردشگری است. انهدام سازه ها و ساختمان ها ، شبكه راهها و دسترسي ها، تأسيسات اساسي مخازن آب ، نيروگاه ها ، خطوط ارتباطي تلفن، برق، آب، گاز و... از آن جمله اين آسيب ها مي باشند. با تلفيق هوشمندانه عناصر طبيعي ، عناصر معماري و اصول پدافند غيرعامل  مي توان اين خطرات و تهديدات را به حداقل ممكن. بنابراين، عدم ، كاهش داد (داعي نژاد، 1385 ؛ 23 )اعمال ملاحظات پدافند غيرعامل در تدوين الگوها، سياستگزاري ها، برنامه ها ريزي ها و طراحي هاي گردشگری و اقامتی، باعث افزايش تلفات انساني در تهديد هاي نظامي خواهد شد.

- از آنجا كه روش‌هاي طراحي، مراقبت و نگهداري، برنامه‌ريزي، ديسيپلين و توسعه ميداني در پدافند غيرعامل نوين با توجه شرايط و نحوه رويارويي و تقابل با دشمن از نظر سياسي و جغرافيايي متفاوت است، تنوع شرايط و راهكارها، انعطاف و پويايي مفهوم فرماندهي وكنترل عمليات پدافند غيرعامل را در پي دارد.

از عناصر و پارامترهايي كه در مدیريت، فرماندهي و كنترل مستقيم و غيرمستقيم پدافند غيرعامل گردشگری مهم و تأثيرگذار هستند مي‌توان موارد زير را برشمرد:

    فرهنگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  

    ساختار سازماني و سلسله مراتب 

    سياست‌هاي راهبردي گردشگری و سفر

    نحوه استقرار امكانات موجود رزمي و پشتيباني در واحدهای گردشگری و تفریحی و اقامتی

        سطح دانش و آگاهي فرماندهان بسیج

پدافند در چه بخشهایی از گردشگری می تواند استقرار یابد:

تأسيسات گردشگري واحدهايي هستند كه به قصد ارائه خدمات و انتفاع براي پذيرايي ، اقامت و خدمات مسافرتی به مسافران يا ميهمانان طبق ضوابط و مقررات اين آيين‌نامه به شرح زير تأسيس شده يا مي‌شوند:

1 ـ هتل ، متل و واحدهای خدماتی رفاهی بین راهی

2ـ مهمانپذیر

3ـ مراکز خود پذیرائی شامل هتل آپارتمان ، پانسیون ، زائر سرا و از این قبیل

4ـ مراکز اقامتی جوانان

5 ـ تفرجگاهها ، اردوگاه گردشگري ، محوطه های کمپینگ و کاروانها

6- مراکز سرگرمی و تفریحی (مراکز تعطیلات)

7- دفترهای خدمات مسافرتی و جهانگردی

8- مناطق نمونه گردشگری

9- اقامتگاهها با مالکیت زمانی

لذا در کلیه واحدها و تاسیسات  گردشگری پدافند غیر عامل می تواند و بایستی استقرار یابد.

 

معیارهای پدافند غیر عامل گردشگری

قبل از تدوين معیارهای پدافند غیر عامل  بايد به پرسشهاي ذيل پاسخ هاي قطعي داد:

  • چه خدمات و محصولاتي را ارايه مي دهيم و در آينده چه خدمات و محصولاتي را مي خواهيم ارايه نماييم؟
  • مشتريان ما چه کساني، چه سازمانهايي، چه کشورهايي و... خواهند بود ؟
  • در چه حوزه و محدوده جغرافيايي خدمات و محصولات ما قابل ارايه هستند؟
  • به چه نوع فن آوري و با چه سطحي نياز است؟
  • چه مسائل اخلاقي و اجتماعي بر صنعت گردشگري حاکم است؟
  • ما نسبت به ساير مقاصد گردشگرپذير چه مزيتهايي داريم؟
  • کانالهاي توزيع خدمات و محصولات ما در حال و آينده کدام است؟
  • چقدر به مسائل داخلي صنعت گردشگري مانند کارکنان و خدمه توجه مي شود؟
  • چه تصويري از صنعت گردشگري ما در جهان پيراموني وجود دارد؟
  • اجزاء متشکله گردشگري چقدر به سودآوري و بقا توجه مي نمايند؟

بنابراین بهتر است فم زیر را برای هر طرح گردشگری و اقامتی تکمیل نمود و به عنوان پیوست پدافند از آن دفاع نمود .

ردیف

عنوان مولفه های  پدافند غیر عامل  گردشگری

شرح هر یک را در این ستون بنویسید

  با در نظر گرفتن کلیه مولفه ها در این ستون نظر قطعی خود را در رابطه با پدافند غیر عامل بنویسید.

1

خدمات وکالاهاي گردشگري

مجموعه محصولات و خدمات گردشگری که یک کشور، مقصد یا یک سازمان گردشگری که مي تواند به گردشگران داخلي و خارجي ارايه دهد، خدمات و محصولات گردشگری قابل ارایه را در اینجا بنویسید.

با توجه به شرحی که در ستونهای قبلی نگاشته اید؛ اکنون با تلفیق دیدگاه های 9 گانه ماموریتهای گردشگری ماموریتهای خود را در در اینجا بنویسید.

2

مشتريان

نوع گردشگران و بازديد کنندگاني که یک کشور، منطقه یا مقصد گردشگری توانايي پاسخگويي به نياز آنها را دارد در اینجا بنویسید.

3

قلمروجغرافيايي

حوزه عملکرد گردشگري که بر اساس افقهاي توسعه مورد نظر و به ترتيب اولويت می توانند خدمت رائه نماید را در این ستون بنویسید.

4

نوع تکنولوژي

به انجام رساندن طرح هاي توسعه گردشگري مستلزم بهره مندي از نوع بخصوصي از فن آوری ها است این فن آوری ها را شناسایی کنید و اینجا بنویسید.

5

مزيت رقابتي

مزيتهايي که مقصد گردشگري در مقايسه با ساير مقاصد دارد را تحت عنوان مولفه مزيت رقابتي مطرح کرده و بنویسید.

6

فلسفه ارزشي

المانهایی که صنعت گردشگري  می توانند برای گردشگران ارزش فراهم آورد را در این محل بنویسید.

7

توجه به تصور عموم مردم

اين مولفه ها نشان از نوع نگرش و نگاه مردم به گردشگري دارد. تصور عمومی مردم را نسبت به گردشگری بنویسید.

8

علاقه به رشد، بقا و سودآوري

مولفه هايي که مي تواند نشاني از علاقه مندي مقصد گردشگری به رشد و سود آوري باشد در این مجموعه قرار می گیرد.

9

توجه به کارکنان

رويکردهای آتی بخش گردشگري یک مقصد؛ به کارکنان، خدمه و دست اندر کاران بخش مدیریت توسعه، به عنوان یکی از مولفه هاي توسعه باید در این محل نوشته شود.

 

ردیف

معیار

حوزه فرعی

 

اهمیت استراتژیک

پنج حوزه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی ، فرهنگی واقتصادی

 

گسترۀ حوزۀ نفوذ

در حوزه جغرافیا

 

عمق تاثیر گذاری

در حوزه تامین نیازهای حیاتی وادارۀ کشور

 

انحصاری بودن یا امکان تجدید پذیری

چهار حوزۀ مکان ، تجهیزات ، تاسیسات ونیروی انسانی

 

امکان استفاده از خدمات جایگزین

یک حوزه

 

میزان ،نوع وپایداری تهدید

در حوزه میزان وپایداری تهدید ، نوع تهدید

 

ارزش اقتصادی مستحدثات وارزش ارزی ومالی

یک حوزه

 

ايجاد تسهيلات و خدمات توريستي مورد نياز

احداث مرکز اطلاع¬رساني گردشگري

احداث  مرکز فوريت هاي پزشكي و خدمات ايمني

ايجاد مرکز پليس گردشگري

ايجاد يك نماز خانه ساده وكوچك

 

 

توسعه جاذبه‌هاي ويژه

برگزاري جشنواره سالانه محصولات كشاورزي

 

تقويت و بهبود زير ساخت هاي گردشگري

تجهيز و نوسازي شبكه و ناوگان حمل و نقل تفرجگاه

ايجاد تاسيسات آب و برق

ايجاد سيستم دفع فاضلاب و زباله

احداث مخابرات و مركز ارتباطات راه دور

 

ايجاد تشكيلات اداري و مديريتي يا مركز مديريت

فروشگاه و نمايشگاه صنايع دستي

 

توسعه گردشگري ورزشي

ايجاد مركز ورزش هاي فضاي آزاد

ايجاد مركز تسهيلات سلامتي

 

مفاد قانونی که می تواند به پدافند غیر عامل گردشگری کمک نماید:

اداره کل منابع طبیعی

1-    ماده 2 قانون اراضی مستحدثات و ساحلی مصوب تیرماه 1354 (ممنوعیت واگذاری بستر رودخانه ، انهار وسواحل )

2-    ماده 2 آیین نامه اجرایی لایحه قانون اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی (تامورد 6 موارد ممنوعه )

3-    تبصره 4 ماده 31 قانون حفاظت و بهره برداری 14/3/1354(مناطق چهارگانه )

4-    بند الف ماده 3 قانون حفاطت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/3/1353 (مناطق چهارگانه )

5-    ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور

6-     تبصره 1 ذیل ماده 47قانون تنطیم بخشی از مقررات مالی دولت و... (مشروطها)

7-    ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب (ممنوعیت واگذاری بستر رودخانه ها )

8-    دستورالعمل 2626/020- 3/2/87 اصلاحی ضوابط واگذاری (مشروطها و محدودیت ها )

9-    دستورالعمل ماده 3 قانون حفاطت و بهره برداری از اراضی

اداره کل راه و ترابری

ممنوعیت ها

1-    ماده 6 و تبصره 1 قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 1349 و اصلاحیه 1379

ممنوعیت احداث در حریم قانونی راه ها و راه آهن

2-    بند ج ماده 2 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در نوار تاسیسات زیربنایی ( 30 متر بعد از حریم راه ها )

3-    بند "د" ماده 2 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث تاسیسات خدمات رفاهی بین راهی بصورت منفرد ( تا یکصد متر بعد از حریم راه ها )

4-    بند ب ماده 2 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در زمینهایی که دارای کاربری کشاورزی می باشند ( تا یکصد متر بعد از حریم راه ها )

5-    بند ب تبصره 2 ماده 3 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در ضلع خارجی کنارگذرها و کمربندی ها(تا یکصد متر بعد از حریم راه ها )

6-     بند ب تبصره 2 ماده 3 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در نقاطی که موجب کاهش زاویه دید برای راننده بوجود می آورد

7-    بند ب تبصره 2 ماده 3 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث بین دو باند رفت و برگشت جدا از هم

8-    بند ب تبصره 2 ماده 3 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در سمت دیگر راههایی که روستا در یک سمت آن قرار دارد (تا یکصد متر بعد از حریم راه ها )

9-    بند الف ماده 2 آیین نامه تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

ممنوعیت احداث در فاصله 250 متری پلهای بزرگ ، تونلها ، دیوار ضامن ، گالری بهمن گیر ، پاشگاههای پلیس راه ، پارکینگ ، تقاطع های همسطح وغیر همسطح و نظایر آن

10-                        ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن

نقاط مشروط

1-    ماده 17 قانون ایمنی راه ها و راه آهن

احداث بنا تا یکصد متری بعد از حریم راهها بدون مجوز اداره کل راه و ترابری

2-    بند 2 تبصره ذیل آیین نامه ماده 2 تبصره یک ماده 17 قانون ایمنی راه ها و راه آهن

احداث طرح های گردشگری در راه ها بایستی با مجوز اداره کل راه و ترابری صورت پذیرد.

3-    بند د ماده 2 آیین نامه تبصره 1 ماده 17

 احداث طرح های گردشگری بایستی در قالب مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی صورت پذیرد

4-    تبصره 4 ماده 4 آیین نامه تبصره یک ماده 17

 راه های ورودی و خروجی به تاسیسات گردشگری بایستی مطابق نشریه 161 سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با مجوز اداره کل راه و ترابری صورت پذیرد.

5-    دستورالعمل وزارتی بر حسب تبصره یک ماده 17 ( 61/38035 – 2/12/1381 وزارت راه)

 راه های دسترسی به طرح های گردشگری در آزادراه ها بایستی به صورت غیر مسطح طراحی  و با مجوز اداره کل راه و ترابری اجرا گردند.

6-     احداث طرح های گردشگری متناسب با سطح سرویس دهی راه مربوطه باشد.

توضیح اینکه حریم راه های مواصلاتی بشرح ذیل اعلام می گردد :

آزاد راه 120 متر ( از آکس راه به هر طرف 60 متر)

بزرگراه ها و بعضی از آزادراه ها و بعضی از راه های اصلی 76 متر ( از آکس راه به هر طرف 38 متر)

راه اصلی 45 متر ( از آکس راه به هر طرف 5/22 متر)

راه فرعی 35 متر ( از آکس راه به هر طرف 5/17 متر )

راه روستایی 25 متر (از آکس راه به هر طرف 5/12 متر )

و همچنین می توان به مباحث مطرح شده در مقررات ملی ساختمان اشاره نمود.


پیشنهادات

در راستاي نيل به برنامه ريزي صحیح واحدهای گردشگری و اقامتی  با سطح ايمني مناسب بر اساس اصول پدافند غيرعامل پيشنهادهاي زير ارائه مي گردد:

برنامه ريزي جامع گردشگری استان خراسان رضوی براي توسعه کمی و كيفي زیارت

توجه به ايمني سازي  و موضوع فرهنگی تاسیسات و واحدهای گردشگری؛

تهيه و تدوين دستورالعمل هاي پدافند غيرعامل در بخش گردشگری


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:20 | نويسنده : سعيد داغستاني |

باتوجه به نياز كشور وسياست هاي جاري مبني برافزايش سرانه فضاهاي  ورزشي،سرمايه گذاري كلان درجهت ساخت و توسعه اماكن ورزشي توسط دولت وبخش خصوصي انجام گرفته، ولي به دليل فقدان يك مرجع مطالعاتي و تخصصي ،اغلب اماكن ورزشي احداث شده ويا دردست احداث فاقد استانداردهاي ورزشي مهندسي هستند.از اين رودرامرآموزش،تمرين و مسابقات كه بخش هاي اصلي فعاليت هاي ورزشي مي باشند، اخلال ايجاد شده وسرمايه گذاري هاي انجام شده فاقد دستاوردهاي بهينه و كيفي است.زيرا صرف توجه به تجربيات گذشته و نا آشنايي دست اندركاران با شاخصهاي استاندارد وايمني نوين وهمچنين دردسترس نبودن اين شاخصها موجب بروزاين نقص گرديده است.گرچه احداث اماكن ورزشي درگذشته فاقد اكثريت نكات مربوط به رعايت استانداردها بوده است،ولي درمقطع كنوني با انتخاب مشاوران صاحب صلاحيت تا حدود زيادي اين موضوعات مورد توجه واجرا قرارمي گيرند. وهم اكنون مشاوران دسته بندي شده،دراجراهاي ورزشي و پيمانكاران ورزشي بادرجه هاي متفاوت و  مورد تائيد مراجع رسمي به فعاليت اشتغال دارند .        

اماكنورزشي

 

به طور كلي و عام به تمام فضاهائي كه امكان اجراي ورزش ، فعاليتهاي جسماني وحركات ورزشي وتفريحي براي كليه افراد يك جامعه درآنها وجود داشته باشد،مي تواند اماكن ورزشي محسوب گردد ( 1 ) .

 

اماكن ورزشي داراي تقسيم بندي كلي وانواع از نظرميزان امكانات وتجهيزات و از نظر بهره برداري به شرح زير مي باشد:

 

 

 

الف- تقسيمبنديكلياماكنورزشی

 

الف – 1 - اماكن طبيعی سرزمينی،مثل كوهها مناطق و سرزمينهای برفگير،درياچه ها و درياها.

الف – 2 - اماكن روباز احداثی،مثل زمين فوتبال،پيست دو وميدانی و استخرهای روباز.

 

الف – 3 - اماكن سرپوشيده،مثل سالنهاي ورزشي،زورخانه ها واستخرهاي سرپوشيده ( 2 ) .

 

 

ب - انواعاماكنورزشي

 

ب 1 - مجتمعهايورزشي ( 3 )          Sport Complex[d1] 

 

مجتمع يا مجموعه ورزشي جامع ترين واژه براي يك مكان ورزشي است كه انواع ورزشهاي ميداني و سالني نظير سواركاري،فوتبال ،دو وميداني،قايقراني،شنا،ورزشهاي رزمي ،ورزشهاي راكتي و.... در آن وجود داشته باشد.

 

ب 2 -سالنورزشي [1]       

 

مكان سرپوشيده اي كه بر اساس ضوابط فني ورزشي براي انجام فعاليتهاي يك يا چند رشته ورزشي احداث شده باشد.اين سالنها براي برگزاري كلاسهاي رزمي، ژيمناستيك، تنيس روي ميز، آمادگي جسماني، واليبال، بسكتبال و... مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

ب- 3 - زمينبازي                    sports ground/Court

 

رايج ترين مكان ورزشي است كه درشهرها و روستاها وجود دارد. زمين مذكور رو بازو مسطح است وداراي كاربري ورزشي بوده وداراي خط كشي هايي است كه محدوده بازي را مشخص مي كنند.زمين بازي ازضوابط فني لازم براي انجام فعاليت هاي ورزشي مانند تنيس، بسكتبال و هندبال و...... برخوردار است ومورد استفاده قرار ميگيرد.

 

ب 4 -  ميدانياصحنهمسابقه                            Arena

 

محل مشخص شده براي برگزاري مسابقات يك رشته ورزشي كه اندازه هاي آن مطابق قوانين ومقررات آن رشته مي باشد.

ب 5 - پيستورزشي                                Sport track

 

 

به فضايي اطلاق ميشودكه براي انجام مسابقات سرعتي ايجاد شده باشد وشامل مسير مشخصي كه به تناسب رشته هاي ورزشي و بر اساس استانداردهاي فني براي انجام تمرينات و مسابقات احداث مي شود.

 

ب 6 - استخرورزشي                         swimming pool

 

سازه اي است كه به شكل مستطيل كه دردرون زمين ساخته شده وازآب پرمي شود تا براي شنا مورداستفاده قرار گيرد.البته امكان دارد از نظر شكلي مستطيل نباشد ولي مكاني است كه داراي ضوابط فني ورزشي لازم بوده ودرآن امكان فعاليت رشته هاي ورزشي آبي وجود داشته باشد.

 

ب 7 -کانونورزشي                              Sport center   

 

 

مكانهاي ورزشي كه بر اساس فعاليت،كاربري و ساختما نهاي ورزشي ايجاد شده اند و داراي انواع مختلف مي باشند.

 

ب 8 -استاديومورزشي              Stadium/Coliseum

 

سازه اي بيضي يا دايره اي شكل است و معمولا رو باز كه ويژه بازيها و مسابقاتي مانند فوتبال و دو ميداني مي باشد و رديف هاي پلكاني براي نشستن تماشاگران دراطراف آن ساخته ميشود و زيرجايگاه هم ممكن است مكانهاي سرپوشيده ورزشي تعبيه شود.همچنين امكان دارد مكانهاي روباز براي ورزشهايي نظير تنيس را هم دركنارداشته باشد.در تعريفي ديگر مكاني است مجهز به سكوهاي تماشاچي،سازه ها وامكانات جانبي محصورشده با استانداردها و ضوابط فني لازم براي برگزاري رويدادهاي ورزشي.

 

ب 9 - باشگاهورزشي                     SPORT CLUP

 

به مكاني اتلاق مي شود كه توسط سازمانهاي دولتي و يا بخش خصوصي به منظور اشاعه ورزش به وجود آمده باشد و افراد علاق همند را به عضويت بپذيرد. باشگاه ورزشي هويت و موقعيت اجتماعي دارد و تيم هايي را براي شركت در مسابقات بين باشگاهي در ورزشهاي گوناگون معرفي مي كند.

 

ب 10 - زورخانه                                Zurkhaneh

 

در ايران از قديم، زورخانه مركز فعاليتهاي ورزشي محلات و شهرها بود. درآنجا، ورزشكاران به انجام انواع ورزشها و نرمشهاي باستاني مي پرداختند. زورخانه به مكاني اتلاق مي شود كه درآن،انواع ورزشها ونرمشهاي باستاني بارعايت تمامي سنتها و آداب آن اجرا مي شود.وبه طوركلي به هرمكاني گفته مي شود كه عمليات ورزش زورخانه اي درآن انجام مي گيرد.اين مكان عموما سرپوشيده است ودر وسط آن گود هشت ضلعي قرار دارد ودر اطراف آن براي مرشد،ورزشكاران و تماشاگران محلهايي تعبيه شده است.

 

 

ماخذ

ج-  ازنظربهرهبردارياماكنورزشيبهشرحزيرميباشند:

 

ج – 1 )  مراكز ملي: ( امكانات جهت برگزاري مسابقات ، جايگاه تماشاچي تربيت مربي و...)

 

ج – 2 ) مراكزورزشي استان:(غالبا چند منظوره براي جمعيت متناسب با استان وبراي استفاده هاي غير ورزشي)

 

ج – 3 ) مراكزورزشي منطقه ای :(براي فعاليت در چند رشته ورزشي كه غالبا داراي استخر است ومتناسب با جمعيت يك منطقه است) .

 

ج – 4 ) مراكزورزشي ناحيه اي : (براي جمعيتهاي 25  تا 100 هزار نفر يا شامل شعاع 65 كيلومتري كه فعاليتهاي چندين رشته ورزشي در آن صورت مي پذيرد) .

 

ج – 5 )  مراكز تفريحي،ورزشی- محلي : براي 2 تا 10 هزار نفر ( دسترسي آسان ، انعطاف پذيري و آمادگي براي استفاده هاي ديگر و چند منظوره بودن از خصوصيات آن مي باشد.)

 

 ج – 6 ) مراكزمدرسه اي يا چندمنظوره :(براي فعاليت چند رشته ورزشي به صورت همزمان) ( 2 ) .

 

استاندارد- استاندارد، مدركي است در برگيرنده قواعد ، راهنمايي ها يا ويژگي هايي براي فعاليت ها يا نتايج آنها به منظور استفاده عمومي و مكرر كه از طريق همراهي فراهم و به  وسيله سازمان شناخته شده اي تصويب شده باشد. هدف ازآن دستيابي به ميزان مطلوبي از نظم در يك زمينه خاص است ( 40 ) .

 

تجهیزات - به کلیه وسایل و لوازمی گفته می شود که برای انجام فعالیت های ورزشی مورد نیاز می باشد.



[1] . Gymansium / Field house ( GYM )


 [d1]تمامی متن لاتین باید پی نوشت شود. چند نمونه را برای شما انجام دادم.

گزینه Insert footnote را پیدا کنید


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:7 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مقدمه :

زائرین گرامی پس از زیارت بارگاه امام رضا (ع) مکان های زیارتی و سیاحتی مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت از این مکان ها دیدن بعمل اورده اند .

شهر غذا که توجه اکثر زائرین را به خود جلب نموده است یکی از مکان هایی می باشد که بیشترین مراجعه کننده را در این اواخر داشته و زائرین از غذاهای سنتی و بومی آن بسیار اتقبال نموده اند .

مناطق دیدنی و ییلاقهای اطراف مشهد ، روستاهای اطراف نیز از مکانهای پر بازدید کننده بوده که با توجه به نقش سرمایه گذاری در این مکان ها جذب توریست نیز در آن بسیار بیشتر خواهد شد .

اما پارکهای بازی که چون اکثر زائرین به همراه خانواده بوده این مکان ها نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته و پارکهای بازی نیز با جذب سرمایه گذاری بیشتر می تواند نقش توریستی بیشتری را داشته باشد .

بودن پارکهای آبی بزرگ در سطح کیفی خاورمیانه که در مشهد در دهه اخیر بسیار افزایش داشته از مکانهای پر بازدید کننده توسط زائرین و توریسم بوده که حتی از نقاط بسیار دور ایران برای دیدن این پارکها جذب توریست شده است .

مراکز خرید و سوغات آن که شامل : پوستین‌ دوزی ، ارغوان بافی ، گلیم بافی ، قالی مشهد ، انگشتر و زینت‌آلات فیروزه و عقیق ، زعفران و زرشک ، ادویه هفت قلم ، سفره صلوات و .... نیز از بازارهای پر بازدید کننده توسط زائرین بوده است .

پیست ماشین سواری و موتور و اخیراً شتر مرغ سواری از جاذبه های توریسمی و بازدید زائرین می باشد .

 

 

شهرغذا

 

 

منوی ویژه رمضان : سوپ , پنیر و سبزی , زولبیا و بامیه , چای , شله زرد و ماقوت

نفری 5 هزار تومان

 

نام رستوران

شهر غذا

تلفن

05138468100

آدرس

بلوار تلویزیون - مقابل صدا و سیما

ساعت کاری

12:30 ظهر الی 15 و 20 الی 23

هزینه سرویس

 

امکانات

-

جای پارک

به راحتی

ظرفیت

500

پیک

ندارد

سالاد بار

دارد

دسر

ندارد

رزرو تلفنی

دارد

صبحانه

ندارد

شبانه روزی

نیست

پرداخت با کارت عابر بانک (POS)

دارد

-  مشهد و خراسان رضوی پس از تهران بزرگترین قطب صنایع غذایی در ایران است.

- خراسان رضوی بزرگترین قطب صنایع غذایی کشور عراق است.

بزرگترین آزمایشگاه صنایع غذایی خاورمیانه در مشهد واقع است.

- خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان و بزرگترین قطب فرآوری و بسته بندی و صادرات زعفران در خاورمیانه است.

- خراسان رضوی با ۷۵ درصد تولید کشور بزرگترین قطب تولید رب گوجه فرنگی در کشور است.

بزرگترین کارخانه تولید کننده نان صنعتی در خاورمیانه و نیز دومین کارخانه بزرگ تولید کننده این محصول در خراسان رضوی واقع شده است.

- برای نخستین بار در ایران در مشهد از برگ زیتون برای تولید چای با خواص درمانی ویژه استفاده شده است.

 

"هرکاره" نام ظرف سنگی مخصوصی است که از قدیم الایام به منظور پخت غذا در منطقه توس (مشهد) و از کوههای گرانیتی (و سرپانتین) جنوب این منطقه مانند "کوهسنگی" و کوههای "خلج" تراشیده میشده است. طبخ غذا در این ظروف سنگی، طعم آن را بسیار لذیذ و گوارا می نماید. امروزه از "هرکاره" بیشتر برای پخت آبگوشت (دیزی) استفاده میشود که در منوی اغلب رستورانهای سنتی و ایرانی مشهد به نام "دیزی سنگی" موجود بوده و غذایی بسیار لذیذ است. این ظروف سنگی همچنین به عنوان سوغات مشهد در بیشتر فروشگاه های عرضه سوغات و صنایع دستی این شهر (بخصوص فروشگاههای اطراف پارک کوهسنگی) عرضه میشود. سنگتراشی در گذشته یکی از مشاغل عمده در شهر مشهد بوده و راسته ای به نام بازار سنگ تراشها را در بافت قدیم مشهد بخود اختصاص داده بوده است. استفاده از "هرکاره" علاوه بر بهتر شدن طعم و کیفیت غذا، به دلیل جنس خاص سنگ آن، مواد معدنی مفید برای بدن انسان را تامین کرده و نیز به سریع و سالم پخته شدن غذا کمک میکند.

"هرکاره" واژه ای کهن در منطقه توس است، بطوری که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز در شاهنامه بارها از این واژه استفاده کرده است: "به هرکاره چون شیربا پخته شد / زن و مرد زان کار پردخته شد" و یا "بيامد زن از خانه با شوي گفت / که هرکاره و آتش آر از نهفت" و یا "کنون تا بدوشم ازين گاو شير / تو اين کار هرکاره آسان مگير"

گذشته از این در روایت است که حضرت رضا (ع) هنگامی که به کوهی در سناباد (کوهسنگی یا خلج) رسیدند، توقف فرموده و این ظروف سنگی را با دعای خود متبرک فرمودند:

شیخ صدوق از قول اباصلت هروی نقل كرده است كه "فلمّا دخل سناباد استند إلى الجبل ..." كه ترجمه فارسی آن چنین است: هنگامی که حضرت امام رضا علیه السلام به سناباد وارد شدند، به کناره‌ی کوهی نزديك سناباد که از سنگش دیگ و دیگچه‌‌های سنگی درست می‌کنند رسیدیم، امام به تخته سنگي از كوه تکیه زدند و و رو به آسمان فرمودند:

"خداوندا! مردم را از این کوه سود برسان و غذاهايي را كه مردم در دیگ ها و ظرف‌های سنگی این کوه می‌پزند، برکت عطا فرما."

سپس دستور دادند دیگچه‌هایی از همان سنگ برایشان بیاورند و فرمودند: "غذای مرا در هیچ ظرفی نپزید، مگر در همین ظرف‌های سنگی."

بدین لحاظ و به سبب دعای خیر حضرت رضا (ع)، غذاهای طبخ شده در "هرکاره" و من جمله "دیزی سنگی" معروف مشهد را می توان منحصر بفردترین غذای ایرانی دانست که مورد عنایت آن حضرت قرار گرفته است.

 

 

غذاهاي سنتي مشهد؛ مطلوب زائران داخلي و خارجي

بیشتر هتل‌داران مشهدي می‌گویند زائران خارجي مشتاق خوردن شیشلیک و آبگوشت مشهدي و بسياري از زائران داخلي هم خواستار صرف شله مشهدي هستند.

 

به گزارش گروه جامعه شهرآراآنلاین، اين روزها زائراني كه به مشهد مي‌آيند، يكي از بهترين تجربه‌هاي سفر خود را خوردن غذاهاي سنتي مشهد عنوان مي‌كنند. در اين ميان زائران خارجي مشهد به‌خصوص عرب‌زبانان بیشتر سراغ آبگوشت، شيشليك، شله و كباب كوبيده را در این شهر مي‌گيرند.

محبوب‌ترين غذها؛ شيشليك و شله

شيشليك نوعی کباب مرغوب است و نه فقط در ایران، بلکه در روسیه، مغولستان و لهستان هم محبوبیت دارد. شیشلیک اصل از گوشت بره تهیه می‌شود اما با توجه به علائق محلی ممکن است گوشت استفاده شده در آن  متفاوت باشد.

مسافران بسیاری ترجیح می‌دهند برای خوردن شیشلیک به ييلاقات اطراف مشهد بروند اما در شهر مشهد هم رستوران‌های معروفي هست که شیشلیک و چلوماهیچه مرغوبی دارند.

بر اساس تحقيقات ميداني، پس از شیشلیک، معروف‌ترین غذای شهر مشهد شله است. شله خوراکی آماده شده از لوبیاهای سفید، قرمز و چیتی به همراه نخود، بلغور گندم، برنج و گوشت است که پس از چند ساعت قل زدن روی اجاق چیزی شبیه حلیم می‌شود. شله مشهدی را باید نوعی آش دانست. این غذا بیشتر در مراسم مذهبی یا سوگواری در بین مردم توزیع می‌شود. مردم مشهد به‌ندرت این غذا را در خانه می‌پزند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:5 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مقدمه

درقرن گذشته، شاهد تلاش روزافزون بشریت براي ارتقاي سطح علمی خویش درابعاد مختلف بوده ایم. تلاشی گسترده، فراگیر و جهانی براي گسترش آموزش عالی، به عنوان اصلیترین و موثرترین نهادي که می تواند نقش اساسی را در توسعه پایدار کشور ایفا نماید . ارقام، حاکی ازاقبال جوامع بشري به آموزش درتمام سطوح دارد و به موازات آن، کیفیت برتر، مدیریت موثرتر و انطباق آموزش با نیازهاي این جوامع، مورد توجه خاص قرارگرفته اند تا آنجا که ناظران بر جسته اقتصادي جهان، نه مواد اولیه، نه منابع نیروزا(انرژي) و نه سرمایه بلکه " نیروي انسانی آموزش دیده " و" آموزش" را عامل اساسی توسعه دانسته اند.

امروزه در دنیا مراکز علمی به منظور پاسخگویی به نیازهای توسعه تمامی دیوارهای بین دانشگاه و محیطهای فعالیت را بر انداخته اند و به منظور پرورش نیروهای کارآمد، بسترهای همپیوندی بین محیط های علمی و کار را ایجاد نموده اند. تا بدین وسیله بتوانند پاسخگوی نیازهای تمامی بخشهای فعال در کشور باشند. 

آموزش عالی اکنون درهمه جا با چالشهایی در زمینه تساوي فرصتهایی برابر، ارتقاي سطح کیفی آموزش دهندگان، سازگاري با نیازهاي جامعه، بهره وري موسسات ارائه کننده و نحوه مشارکت بخشهاي عمومی و خصوصی در تولید آن، مواجه است.  جامعه امروز بشري به مراتب بیش از گذشته به دانش و به تعبیري "دانش پایه" متکی است به نحوي که آموزش عالی و پژوهش، اجزاي اساسی توسعه سیاسی، فرهنگی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادي آن شده اند.

این دانش پایه ایجاب می کند که آموزش عالی و پژوهش براي رویارویی با بحرانهاي عمیقی که جامعه بشري در شرایط کنونی با آنها مواجه است، به گونه ای دانشگاه ها را متحول و تجدید بنا کرده و درخدمت نوع انسان قراردهند.  به اعتقاد بسیاري از صاحبنظران، آموزش عالی وارد دوران جدیدي شده "رقابت" و "کیفیت" مشخصه اصلی آن است و کیفیت آموزش عامل کلیدي در"رقابت پنهان" بین کشورها است.  چرا که کیفیت محصولات و خدمات در هر کشور براساس نحوه تفکر وعمل درتصمیم گیري مدیران، معلمان، اقتصادانان، مهندسان و سایر گروههاي تحصیلکرده اجتماع شکل می گیرد.

رسالت اصلی دانشگاه ها پرورش نیروي انسانی، اشاعه علم، ایجاد خلاقیت و ابتکار و نوآوري است. درکشورهایی همچون کشورما انتظار مردم از دانشگاه ها بیشتر است، زیراموسسات و سازمانهاي دیگري وجود ندارد که درقیاس با دانشگاه بتوانند وظایف و مسئولیتهاي دانشگاه را درمفهوم آن به انجام رسانند   دانشگاه درعصرکنونی با شرایط، تحولات، بحرانها وچالشهاي مختلفی همچون تغییرات جمعیتی، کاهش منابع، توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ظهور عصر اطلاعات وچالش جهانی شدن و تحولات بازار کار روبرو هستند.  تحقق یافتن اهداف، رسالت و ایفاي نقش موثر آموزش عالی منوط به ایجاد تغییر و هماهنگی در درون دادها، فرآیندها، برون دادهاي نظامات دانشگاهی کشور است. یکی از مهمترین عناصر نظام دانشگاهها رشته هاي تحصیلی و برنامه هاي درسی هستند که نقش تعیین کننده و غیر قابل انکار در راستاي تحقق اهداف و رسالتهاي آموزش عالی از نظر کمی وکیفی ایفا میکنند .رشته هاي تحصیلی و برنامه هاي درسی ابزارعلمی و اجتماعی نیرومندي هستند که ضمن ترسیم چگونگی و حدود انتقال دانش و مهارتها بیانگر فلسفه و هدفهاي تربیتی و یا به عبارتی، سیاستهاي علمی آن موسسه است .از جمله موضوعات مهم در رشته هاي تحصیلی و برنامه درسی می توانند، میزان اهمیت و منطق هاي آن و نحوه نوسازي و تجدید نظر در برنامه هاي درسی و هماهنگ نمودن هدف و محتوا با نیازهاي واقعی و متحول جامعه همراه با آینده نگري باشند.

 

* ارتباط بین خدمات،دانشگاه و دولت

نیک می دانیم که بخش بزرگی از توسعه اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و سیاسی کشور در گرو تعاملات پایدار و مستمر بین دانشگاه، خدمات و دولت است. تحولات شگرف حوزه خدمات و کاهش زمان بین مراحل ایجاد دانش و ایده جدید تا تجاری سازی نیاز به پیوند موثر بین دولت، حوزه خدمات و دانشگاه محسوس تر گشته است. امروزه در دنیا مراکز علمی به منظور پاسخگویی به نیازهای توسعه تمامی دیوارهای بین دانشگاه و محیطهای فعالیت را بر انداخته اند و به منظور پرورش نیروهای کارآمد، بسترهای همپیوندی بین محیط های علمی و کار را ایجاد نموده اند. تا بدین وسیله بتوانند پاسخگوی نیازهای تمامی بخشهای فعال در کشور باشند. در همین راستا و در راستای تحقق بخشیدن به این مهم شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ به ارایه طرحهای نوین در این بخش مبادرت نموده است که در ادامه به تبین این موضوع پرداخته خواهد شد.

نمودار سهم بخشهای مختلف در تولید ناخالص ملی

 

بنابر اطلاعات نمودار بالا مشاهده می شود که خدمات 51 درصد از تولید ناخالص کشور رابر عهده دارد و جالب اینجاست که در این رابطه دانشگاه مستقل و به روزی در کشور وجود ندارد.

 

مفاهیم

*دانشگاه: موسسه ای که با هدف ترویج و ارتقای دانش و تربیت نیروی انسانی در زمینه های مختلف علوم و فنون به ارائه آموزش عالی و انجام تحقیقات در سطوح مختلف می پردازد.

* خدمات: هرگونه فعالیت یا مزیت را گویند که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌شود و لزوماً نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.

*گردشگری بین المللی: به افرادی اطلاق می گردد که جهت انجام مسافرت به محلی خارج از موطن اصلی خود مسافرت نمایند. این افراد می توانند دلایل و انگیزه های مختلفی برای سفر داشته باشند.

* گردشگری بین المللی دانش محور: به افرادی اطلاق می گردد که به منظور گذراندن دوره های بخصوصی مبادرت به سفر از محل زندگی خود به سرزمینی دیگر می نمایند. این نوع گردشگری در بستر و محیطهای علمی و دانشگاهی انجام می پذیرد.  

شکاف ایجاد شده بین موسسات دانشگاهی و نیازهای عملی جامعه باعث شده است که کشورهای در حال توسعه نه تنها به بازنگری در عقاید قدیمی خود در مورد نقش دانشگاه و موسسات تحقیقاتی بپردازند بلکه باعث شده است به جستجوی راههای متنوع برای ایجاد پیوند موثر بین دولت، حوزه خدمات و دانشگاه باشند. در واقع صنعت وقتی از  تحقیقات دانشگاهی بهره مند خواهد شد که نتایج این تحقیقات وارد جریان کار شود و محقق دانشگاهی با طرز کار سیستم آشنا شود. این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه این محیطها خلق گردند و دانشگاه را از تک بعدی رها نموده و به صورت عملی وارد کارزار کاربردی نمود.

*ضرورت نیاز به همکاری میان خدمات و دانشگاه

1- ایجاد روابط نزدیکتر میان علوم و خدمات

2- هماهنگی بهتر بین علوم و حوزه خدمات و پیدایش آنها مبتنی بر علوم و دانش

3-کاهش فاصله زمانی میان دستاوردهای علمی و انتقال این دستاوردها به جهان تولید و تجارت

 

*اهمیت همکاری میان حوزه خدمات  و دانشگاه در توسعه اقتصادی

نزدیکی میان علم و خدمات نقش بارزی در مکاتب مختلف توسعه جهت رهایی از مساله عقب ماندگی ایفا می کند. یکی از ثمرات ارتباط مناسب میان این سه بخش انتقال مناسب از دانشگاه و مراکز تحقیقا ت دولتی به بخش خدمات می باشد که در نهایت باعث سود آوری عمومی و ارتقا در سطح رقابت منطقه ای و ملی خواهد شد.

علاوه بر این وجود یک ارتباط منطقی میان آموزشهای دانشگاهی و حوزه خدمات به دلیل ماهیت آموزش که فرایندی مستمر و مادام العمر می باشد ضروری است و همکاری میان خدمات و دانشگاه را اجتناب ناپذیر می سازد.

 

*رابطه خدمات و دانشگاه از چشم انداز سیستم توسعه تکنولوژی

 

منابع

 

سیستم توسعه یک سیستم اجتماعی – اقتصادی می باشد که مانند هر سیستم دیگری دارای اجزاء خاص ورودی، منابع، فرآیند، خروجی و کنترل می باشد که در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

       
   
 
   

شکل 1-سیستم توسعه تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه، خدمات و دولت سه عنصر مهم در این سیستم می باشند. اشکال مختلف سیستم توسعه به 4 الگو تقسیم میشود:1)کار آفرینی 2)ادغام عمودی 3)تعاون خدماتی 4)تنوع نهادی


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:1 | نويسنده : سعيد داغستاني |

وب سایت:

http://www.isba.ir/MainPage.aspx?ID=6378&kind=6&bcode=54

برنامه ریزی توسعه گردشگری«رویکرد راهبردی»
موضوع: جغرافيا ، مردم شناسي ، غيره
نام ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهي
نام نویسنده: دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو - سعید داغستانی
مترجم: -
فرایند چاپ: -
نوبت چاپ: اول
تیراژ: 1000
شابک: 978-600-102-701-7
سال نشر: 1394
تعداد صفحه: 292
قیمت: 120000 ریال
فصل: تابستان
 

معرفی کتاب

 برنامه‌ريزي براي توسعه (بخصوص برای سفر و گردشگری) از ظرافتهاي عجيب و گاه پيچيده‌اي برخوردار است. آنچنان تار و پود گردشگري به اجتماع، فرهنگ، اقتصاد، سياست و.... تنيده شده است که تغيير در هر يک از آنها مي‌تواند اثر مستقيمي بر گردشگري داشته باشد. البته اين موضوع تحقيق در اين رابطه را مشکل مي‌سازد.
شايد راه حل اين نکته در تغيير نگرش نهفته باشد. به نظر مي‌رسد بايستي نگاه‌ها از تفکر دو بعدي و به اصطلاح ماتريسي به نگرش شبکه‌اي و چند بعدي تغيير يابد. بخشي نگري آفت توسعه به شمار مي‌رود، امري که هم اکنون گرفتار آن شده‌ايم.
نظامهاي برنامه‌ريزي توسعه گردشگري متاثر و بر اساس تغييرات شگرف دنياي امروز اشکال مختلفي به خود ديده است. هر چند به واسطه دنباله دار بودن و گسترش اين موضوع در بستر زمان نمي‌توان تفکيک مناسبي بين اين تغييرات قائل بود اما اين تغيير نگرش‌ها را مي‌توان به سه دسته کلان تقسيم‌بندي نمود. خردگرايي در برنامه‌ريزي، نگرش سيستمي و برنامه‌ريزي مشارکتي. نوشتار پيش رو متعلق به موج دوم برنامه‌ريزي، که آن را به نام مکتب سيستمي مي‌شناسيم، است. يکي از روشهاي نيل به اهداف توسعه مبتني بر نگرشهاي سيستمي، برنامه‌ريزي راهبردي است که اگر بدرستي تهيه و اجرا شود منافع متعددي- مانند بهرهمندي از فوايد اجتماعي ـ فرهنگي، اقتصادي، سياسي، تكنولوژيك، زيستمحيطي و غيره - را براي مجريانش به همراه خواهد داشت.
در واقع در فرآيند برنامهريزي توسعه گردشگري، ميتوان از شيوههاي كلنگر براي دستيابي به منافع متعدد اين بخش بهره برد و از طريق آن حدود و زمينههاي مداخلة دولت را در اين صنعت تعيين نمود. بطوري كه حدود، اختيارات و عملكرد - اثربخشي و كارايي- بخش خصوصي نيز در محدودههاي غيرعقلايي به اسارت گرفتار نشود. بدين معني که درست است که برنامه‌ريزي در ابتدا ماهيتي دولتي دارد اما مي‌توان از طرق مختلفي بخش خصوصي را نيز در اين زمينه‌ها فعال نمود.
پس از تدوين سياستهاي کلان گردشگري که مفهوم آن در مباحث سياستگذاري جهانگردي مطرح مي‌گردد، اکنون در مديريت و برنامه‌ريزي توسعه، نياز به اهداف و راهبردهايي است که منجر به خلق طرح‌هاي اجرايي مبتني بر واقعيت شود.
با توجه به اینکه برنامه ریزی گردشگری در ابتدای مسیر حرکت خود می‌باشد، حوزه‌هاي مختلف فعاليت، تعاريف مفاهيم اساسي و ضروري توسعه و الزامات آن، هنوز شکل و انسجام لازم را نيافته است. لذا ضرورت دارد در ابتداي امر به چند نکته اساسي اشاره گردد:
سياستگذاري عمومي گردشگري مبتني بر ايدئولوژي‌ها، ارزشها و هنجارها، آينده پژوهي و ... نخستين مرحله و نقطه آغازين توسعه خواهد بود. اين موضوع بايستي در مباحث و سرفصلهاي خود – مانند دروسي همچون سياستگذاري يا خط مشي گذاري عمومي جهانگردي- به تفصيل مورد بررسي و تحليل قرار گيرد. در سياستگذاري، حکومتها و دولتها به توسعه يا عدم توسعه آري يا خير مي‌گويند. بدون شک اگر دولتي قصد و نيت توسعه بخش گردشگري را نداشته باشد، تحقق هر تصمیم و برنامه‌ای را ناممکن خواهد کرد.
2. خردگرايي از 1920 تا 1960 نقش پررنگي در برنامه‌ريزي داشته است. نگرش سيستمي از 1960 تا 1980 بر اکثر برنامه‌هاي توسعه سايه مي‌افکند و از 1980 تا کنون برنامه‌ريزي‌ها شکل و شمايل دموکراتيک يا مشارکتي به خود گرفته است. کتاب پيش رو متعلق به موج دوم برنامه‌ريزي توسعه گردشگري است. بر اين اعتقاد استواريم که هيچ راه ميان بُري براي طي کردن سريع مراحل توسعه وجود ندارد. توسعه زمان بر، قاعده مند، خِردگرا، فرآيندمحور، ادامه دار، دقيق و آزمون شده است. مي‌توان در دست يابي به آن تسريع نمود اما از فرآيندش تخطي نمي‌توان کرد. بايستي زمينه‌هاي فکري و چارچوب‌هاي علمي آن تدوين و به بوته آزمون گذاشته شود تا دولتمردان و بخش اجرايي توان پذيرش الگوهاي جديد توسعه را کسب نمايند. گذشته از اين، هيچ يک از طريقه‌هاي برنامه‌ريزي از بين نمي‌رود بلکه کمرنگ‌تر مي‌شود و بستر را براي روشهاي برنامه‌ريزي جديدتري باز مي‌نمايند. به طور مثال، هنوز هم در بسياري از نقاط جهان بخصوص در کشورهاي جهان سوم طرح‌هاي جامع توسعه گردشگري تهیه می‌شود. در حال حاضر برنامه‌ريزي راهبردي بسيار مورد استقبال جوامع علمي گردشگري قرار گرفته و اين روش طي ساليان متمادي به پختگي لازم رسيده است. هر چند که اجراي آن در کشورهايي همانند کشور ما با برخي مشکلات روبرو است اما تدوين پايه‌هاي علمي اين موضوع در اين بخش ضروري به نظر مي‌رسد.
3. برخي از مسائل کلان سياسي، اقتصادي، اجتماعي – فرهنگي، نظريه‌ها و تئوري‌هاي صِرف را بايد به صورت پيش فرض حل و اثبات شده تصور نمود و به منظور تدام بحث از برخي از آنها عبور نمود. بدين معني که در تدوين کتاب، فرض بر اين گذاشته شده است که نظام سياسي، جامعه ميزبان و گروههاي ذي نفع و ذي نفوذ خواست و تمايل خود را براي توسعه گردشگري اظهار داشته و مخالفت صريحي با توسعه اين بخش ندارند. در غير اين صورت ادامه مباحث توسعه و برنامه‌ريزي بي معني خواهد بود. همچنين برخي از نظريه پردازان معتقد هستند که اساسا نيازي به برنامه‌ريزي بلند مدت نيست و ساز و کارهاي اقتصاد و بازار آزاد، توان محيطي و اکولوژيک، منابع انساني و فضاي رقابت و کسب و کار، منابع موجود و.... در نهايت نظام و سامانه‌هاي مورد نياز خود را ايجاد مي‌نمايد و توسعه گردشگري از تقابل اين پديده‌ها ايجاد خواهد گرديد. اگر معتقد به اين امر باشيم ديگر نيازي به مطالعه، بررسي و يادگيري برنامه‌ريزي نخواهيم داشت.
4. پيش فرض ديگري که بر اين نوشتار حاکم است اين است که خوانندگان گرامي با مفاهيمي مانند ادبيات حاکم بر مديريت و برنامه‌ريزي جهانگردي، شناخت صنعت جهانگردي، فن آوري اطلاعات، کنترل کيفيت، حسابداري مديريت و ... از قبل آشنايي اوليه داشته باشند. اين امر بخصوص در فصول پاياني نِمود بيشتري داشته و مبنا بر اين امر استوار شده است که از توضيحات اضافي در متن خودداري گردد و تنها براي مطالعه بيشتر منابع مشخصي ارايه شود.
کتاب پيش رو موضوع توسعه گردشگري را با محوريت و رويکرد برنامه‌ريزي راهبردي تبيين نموده است. اين کتاب مشتمل بر سه بخش به شرح زير است:
•           بخش اول کتاب از دو فصل تشکيل شده است. فصل اول شامل؛ روندهاي گردشگري، اهميت و ضرورت برنامه‌ريزي توسعه، اجزاء تشکيل دهنده نظام برنامه‌ريزي و ماهيت محصول گردشگري مي‌باشد و تلاش شده است تا مفاهيم مذکور در صنعت گردشگري و هتلداري تبيين و تعريف گردد. در فصل دوم نظريه‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي توسعه، الگوواره‌ها و مکاتب آن مورد بررسي قرار گرفته است و تقسيم‌بندي‌هاي هر يک به تفصيل ارايه شده است. همچنين در خلال آن براي هر يک مثالي عيني ذکر گرديده است. در انتهاي اين بخش جايگاه برنامه‌ريزي راهبردي در ميان انواع برنامه‌ريزي مشخص شده است.
•           در بخش دوم، برنامه‌ريزي راهبردي و فرآيند‌هاي تدوين راهبردها در فصول سه و چهار شرح داده شده است. اجزاي هر يک به تفصيل مورد بحث قرار گرفته و براي آن گامهاي مشخصي تعيين شده است.
آدرس فروشگاه مرکزی: تهران - خيابان انقلاب - بين فلسطين و چهارراه وليعصر  فروشگاه و نمايشگاه دائمي كتاب جهاددانشگاهي تلفن: 6 - 6648762
آدرس سازمان: تهران خيابان انقلاب خيابان فخررازی خيابان شهدای ژاندارمری پلاک 72  تلفن: 66952948

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1398برچسب:, | 13:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

گردشگری مظلوم

 

سعید داغستانی – کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

با بازگشایی و توفیقات حاصل شده در سیاستهای خارجی دولت، امید به رشد و تعالی بخش گردشگری چندین برابر شده است. در سالهای گذشته با تبلیغات بدخواهان در رابطه با کشورمان حضور گردشگران در کشور یا اتفاق نمی افتاد و یا با نگرانی های متعددی صورت می گرفت. جالب اینجاست که اعمال آنها مسبب خیر شد و با تحریک حس کنجکاوی مسافران، کشورمان به مقصد جدید گردشگری تبدیل شد. این موضوع به سرعت در تعداد ورودی گردشگران به کشور نمایان گردید و در گزارش 2015سازمان جهانی جهانگردی، ورود گردشگران کشورمان از 2.9 میلیون نفر در سال 2010 به 4.7 میلیون نفر در سال 2014 افزایش یافته است. البته در امر کسب درآمدهای ارزی از این قِبَل توفیقات زیادی حاصل نکردیم.

در این مقال قصد داریم این موضوع را از نگاه دیگری بررسی کنیم. نگاه به اصطلاح "از درون". با وجود اینکه به توانمندی های بالقوه و نه بالفعل بخش گردشگری اعتقاد راسخی داریم اما ایجاد انتظارات بیش از حد از این بخش و عدم کفایت ارایه خدمات به گردشگران، خود زیان آور خواهد بود و به اصطلاح علمی منجر به "ضد تبلیغ" می گردد. نگاهی کلی به اعتبارات و بودجه سالانه سازمان بزرگ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد از بوجه 846 هزار میلیارد تومانی سال 94 کشور تنها 571میلیارد تومان به سازمان مذکور تخصیص داده شده است که سهم آن کمتر از 0.06 درصد از کل بودجه کشور است! این در حالی است که اگر مباحث میراثی و صنایع دستی را از آن حذف نماییم به رقم 153 میلیارد تومان خواهیم رسید که سهم گردشگری از بودجه کل کشور تنها و تنها به 0.01 درصد خواهد رسید! که با این ارقام متولیان امر بایستی بار گران توسعه گردشگری، ایجاد زیرساختها، تجهیز مناطق گردشگری، تبلیغات، نظارت و بسیاری دیگر را به مرحله اجرا درآورند. لذا همینجا، کلیت امر نشان از عدم توجه جدی دولتمردان به این مهم را دارد و بدون شک دست دلسوزان در این خصوص بسته خواهد بود و تغییرات بایسته و لازم حادث نخواهد شد.  

 

 


 عنوان

رقم

شاخص

درصد

بودجه کل کشور - 94

846,000,000,000,000

تومان

100

بودجه میراث ( نسبت به کل ) - 94

571,830,800,000

تومان

0.06

بودجه گردشگری( نسبت به کل ) - 94

153,400,000,000

تومان

0.01

تعداد گردشگران جهان - 2014 

1,133,000,000

نفر

100

تعداد گردشگران ایران( نسبت به جهان) – 2014

4,700,000

نفر

0.41

تعداد کل تخت موجود اقامتی کشور- 93

190,000

تخت

-

تعداد کل تخت موجود در ترکیه – 93

300,000

تخت

-

درآمد کل کشورها از گردشگری- 2014

1,245,000,000,000

دلار

100

درآمد ایران از گردشگری - 2014

1,294,000,000

دلار

0.1

تعداد کل صندلی های هواپیماهای کشور- 93

13,000

صندلی

-

 با نگاه به جدول تدوین شده ملاحضه می شود با افزایش بیشتر گردشگران – بخصوص گردشگران بین المللی، توان اقامت درخور، جابجایی بین المللی، جاذبه های مهیا و آماده پذیرایی، زیرساختهای استاندارد و .... را نخواهیم داشت و از طرفی خاطر نشان می سازد در حوزه اقامت و اسکان می بایست استانداردهای جهانی مورد توجه باشد. این نکته جالب توجه است که بیش از نیمی از تختهای کشور در مشهد مقدس واقع شده است و سایر استانهای کشور بغیر از تهران از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.  

 به دلیل عدم تدوین و تنظیم برنامه ریزی برای سفر، کمبود اعتبارات، توزیع نامناسب سفر و گردشگر در سطح کشور(چه داخلی و چه خارجی)، تکثر نهادها و دستگاه های مربوط به تامین زیرساختها، عدم بهر مندی از متخصصان گردشگری در فعالیتهای تخصصی، بی توجهی به برنامه ریزی برای قشرهای مختلف جامعه و نیازهای ضروری آنها و .... بخش گردشگری به "پدیده معکوس" مبتلا شده است. یعنی خروجی گردشگران(قریب به شش میلیون نفر در سال) از ورودی آن ( 4.7 میلیون نفر در سال) بیشتر است و       به نتیجه هزینه کِردمان در اقصی نقاط جهان از درآمدهایمان پیشی گرفته است.

با همه این اوصاف به نظر می رسد چاره کار در رهاسازی امور از قید و بند دولت و تدوین علمی، انتقال و استقرار مفاهیم جدید در صنعت بزرگ گردشگری و واگذاری کارها به بخش خصوصی است. مفاهیم تجربه شده و موفقی، همچون راه اندازی سازمانهاي پيچيده (مانند شرکت های مادر تخصصی و پيمانكار عمومي بين المللي)، استقرار زنجيره هاي اقتصادي - خدماتی، ایجاد خوشه های بزرگ گردشگری و خدماتی، استقرار لجستيك گسترده، زنجيره هاي توليد و خدمات، استقرار مهندسي خريد و فروش در صنعت گردشگری، ایجاد كارگزاري های بزرگ اقتصادي و... است. مفاهیمی که در بخش خدمات و گردشگری کمتر به آنها توجه شده است. 

منابع :

-        گزارش 2015سازمان جهانی جهانگردی. www.UNWTO.com

-        گزارش سالانه 2014 سازمان جهانی جهانگردی.

-        قانون بودجه کل 1394 کشور.

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 13:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه

سعید داغستانی[1]

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و  جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.

گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.

گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.

از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

 

 

گردش مالی بخش گردشگری

رديف

عنوان

ميانگين

ميزان

كل

1

هزينه كرد گردشگران خارجي

1840 دلار

2000000

12.8هزار ميليارد تومان

2

هزينه كرد گردشگران داخلي

50000 تومان

270000000

" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"

13.5هزار ميليارد تومان

3

بودجه سالانه دولتي

-

-

304ميليارد تومان

4

طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي

-

-

200هزار ميليارد تومان

5

جمع كل

-

-

226.6هزار ميليارد تومان

تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران

سال

تعداد ورودي (نفر)

سال

تعداد ورودي (‌نفر )‌

1350

350135

1383

1546000

1355

657930

1384

2735000

1360

167473

1385

2219000

1365

85801

1386

2034000

1370

249103

1387

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1375

573449

1388

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1380

1585000

1389

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1381

1500000

1390

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1382

1659000

 

 

ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.

انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری

 

به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  

  



[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.

Saeed.daghestani@gmail.com


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 13:45 | نويسنده : سعيد داغستاني |

گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و و جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.
گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.
گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.
از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

گردش مالی بخش گردشگری

رديف
عنوان
ميانگين
ميزان
كل
1
هزينه كرد گردشگران خارجي
1840 دلار
2000000
12.8هزار ميليارد تومان
2
هزينه كرد گردشگران داخلي
50000 تومان
270000000
" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"
13.5هزار ميليارد تومان
3
بودجه سالانه دولتي
-
-
304ميليارد تومان
4
طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي
-
-
200هزار ميليارد تومان
5
جمع كل
-
-
226.6هزار ميليارد تومان
تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران
سال
تعداد ورودي (نفر)
سال
تعداد ورودي (‌نفر )‌
1350
350135
1383
1546000
1355
657930
1384
2735000
1360
167473
1385
2219000
1365
85801
1386
2034000
1370
249103
1387
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1375
573449
1388
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1380
1585000
1389
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1381
1500000
1390
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1382
1659000
 
 
ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي

 
فعاليت هاي دوران سازندگي
اصلاحات و مشارکت اجتماعي و توسعه روابط بين المللي
بهبود زير ساختها و مشارکت بخش خصوصي
آغاز فعاليت هاي توسعه گردشگري قبل از انقلاب اسلامي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.
انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری
به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  
چاپ شده در روزنامه شرق/19/3/1392  

 


[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.
Saeed.daghestani@gmail.com

 https://www.facebook.com/groups/307294362755128/


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله, | 7:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

در کتاب جاذبه های گردشگری ( مفاهیم ، مدیریت و برنامه ریزی )  آمده است که تحلیل سلسله مراتبی این مزیته رادارد:

1.       يک چارچوب منطقي و رسمي براي مسائل ذهني و در نتيجه تسهيل قضاوت صحيح فراهم مي آورد.

2.    به عنوان يک مزيت فرعي و جانبي، مديريت به اطلاعات مربوط به وزن هاي ضمني معيارهاي موجود در مسئله تحت مطالعه، دسترسي پيدا مي کند.
3.       مدل AHP امکان ارتباط منطقي و بهتر را در بين اعضاي گروه تصميم گيرنده فراهم مي آورد.
4.       قادر است معيارهاي قابل لمس و غير قابل لمس را در فرايند تصميم گيري لحاظ کند.
5.    جنبه قضاوتي دارد تا کمي محض. مثل روش امتيازدهي، به عبارت ديگر در اين روش تصميم گيرنده به جاي امتياز دادن به معيار تحت مطالعه، از بين 9 الگوي قضاوتي پيشنهادي«ساعتي» يکي را انتخاب مي کند که اين امر اعتباري براي اين روش محسوب مي شود.
6.       AHP را مي توان در مواردي که تصميم گيرندگان متعدد باشند نيز به کار برد.

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, | 8:10 | نويسنده : سعيد داغستاني |

کارشناسی ارشد جغرافیا - برنامه ریزی توریسم

منابع کارشناسی‌ارشد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم ( اکوتوریسم و طبیعت گردی)

منابع کارشناسی‌ارشد رشته طبیعت گردی

بسته آموزشي كارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم بهمراه منابع كارشناسي ارشد جغرافيا و تست هاي جغرافيا و برنامه ريزي گردشگري منتشر شد.

A - زبان انگلیسی (سراسری ضریب 2 - آزاد ضریب 3)

1- کتاب لغات 504 همراه با معنی لغت

2- کتاب تافل •Essential •words for Toefl

3- زبان عمومی و گرامر و درک مطلب

4- زبان تخصصی توریسم - گردآورنده: موسسه اولدوز توریسم

B- جغرافیای شهری و روستایی (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 1)

1- مبانی جغرافیای شهری، شکویی، انتشارات پیام‌نور

2- اندیشه‌های نو در جغرافیای شهری، شکویی، انتشارات سمت

3- جغرافیای شهری ایران، اصغر نظریان، انتشارات پیام‌نور

4- مبانی جغرافیای روستایی، عباس سعیدی، انتشارات سمت

5- جغرافیای روستایی ایران، مسعود مهدوی، انتشارات پیام‌نور

C- جغرافیای طبیعی (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 2)

1- مبانی آب‌وهواشناسی، بهلول علیجانی و محمدرضا کاویانی، انتشارات سمت

2- آب‌وهوای ایران، بهلول علیجانی، انتشارات پیام‌نور

3- مبانی ژئومورفولوژی، فرج‌الله محمودی یا دکتر مقصود خیام، انتشارات دانشگاه تهران یا نیما

4- ژئومورفولوژی ایران، جمشید جداری عیوضی، انتشارات پیام‌نور

D- جاذبه‌های گردشگری (سراسری ضریب 2 - آزاد ضریب 3)

1- جزوه جاذبه های توریستی ایران و جهان، حمید جاهدی، جزوه موسسات و دانشگاهها

2- کتاب جادبه های گردشگری (مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی)، سعید داغستانی، انتشارات مهکامه

3- کتاب‌های جاذبه‌های گردشگری استان‌های ایران، زنده‌دل و دستیاران، انتشارات ایرانگردان.

E- فلسفه جغرافیا (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 2)

1- دیدگاه نو در فلسفه جغرافیا، حسین شکویی، انتشارات گیتاشناسی.

2- فلسفه جغرافیا، حسین شکویی، گیتاشناسی

F- ریاضی و آمار در جغرافیا (سراسری ضریب 1) - آمار در جغرافیا (آزاد ضریب 1)

1- کاربرد آمار جغرافیا، مسعود مهدوی، انتشارات قومس

2- ریاضی، دکتر صدقیانی، انتشارات هستان

G- مبانی جغرافیای انسانی (آزاد ضریب 1)

1- جغرافیای انسانی، ماکس دریو - ترجمه سیروس سهامی، انتشارات رایزن

2- مبانی جغرافیای انسانی، صفی نژاد جواد، دانشگاه تهران

3- جغرافیای انسانی ایران، منصور بدری فر، انتشارات پیام نور

H- کتاب تست و اصطلاحات توریسم

مجموعه تست کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، حمید جاهدی کورعباسلو

اصطلاحات تخصصی جهانگردی، حمید جاهدی کورعباسلو

 

تلفن تماس: گروه آموزشی اولدوز توریسم

66890673021
09126905440 جاهدی
www.UlduzTourism.com


موضوعات مرتبط: كارشناسي ارشد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 9 دی 1391برچسب:جغرافیا و توریسم , | 9:42 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 به نقل از  دبير خانه انجمن علمی گردشگری :  

به اطلاع می رساند دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت هفته پژوهش اقدام به برگزاری دو کارگاه در روز چهارشنبه 28 آذرماه 1391 نموده است
کارگاه " گردشگری شهری"- استاد: آقای دکتر رهنمایی- ساعت: 12-8
کارگاه "روش تحقیق در گردشگری" - استاد: آقای دکتر موسوی- ساعت 17:30-13:30
لازم به ذکر است هزینه شرکت در هر کارگاه 30000 تومان می باشد و اعضای انجمن از تخفیف 50% برخورداد خواهند بود(15000 تومان). در پایان دوره گواهینامه شرکت در دوره صادر خواهد شد
جهت ثبت نام در این کارگاه ها با سرکار خانم محمدجانی در دانشگاه علم و فرهنگ تماس بگیرید
مکان کارگاه: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی(جنوب به شمال)، نرسیده به خروجی اتوبان همت، خیابان شهید غموشی(پارک)، کوچه بهار، دانشگاه علم و فرهنگ

 


موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 25 آذر 1391برچسب:کارگاه آموزش گردشگری,کارگاه آموزش گردشگری, | 13:14 | نويسنده : سعيد داغستاني |


موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, | 8:3 | نويسنده : سعيد داغستاني |

معرفي کتاب شناخت صنعت گردشگري با رويکرد سيستمي
دکتر محمود ضيايي، مژگان تراب احمدي
انتشارات علوم اجتماعي درسال‌هاي اخير متناسب با گسترش نظام علمي گردشگري در مؤسسات آموزش عالي کشور، کتابهاي منتشر شده در زمينه آشنايي با سيستم گردشگري رشد چشمگيري داشته است. کتاب حاضر نيز در زمره‌ي اين کتاب ها قرار مي‌گيرد. اما دو مشخصه آن را از کتابهاي مشابه متمايز مي کند. يکي رعايت اختصار در عين حفظ جامعيت و مفيد بودن؛ براي اين منظور تلاش شده حتي الامکان مباحث کتاب به صورت شماتيکي در قالب اشکال، نمودارها و جداول ارائه گردند. ديگري حاکميت رويکرد سيستمي (نظام گرا)؛ اين مهم در ساختار، ترتيب و توالي مطالب کتاب نمود يافته است. اميد است توجه نويسندگان به اين نکات به تسهيل و تسريع فرايند يادگيري و درک مطالب گسترده و پيچيده گردشگري توسط دانشجويان و ساير خوانندگان کتاب کمک نمايد.

     مرکز پخش: تهران خ انقلاب ، بين 12فروردين و ارديبهشت کتابفروشي آگاه66467323


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:كتاب شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی, | 7:52 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 معاونت آموزش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد کنفرانس " نقش ارتقاء صنعت گردشگری در اشتغالزایی و حفظ سرمایه های ملی" را در تاریخ 7و8 دی ماه سال جاری در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار نماید. این کنفرانس با حمایت و حضور اساتید بنام داخلی و بین المللی برگزار خواهد شد. بدین وسیله از جنابعالی دعوت می­شود در این کنفرانس شرکت فرمائید. در صورت تمایل به ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر، پس از مطالعه فایل های پیوست و انتخاب نوع حضور خود در کنفرانس(VIP  یا عادی) و آگاهی از مزایای آن، با کارشناس اجرائی دبیرخانه کنفرانس، آقای محمد مهدی فرهانی زاد ( 559 57 51 0912 ) تماس بگیرید. قابل ذکر است اعضای محترم انجمن علمی گردشگری ایران از تخفیف 15% برای شرکت در این کنفرانس برخوردار خواهند بود.امکان حضور در کتاب ویژه همایش و اجاره فضا جهت غرفه زدن نیز وجود دارد که تعرفه های آن به پیوست ارسال می گردد.   

آنچه در این کنفرانس خواهید آموخت :

§         راهکارها و چالشهای مباحث مدیریتی و کاربردی در مراکز مرتبط با صنعت گردشگری
§         راهکارها و ایجاد فرصتهای جذب سرمایه گذار و سرمایه
§         روش های توسعه فرهنگ گردشگری با توجه به متدهای جهانی
§         بررسی چالشهای استانداردسازی مراکز مرتبط با توجه به استاندارهای جهانی
§         روش های معرفی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری
§         راهکارهای توسعه فضای کسب وکار مناطق گردشگری
v   مزایای حضور( VIP ) :
§         دریافت چهار گواهینامه معتبر و بین المللی شامل :
 گواهینامه مورد تایید مراکز مرتبط با وزارت علوم       2) گواهینامه مورد تایید سازمان میراث فرهنگی
3 )گواهینامه مورد تایید نمایندگان صدور ISO ( TUV internation Italia(           
 4) گواهینامه به امضاء اساتید
vمزایای حضور ( عا دی ) :
§    دریافت سـه گواهینامه معتبر وبین المللی شامل :
1)گواهینامه مورد تایید مراکز مرتبط با وزارت علوم       2) گواهینامه مورد تایید سازمان میراث فرهنگی
3) گواهینامه به امضاء اساتید
v    نوع ثبت نام :
v    حضور VIP  : (000/750/5ريال)  
v    حضور عادی : (000/150/4 ریال)               
           *      خواهشمند است با توجه به محدودیت ظرفیت سالن برگزاری نسبت به تکمیل و ارسال فرم ثبت نام اقدام فرمایید.                                                          
  آدرس دبير خانه : تهران، خ سهرودي شمالي، بعد از هويزه،‌كوچه سرمد، پلاك 8، طبقه دو، 02142593    منبع : انجمن علمي گردشگري ايران                                                              
 
                                                                                                                   

موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:همايش نقش ارتقاء صنعت گردشگری در اشتغالزایی و حفظ سرمایه های ملی, | 8:22 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین - اسفند 1391

 

محورهاي همايش :

گردشگری و محیط زیست

گردشگري شهري

گردشگري روستایی

گردشگری ومدل های اقلیمی

گردشگري واکوسیستم های آبی وتالابی

گردشگري درمناظق حفاظت شده، پارک های ملی وجنگلی

گردشگری در سواحل

استراتژي هاي هدفمند کردن مديريت گردشگري

گردشگري مذهبي

گردشگری فرهنگی

گردشگری وموزه ها

گردشگری وژئوتوریسم

گردشگري الکترونيک

گردشگري و اقتصاد

گردشگري و امنيت

گردشگري و توسعه پايدار

گردشگري و جهاني شدن

گردشگري و زنان

گردشگري و معماري

گردشگري روستايي عشايري

تغييرات آب و هوايي و گردشگري

نقش صنعت در اداره ي رشد حمل و نقل و گردشگري

آموزش و تورگردانی گردشگري

گردشگری وموسیقی های محلی

گردشگری ورزشی(کوهنوردی ،کویرنوردی، دوچرخه سواری توریستی، اسکی و... )

و سایر ایده های نوین در زمینه گردشگری وطبیعت گردی...

برگزار كنندگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان وشرکت هم اندیشان محیط زیست فردا

مهلت ارسال  کامل مقالات:7بهمن 1391

اعلام نتایج داوری:27بهمن ماه 1391

آخرین مهلت ثبت نام :5اسفند1391

زمان برگزاری:17اسفند ماه 1391

سايت همايش: www.hamayshandish.ir

تلفن تماس دبيرخانه: 09184421281

محل برگزاري: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

ایمیل: h.tourism2013@gmail.com


موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:گردشگری , | 23:57 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 توسعه‌پايدار و توسعه گردشگري

 بايد دانست كه برنامه‌ريزي توسعه منطقه‌اي با اتكاء به اصول كلي توسعه ‌پايدار، ارتقاء كيفيت زيست جامعه انساني را با تأكيد بر حفظ محيط‌زيست و توازن‌هاي اكولوژيك (بوم شناسانه) مدنظر دارد. جهت‌گيري‌هاي مرتبط با اين اصول بر مبناي توسعه درون‌زا، اتكا به قابليت دروني و مزيت‌هاي منطقه‌اي، بهره‌وري بهينه از منابع طبيعي و انساني و نيز توجه ويژه به ابعاد مختلف زيست محيطي و پايداري در سيستم‌ها است.

در راستاي حفاظت و بهره‌برداري از منابع محيطي و بر اساس اصول توسعه‌پايدار، هدايت توسعه مراكز و محورهاي گردشگاهي، توسعه گردشگري (توريسم) و گردشگري طبيعي (اكوتوريسم) از وظايف اصلي توسعه گردشگري قلمداد مي‌شود. در نمودار زير اصول توسعة پايدار گردشگري به‌طور خلاصه معرفي شده است.
 
                       اصول توسعه پايدار گردشگري
  «به درستي از ميان همة عواملي كه ممكن است در طول دهه‌هاي آينده نحوه بهره‌برداري از زمين را تحت‌تأثير قرار دهد، سر رسيدن تمدن فراغت و سرگرمي‌ها مسلماً بيشترين نقش را خواهد داشت. بي‌ترديد جهانگردي و گردشگري، به صورت پررونق‌ترين صنعت جهان درخواهد آمد و مناطقي را كه براي اين كار آماده باشند بيش از پيش آباد و ثروتمند خواهد كرد.
در اين ميان از مهمترين وظايف برنامه‎ريزي منطقه‎اي، ترغيب مشاركت در حفظ چشم‌اندازهاي طبيعي منطقه و تجهيز گستره‌هاي توريستي به وسايل رفاهي و خدماتي لازم، قلمداد مي‌شود. ضمن اينكه بايد توجه داشت كه سهيم كردن مردم در قطب‌هاي توريستي در ايجاد واحدهاي خدمات توريستي و برگشت درآمد حاصل از آن به آنان اصل مهمي است كه همواره بايد تمهيدات مناسب و در خور آن را انديشيد
يكي از اصلي‌ترين رويكردهاي توسعه پايدار توجه به گردشگري و ابعاد مختلف آن از نظر كمك به پايداري اقتصادي- اجتماعي و نيز پايداري فرهنگي است. اين رويكرد در سندهاي بين‌المللي در جهت معرفي و شناسايي ميراث فرهنگي- تاريخي- طبيعي ملل مختلف و ترغيب گردشگران و رونق صنعت گردشگري در جهان بازتاب يافته است. در همين راستا دستور كار 21 در جهت تقويت ديدگاهها، ارزش‎ها و اقدامات سازگار با توسعه‌پايدار و گردشگري، اين‎چنين گفته است:
كشورها بايستي به نحو مقتضي فعاليت‎هاي توريستي و تفريحي سالم از لحاظ زيست‌محيطي را تقويت كنند. اين فعاليت‎ها بر اساس بيانيه توريسم هوگ(1998) و برنامه‌هاي جاري سازمان جهاني جهانگردي و برنامه زيست‌محيطي سازمان مللخواهد بود كه شامل قابل استفاده كردن موزه‌ها، «مناطق حفظ ميراث فرهنگي»، باغ وحش‌ها، باغ‎هاي گياه‌شناسي، پارك‎هاي ملي و ديگر مناطق حفظ شده مي‌شود
ساير اسناد مهم بين‌المللي درباره جهانگردي و گردشگري به شرح زير است:
 
 
اعلاميه حقوق جهانگردي
                                                                                                                                                                        
 
ماده 1- حق همگاني استراحت و فراغت، محدوديت معقول ساعات كار، مرخصي‌هاي دوره‌اي و آزادي بدون قيد و شرط مسافرت در محدوده قوانين، در سطح جهاني به رسميت شناخته شده است.
ماده 2- با توجه به حقوق ياد شده، دولت‎ها بايد سياستهايي را تدوين و دنبال كنند كه هدف آن توسعة هماهنگ جهانگردي داخلي و خارجي باشد، زيرا فعاليت‎هاي هنگام فراغت به سود كليه كساني است كه در آن سهيم هستند.
ماده 3- دولت‎ها بايد براي تحقق هدف بالا... ، به‎كارگيري روش‎هايي كه همه افراد را به مشاركت در جهانگردي داخلي و بين‌المللي قادر مي‌سازد، تشويق كنند. به‎ويژه از راه تقسيم بهتر ساعات كار و اوقات فراغت، تأسيس يا بهبود سيستم‌هاي مرخصي‌هاي با حقوق سالانه، متناوب كردن تاريخ تعطيلات و توجه خاص به جهانگردي جوانان، سالمندان و معلولان.
 
 
 
 
 
 
 
دولت‎ها بايد در جهت پراكنده و متناوب ساختن تعطيلات و همچنين تدوين سياست‎هاي جديد، براي تشويق سرمايه‌گذاري در تأسيسات جهانگردي ساده و قابل استفاده‌تر تلاش كنند تا ضمن ايجاد گوناگوني و تنوع در انواع تأسيسات، طبقات متوسط و كم درآمد بتوانند از آنها استفاده به عمل آورند.
با توجه به گسترش جهانگردي داخلي در سطح بين‌المللي كه بيشترين تعداد جهانگردان را به خود اختصاص داده است، دولت‎ها بايد تلاش‎هاي خود را در جهت توسعة هماهنگ و مداوم جهانگردي داخلي كشورشان معطوف دارند.
جهانگردي داخلي مي‌تواند در ايجاد آگاهي و تعلق روحي افراد نسبت به كشور خود مؤثر بوده و آنها را براي شناخت دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنند آماده سازد.
دولت‎ها بايد اهميت بيشتري براي جهانگردي داخلي قايل شده و توجه بيشتري نسبت به فوايد اجتماعي، آموزشي و فرهنگي آن معطوف كنند.
توسعة جهانگردي داخلي بايد جزء لاينفكي از برنامه توسعة ملي كشورها باشد.
 
 
 

 

 


موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:توسعه پایدار گردشگری, | 11:10 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 مقدمه

فناوري اطلاعاتي يا به عبارتي دقيق تر فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک فناوري غالب در هزاره جديد معرفي شده است. اين فناوري همه جا حاضر، با افزايش فرايند مبادله اطلاعات و کاهش هزينه هاي داد و ستد به عنوان وسيله اي در جهت افزليش بهره وري، کارايي، رقابت انگيزي و رشد در همه حيطه هاي فعاليت بشري مطرح مي باشد.مزاياي بالقوه اين فناوري تنها در صورتي قابل کسب است که اين فناوري در بين تمام بخشهاي مختلف جامعه گسترش پيدا کند. متاسفانه ما در يک جهان با«شکاف ديحيتالي» زندگي مي کنيم که نه تنها مساله اي بين المللي است بلکه در اکثر کشورهاي در حال توسعه مثل هند، به عنوان يک پديده ملي نيز مطرح مي باشد
دنياي امروز را عصر ارتباطات و اطلاعات مي نامند. امروزه قدرت برتر جهاني در دستان توليد کنندگان اطلاعات و سيستم هاي منسجم تهيه، ذخيره و ارائه اطلاعات قرار دارد. براي انسان متمدن قرن بيست و يک فناوري اطلاعات يا IT اصطلاحي آشناست.
در اين راستا يکي از مظاهر تکنولوژي فن آوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) است. امروزه ICT يکي از عمده ترين معيارهاي توسعه محسوب مي گردد. در حال حاضر ICT آنچنان بر جنبه هاي مختلف زندگي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي افراد و اجتماعات تاثير گذاشته است که نمي توان از آن غفلت نمود. در اين راستا روستاها نيز از توسعه ICTتاثير پذيرفته اند. ICTباعث جريان کارآمد اطلاعات، کالا، مردم و سرمايه ها در فراسوي مرزهاي محلي، منطقهاي، و ملي مي شود. بدون شک بررسي بسياري از تحولات روستاهاي امروز و برنامه ريزي براي آينده آنها بدون توجه به نقش و اهميت توسعه فن آوري اطلاعات و ارتباطات غير قابل تصور است. به همين دليل امروزه تدوين و تنظيم سياست ها و استراژي هاي توسعهICT به يک مسئله مهم براي بسياري از کشورها به ويژه کشورهاي جهان سوم تبديل گريده است.
در دهه اخير مراکز اينترنت روستايي و آشنايي روستاييان با اينترنت مورد توجه مديريت روستاها قرار گرفته است، به طوري که توسعه اين مراکز از جمله فعاليت هاي اصلي مديريت روستايي محسوب مي شود. اين نهادها در برنامه توسعه پيشنهادي خود به کشورها، دسترسي به اينترنت را هم رديف دسترسي به امکانات رفاهي مانند دسترسي به آب آشاميدني مناسب و برق قرار دادهاند. در برنامه هاي توسعه و فقرزدايي سازمان ملل و بانک جهاني نيز از تکنولوژي اطلاعات به عنوان يکي از محورهاي اصلي در قرن بيست و يکم ياد مي شود. آنچه مسلم است اين است که که بطور کلي فنآوري اطلاعات و ارتباطات فرصتهاي متنوعي براي مديريت روستايي کشورهاي در حال توسعه و در عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و . . . فراهم کرده است.
 بيان مساله
بسياري از صاحبنظران عصر اخير را عصر تغيير، عصر اطلاعات و به تبع آن عصر فناوري اطلاعات ناميده‌اند نقش و کارکردهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسياري از تحولات جهاني امري انکار ناپذير است.  فناوري اطلاعات به عنوان يکي از مهمترين ابزارها و بسترهاي توسعه همه جانبه زمينه هاي لازم را براي اداره و مديريت اطلاعات از طريق توليد، پردازش، توزيع و مبادله اطلاعات فراهم مي آورد بطوريکه انديشمندان و متفکران از اين عصر با عناوين مختلف ياد مي نمايند:جامعه شبکه اي ، اقتصاد ديجيتالي ، جامعه اطلاعاتي ،جامعه دانايي محور و . . . 
لذا علي رغم وجود تنوع اسمي براي اين دوره از زندگاني بشر ، پايه واساس تمام اين نام ها واسامي ، دانش و فناوري اطلاعات مي باشد در نتيجه با توجه به گستره وسيع فناوري اطلاعات در جنبه هاي مختلف زندگي بشري و اضافه شدن e (به معناي الکترونيکي شدن فعاليت ها) به ابتداي بسياري از مفاهيم واصطلاحات نشان از نفوذ روز افزون و تاثير گذاري فزاينده فناوري اطلاعات بر زندگي روزمره مي باشد.
در ابتداي ورود اينترنت براي کاربردهاي عمومي بحث استفاده از آن جهت انتقال داده ها به نقاط دور دست مثل روستاها بود. لذا براي تامين عدالت اجتماعي حق و الويت برخورداري از مزاياي فناورري و اطلاعات روستاييان از شهرها مقدم تر بود در صورتي که اين چنين نشد و نيز افزايش روز افزون فاصله زندگي شهري و زندگي روستايي در حوزه مورد مطالعه و کاربرد فناوري اطلاعات در فعاليتهاي روزمره و پررنگ تر شدن نقش ارتباطات و توليد اطلاعات از طرف ديگر و وجود تركيب جوان جمعيتي دهستان مورد مطالعه و نيروي تحصيل كرده و در حال تحصيل بالاخص در علوم رايانه اي که پتانسيل مناسبي در حوزه تكنيكي و فني فناوري اطلاعات فراهم آورده است، تاکنون مقوله فناوري اطلاعات در اين منطقه جايگاه خود را پيدا ننموده است.
يکي از مهمترين تحولات در جهان آينده بحث توسعه جهان آينده مبتني بر اقتصاد دانش محور است که تا کمتر از يک دهه ديگر فراگير خواهد شد که شکل جديدي از اقتصاد نوين را در جامعه بشري بوجود خواهد آورد از آنجا که جمعيت قابل توجهي در روستاهاي اين شهرستان زندگي مي کنند و بخش بزرگي از اقتصاد شهرستان متکي بر اقتصاد روستايي است لذا با توجه به اقتصاد سنتي روستاهاي اين شهرستان وضعيت اقتصاد روستاهاي اين حوزه چنانچه اينترنت در آينده به کانون جهاني داد وستد تبديل گردد چگونه خواهد شد و آنگاه چه سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود که اتصال به اينترنت براي آنان امکان پذير نيست چنين چشم اندازي سبب مي شود كه لزوم حركت سريع و شتابان كشور ما و منطقه مورد مطالعه در عرصه فناوري اطلاعات بخوبي احساس گردد.

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:فن آوری در روستاهای گردشگری , | 11:8 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

گردشگری شهری- سعيد داغستانی
در حال حاضر براي اولين بار در تاريخ بشــر، نيمي از جمعيت دنيا در شهرهــا زنــدگي مي کنند. همچنين پيش بيني مي‌شود که تاسال 2025 بيش از دو سوم جمعيت جهان ساکن شهرها خواهند بود. در حاليکه توسعه شهري پديده اي جهاني است، بيشترين رشد و توسعه شهري در کشورهاي در حال توسعه مشاهده مي شود به طوري که بيش از 90 درصد شهرنشينان دنيا در اين بخش خواهند بود(پاک، 1383، ص16).
شهر موجودي است زنده و پويا و انسان محور، براي داشتن شهر سالم به برنامه ريزي بلند مدت نياز است. برعهدة مديران و برنامه ريزان شهري است که شهروندان را در رسيدن به خواسته هايشان براي داشتن شهري سالم، زندگي سالم و هواي سالم ياري کنند.
ايدة شهر سالم متناسب با موفقيت و ويژگيهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اقليمي مناطق گوناگون تحقق مي‌يابد؛ گرچه تبادل تجربه ها و انديشه ها در سطح جهاني در اين طرح نقش مهمي ايفا مي کند. اما نمي توان از مدل و الگوي واحد و از شيوه ها و روش هاي يکسان استفاده کرد. هر يک از شهر هاي جهان ويژگيهاي خاص خود را دارند و شهروندان و شهر نيز از نظر ترکيب بندي اجتماعي و اقتصادي و ساختار اجتماعي و فرهنگي و نيز ميزان فعاليتها و توانايي ها و ظرفيت ها از يکديگر متفاوت مي باشند. يکي از محورهاي اجرايي درست ايدة شهر سالم شناخت توانايي ها و ظرفيت هاي گوناگون مردمي و امکانات و نهاد هاي دولتي و غير دولتي هر منطقه و هماهنگ کردن اين ظرفيتها و امکانات در راستاي تحقق اهداف شهر سالم مي باشد.
بسياري از شهرها بويژه در کشورهاي رو به توسعه(جهان سوم) طي دهه هاي اخير با تخريب محيط هاي شهري و افزايش نابرابري هاي بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي در مقياس وسيع بين ساکنان خود رو به رو بوده اند. به همين سبب اين شهرها از دهه 1970به بعد با فقر شهري مواجه شده اند. اين امر باعث شده که سطح زندگي و استانداردهاي مربوط به محيط زيست نيز در بسياري از شهرها با مشکل مواجه گردد.
 بررسي نظريه هاي شهرسالم
بعد از انقلاب صنعتي جهان با رشد شتابان شهر نشيني مواجه شد و باعث ظهور شهرهاي ميليوني در سطح جهان گرديد. بيشتر جمعيت اين شهرها روستاييان مهاجر بودندکه در زاغه ها و حاشيه هاي شهر و يا در کنار کارخانه هاي صنعتي اسکان داده مي شدند و باعث بروز مشکلات عديده اي براي شهرها شدند. از اين جمله مشکلات فقر، کمبود مسکن،کمبود خدمات شهري، بهداشتي و درماني و آلودگي هـاي زيست محيطي بود که باعث تخريب محيط زيـــست شهري مي‌شد.
با توجه به مشکلات موجود نظريه هايي در مورد حفظ محيط زيست شهري ارائه شد که باعث ظهور شهرهاي گوناگون در سطح کشورهاي صنعتي و سپس کشورهاي در حال توسعه شده است.

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:گردشگری شهری, گردشگری شهری,گردشگری شهری, گردشگری شهری, | 11:6 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

مباني نظري گردشگري روستايي- سعید داغستانی
الف ـ تعريف گردشگري روستايي
در زمينه ارائه تعريف يكسان از گردشگري بين متخصصان اين رشته اتفاق نظري وجود ندارد و تعاريف مختلفي در اين زمينه ارائه شده است.
دات١ گردشگري روستايي به اينگونه تعريف مي‌كند «فعاليتي چندوجهي كه در محيطي خارج از شهر صورت مي‌گيرد و به گردشگران ماهيت زندگي روستايي را نشان مي‌دهد.»
آپرمان٢ مي‌گويد : «گردشگري روستايي به فعاليتهاي مزرعه‌اي و غيرمزرعه‌اي گفته مي‌شود كه در جوامع و نواحي روستايي انجام مي‌شود. اما فعاليتهاي تفريحي بيروني مانند پاركها موضوعي و نواحي حيات وحش را شامل نمي‌شود گاهي اوقات گردشگري روستايي زيرمجموعه اكوتوريسم نيز تعريف شده است.
قادري در كتاب اصول توسعه پايدار گردشگري سعي كرده است به تعريف جامعي برسد «كليه فعاليتهاي گردشگري در محيط روستايي با توجه به فرهنگ و بافت روستايي، هنر و صنايع روستايي، آداب و رسوم سنتي كه دربرگيرنده گردشگري كشاورزي، گردشگري سبز، گردشگري مزرعه‌اي، گردشگري غذايي و شكار مي‌باشد.»
در نهايت بايد گفت با توجه به تعاريف ارائه شده هنوز تعريف واحد و جامعي در اين زمينه ارائه نشده است٣.
اقسام گردشگري روستايي
1ـ گردشگري كشاورزي : اين نوع گردشگري اغلب براي توصيف تمامي فعاليتهايي به كار مي‌رود كه در نواحي روستايي انجام مي‌شود و بيشتر به محصولاتي مربوط است كه به طور مستقيم از زمين كشاورزان به دست مي‌آيد.
2ـ گردشگري سبز : با انگيزه دوستداري از محيط زيست است تا گردشگري و منافع اقتصادي انبوه.
3ـ گردشگري غذايي : نوعي ديگر از فعاليتهاي گردشگري است كه در روستاها مورد توجه است. برگزاري جشنواره‌هاي و فستيوالهاي غذايي در محيطهاي روستايي، برگزاري تورهاي غذا جهت آموزش پخت غذاهاي محلي ................ به ايجاد گردشگري غذايي شده است.
4ـ طبيعت‌گردي (اكوتوريسم) : اكوتوريسم با انگيزه استفاده از جاذبه‌ها و توانمنديهاي طبيعي و تمام جاذبه‌هايي كه به نوعي با طبيعت در ارتباط هستند صورت مي‌گيرد.
5ـ گردشگري ماجراجويانه افراد به صورت شخصي يا گروهي خود را درگير فعاليتهاي خطرناك و ماجراجويانه مي‌كنند (شكار حيوانات وحشي).
6ـ گردشگري با انگيزه‌اي خاص : اين نوع گردشگري به دامنه وسيعي از فعاليتهايي نظير طبيعت‌گردي موضوعات فرهنگي مانند رقص، موسيقي، نمايش، معماري، باستان‌شناسي مسيرهاي تاريخي مثل جاده ابريشم فعاليتهاي اقتصادي سنتي، علايق حرفه‌اي و غيره اطلاق مي‌شود كه توسط گردشگران صورت مي‌گيرد.
7ـ ساير فعاليتها و فرهنگ سنتي روستايي : فرهنگ سنتي، آداب و رسوم قديمي، بازي محلي، رقص و موسيقي، ادبيات محلي جشنها و مراسمهاي مختلف سنتي از ديگر جاذبه‌هاي محيط روستايي براي گردشگران به شمار مي‌رود.
اجزاي برنامه گردشگري
گردشگري فعاليتي چندوجهي است كه برنامه‌ريزي براي آن شامل عناصر نهادي و فيزيكي است، عناصر اوليه گردشگري كه در نظر گرفته مي‌شود عبارت است از :
 
 

اقامتگاهها

 
ساير خدمات و تسهيلات گردشگري
حمل و نقل
ساير زيرساختها
عناصر نهادي

جاذبه‌ها و فعاليتهاي گردشگري شامل جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي
بازارهاي داخلي و بين‌المللي
استفاده از تسهيلات و جاذبه‌ها توسط ساكنان محلي

 

براساس الگوي بالا ساختار و اجزاي برنامه‌ريزي گردشگري در مناطق روستايي از الگوي فوق پيروي مي‌كند و براساس حفظ و بقاء بافت سنتي، فرهنگ محلي و مشاركت فعالانه مردم محلي انجام مي‌شود.
در توضيح الگوي ارائه شده بايد گفت كه :
ـ جاذبه‌ها و فعاليتهاي گردشگري شامل جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي و انسان‌ساخت؛
ـ خدمات و تسهيلات اقامتي مانند : هتل، متل، مهمانسرا، اقامتگاه به همراه صبحانه، مهمانپذير، پانسيون، كمپ، پاركهاي كارواني، واحدهاي خودخدمتي و غيره؛
ـ ساير خدمات و تسهيلات مانند خدمات اطلاع‌رساني گردشگري، رستورانها، مراكز هنري و فروشگاههاي خرده‌فروشي، اقلام صنعتي، مبادلات ارزي و بانكي، مركز درماني، خدمات پزشكي. پست و مراكز امنيت دولتي؛
ـ تسهيلات حمل و نقل شامل دسترسي به مناطق گردشگري، راهها، جاده‌ها و مسيرهاي تور؛
ـ ساير زيرساختها مانند تهيه آب، نيروي برق، فاضلاب، مخابرات، ارتباطات و تسهيلات بهداشتي؛
ـ عناصر نهادي شامل استراتژي‌هاي بازاريابي و طرحهاي ترفيعاتي گردشگري، نيروي انساني، برنامه‌هاي ترفيعاتي، قوانين و مقررات مربوط به گردشگري، ساختارهاي دولتي و خصوصي، برنامه‌هاي ايجادانگيزه براي جذب سرمايه‌گذاري بخش عمومي و برنامه‌هاي زيست محيطي، اقتصادي ـ اجتماعي و غيره؛
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:مباني نظري گردشگري روستايي, مباني نظري گردشگري روستايي, مباني نظري گردشگري روستايي, | 11:4 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی،مدیریت جهانگردی، مدیریت جهنگردی

مروري بر سير تحول و تفكرات و تغييرات طرحهاي توسعه و عمران در سطوح ملي و منطقه‌اي
- تحول ايده‌ها و تفكرات كشور در رابطه با توسعه
اقتصاد ايران از سال 1300 به بعد وارد مرحله جديدي گرديد.
استخراج و فروش نفت جاي خاصي در واردات و درآمد حاصله از آن اهميت ويژه‌اي را در بودجه كشور كسب كرد. زير ساختهاي اقتصادي در كشور مورد توجه قرار گرفته و راههاي ارتباطي زياد و راه آهن ساخته شد مدرن گرائي رضاخاني عامل تبليغ و ترويج فرهنگ غربي شده و قدمهايي نيز در راه ايجاد صنايع برداشت با روي كارآمد محمدرضا تغيير و تحولات شروع شده، شدت پذيرفت. برنامه‌هاي عمراني تدوين و به مرحله اجرا گذاشته شدند. برنامه عمراني اول در پي نهضت ملي شدن نفت و خود داري بانك بين‌المللي ترسيم و توسعه از پرداخت وامهاي مقرر، متوقف شده و با كودتاي 28 مرداد 1332 وضع دگرگون شد.
برنامه‌هاي عمران از اين زمان به بعد با تكه برآمد نفت و افزايش ورود سرمايه به ايران اجرا شدند.
توجه زيادي به عمراني و آبادي‌ شهرها شد. و صنايع جديد وارداتي در كنار شهرهاي بزرگ چون تهران مستقر شدند.
اصلاحات ارضي الگوي معيشتي روستاها را بهم ريخت. در پي نفوذ فرهنگ مصرفي و ورود كالاهاي وارداتي به روستا نقدينگي رواج يافت و ساخت اقتصادي روستاها از هم پاشيده شد. الگوي جايگزيني واردات و ايجاد كارخانجات مونتاژ، نياز به كارگر و نيروي انساني را تشديد كرد. عوامل جاذبه و دافعه نيز به مهاجرت روستائيان به سوي شهرها دامن زدند. بخش كشاورزي به تدريج دچار ركورد شده و بخش خدمات در شهرها رشد سريعي به خود گرفت. اقتصاد شهري تهران و شهرهاي بزرگ توان جذب مهاجرين و نيروي انساني جذب شده به سوي آنها را نداشته حاشيه نشيني در شكلهاي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پديدار شد. به سوي آنها را نداشته و حاشيه نشيني در شكلهاي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پديدار شد. حاشيه نشينان در زاغه‌هاي درون شهري، در اطراف شهرها و در هر جائي كه امكان زندگي را هر چند به صورت پست بدهد، ساكن شده و يك دوگانگي زيستي، اجتماعي و اقتصادي را در شهرها شكل دادند. كمبود و گرانه مسكن نيز كه خود به تشديد روند حاشيه نشيني كمك كرده بود، روز به روز صورت حادتري به خود گرفت.
تمركز گرائي به عنوان الگوي پيشرفت و توسعه، اكثر امكانات و فرصتهاي توسعه را به خود اختصاص داد. پس از چند مشكلات و عوارض سوء تمركزگرائي در قالب مسائل شهري مانند حاشيه نشيني، آلودگي ترافيك و تراكم جمعيتي و ... هم چنين در شكل منطقه‌اي و كشوري به صورت ايجاد عدم تعادل در بسياري زمينه‌ها با گسيختگي در شبكه شهري و جذب تمامي فرصتها و برهم زدن براي رشد و توسعه در سطح كشور نمودار شد. به پيروي از الگوي سرمايه‌داري غربي كه كسب سود حداكثر را طلب مي‌كند، شهرهائي چون تهران به عنوان مطلوبترين مكان براي استقرار صنعت و كسب منافع بي‌شمار به سبب نزديكي و دسترسي به بازار مصرف و بسياري خدمات و امكانات ديگر، انتخاب شدند، به دنبال تمركز اداري و سياسي تمركز صنايع و سرمايه و هم چنين تمركز خدمات و تسهيلات در شكلهاي گوناگون، باعث جذب بيشتر جمعيت گذشته و به همراه رشد جمعيت خود شهر تهران، تراكم زيادي در آن به وجود آمد.
تمركز و تراكم تجاري و بازرگاني عمده و تجمع نقدينگي افراد در اين شهر كه يكي از علل اصلي‌ تراكم جمعيت در شهرهاي بزرگ و بويژه تهران و آشفتگي اقتصادي اين شهر بود. به دنبال خود دهها شغل كاذب، واسطه‌اي و حاشيه‌اي را ايجاد كرده و بر انبوه جمعيت غيرمولد و مصرف كننده شهر افزود. با رشد بي‌رويه شهرنشيني و به دنبال تقاضاهاي بسيار براي مسكن و امكانات زندگي، رشد فيزيكي شهرها نيز بي‌رويه و سريع افزايش يافت. اين امر سبب بروز بسياري از مشكلات و مسائل شد كه از جمله مهاجرت و بيكاري و حاشيه نشيني را مي‌توان نام برد.
با توجه به تضادهاي موجود سيستمهاي برنامه‌ريزي متمركز و اقتصاد آزاد برنامه‌هاي ناحيه‌اي و بخشهاي مختلف اقتصادي در يك واحد سازماني و عمراني و هم چنين تعيين موقعيت قطبهاي جديد توسعه در مناق توسه نيافته مناسب مي‌باشد بديهي است مناطق مختلف جغرافيايي كشور داراي منابع اقتصادي، فني و انساني متفاوت بوده و ميزان توليد و سطح زندگي و وضع فرهنگ و بهداشت افراد آنها با يكديگر تفاوت دارد. پس از شناخت اين تفاوتها، سياستهاي توسعه ملي بايد ميان دو حد رشد نيافتگي و كم رشد موازنه‌اي بوجود آورد.
با تاثيرگذاري تكنولوژي در فعاليتهاي كشاورزي، حمل و نقل، صنعت، انرژي، آموزش و بهداشت، مفهوم برنامه‌ريزي توسعه اقتصادي جامع‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود. به گونه‌اي كه علاوه بر برنامه‌هاي توسعه ملي، برنامه‌ريزي در سال 1353 به دنبال تصويب قانون تغيير وزارت آباداني و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي وظيفه طرح جامع سرزمين به اين وزارتخانه محول شد. به منظور تهيه اين طرح مركزي تحت عنوان مركز مطالعات و تحقيقات بهره‌وري از سرزمين با مشاركت وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشاورزي و منابع طبيعي تشكيل شد. در اواخر همان سال پيرو مشكلاتي كه احتمالاً به دليل تعريف مبهم و وسيعي كه از طرح جامع سرزمين به وجود آمده بود و براساس تصميمات شوراي اقتصادي قرار شد اين مركز به سازمان برنامه و بودجه وابسته شده و تحت نظارت شورائي مركب از وزيران كشور، كشاورزي و منابع طبيعي، صنايع و معادن، نيرو، مسكن و شهرسازي، سازمان برنامه و بودجه، راه و ترابري، اقتصاد و دارائي، بازرگاني، رئيس سازمان محيط زيست، قائم مقائم نخست وزير و رئيس كل بانك مركزي.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:مروري بر سير تحول و تفكرات و تغييرات طرحهاي توسعه و عمران در سطوح ملي و منطقه‌اي , | 10:45 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

فراخوان مقاله دومین همایش جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان

منبع: دبیرخانه انجمن علمی گردشگری


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:فراخوان مقاله دومین همایش جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان , | 10:32 | نويسنده : سعيد داغستاني |

اولين همايش ملي فضاهاي عمومي شهري پايدار- چالش ها و فرصت ها

Sustainable Urban Public Spaces Conference

http://www.sups.art.ac.ir/fa/
مهلت ارسال چکيده مقالات تا تاريخ 15 آبان ماه 1391 تمديد شد.
معرفي همايش :
فضاهاي عمومي درشهرها، فضاهايي انسان ساخت و چندعملكردي هستند که فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي را در بر مي گيرند. اهميت فضاهاي عمومي به طورگسترده، عمدتاً ازطريق چشم اندازهاي بهبودكيفيت زندگي، محيط زيست پايدار، زندگي جمعي راحت، تقويت سيماي شهر و سرزندگي شهري ادراك مي گردد. از سوي ديگر در چند دهه اخير، توجه به فضاهاي عمومي شهري در برنامه هاي توسعه شهري از اهميت خاصي برخوردار شده است که دليل اين امر ناشي از تاثير اين فضاها در تقويت وجهه فرهنگي و اجتماعي شهرها و در نتيجه توليد سرمايه هاي اجتماعي است.
هدف از برگزاري اين همايش، پرداختن به ابعاد شهرسازي فضاهاي عمومي شهري پايدار و مبتني بر تحليل فرصت ها و چالش ها در شرايط کنوني کشور و تجربه هاي داخلي است. در اين ارتباط و به منظور ارتقاء دانش شهرسازي و آشنايي بيشتر متخصصان با مسائل جديد شهرسازي و مشارکت و همفکري اساتيد دانشگاهها و مراکز پژوهشي داخلي و نيز ارتباط با مراکز حرفه اي، نهادها و سازمان هاي دست اندرکار مسايل شهري، دراين همايش از مقالات جديد حاصل از پژوهش هاي بديع، عميق و اثربخش در حوزه هاي مباني نظري، روش ها و تجارب استقبال مي شود.
:
محورهاي همايش
- ابعاد کالبدي - فضايی
( مقياس، دسترسي، هنر و زيبايي، فضاهاي خلاق، کاربري زمين، تنوع فعاليت ها، زيرساخت ها و ... )
- ويژگي هاي ادراکي - رفتاري :
( حس مکان، ادراک محيط، هويت و ارزش هاي تاريخي، خاطره ذهني ، الگوهاي رفتاري و ...)
- ابعاد اکولوژيک :
( اقليم، فرم ها و فرايند هاي طبيعي، کيفيت محيط، ايمني، مخاطرات طبيعي، تاب آوري و ... )
- ارزش هاي اجتماعي و فرهنگي :
( امنيت اجتماعي، گروههاي اجتماعي، حيات مدني، مشارکت اجتماعي، مراسم آييني و ... )
- ويژگي هاي اقتصادي :
( ارزشگذاري فضا، گردشگري شهري، اقتصاد ماليه، مالکيت هاي خصوصي و عمومي و ... )
- مديريت و اجرا :
( مدل ها و روش ها، ابزارها، فناوري هاي نوين، مديريت بحران و ... ).

منبع:  دبيرخانه انجمن علمي گردشگری

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:همايش ملي فضاهاي عمومي شهري پايدار- چالش ها و فرصت ها, | 10:29 | نويسنده : سعيد داغستاني |

به مناسبت روز جهانی و هفته گردشگری انجمن علمی گردشگری با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ دومين مدرسه پاييزي گردشگري را افتتاح می کند.از برنامه های این دوره می توان به افتتاح نخستین دانشکده علوم گردشگری، افتتاح نخستین مدرسه کارآموزی گردشگری، بازدید از باغ گیاه شناسی(کرج) و بازدید از برج میلاد اشاره نمود.افتتاحیه: 8 مهرماه 1391زمان دوره: 8-12 مهرماهزمان ثبت نام: تا تاریخ 7 مهرماهمحور کارگاههای آموزش تخصصی دومین مدرسه پاییزی گردشگری:
        - بازاریابی در محدودیت ها
        - سیاستگزاری و برنامه ریزی در گردشگری
        - بازارهای هدف گردشگری ایران (مطالعه موردی چین)
        - مسائل گردشگری ایران
هزینه ثبت نام:
- 500.000 ریال شرکت در کارگاههای تخصصی - 100.000 ريال هزینه شرکت در بازید برج میلاد یا باغ گیاه شناسی
        - لطفاً مبالغ فوق را به شماره حساب 7279422165 بانک ملت شعبه تیراژه بنام دانشگاه علم و فرهنگ واریز نمائید
نکات:  - 50% تخفیف برای دانشجویان گردشگری و اعضای محترم انجمن علمی گردشگریبرای کسب اطلاعات بیشتر به فایل ضمیمه و وبگاه دانشگاه علم و فرهنگ مراجعه نمایید: (
http://www.usc.ac.ir/gardesh.aspx


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 مهر 1391برچسب:مدرسه پاييزي گردشگري, | 9:59 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  

عکاسی از ارتفاع به عنوان مثال از روی هلی کوپتر ، برج بلند ، قله یک کوه بلند ، بالن ، هواپیما و هر چیزی که از بالا نمایی از پایین را نشان دهد، برای بیننده عکس بسیار جذاب و دیدنی است، چرا که ما اکثراً مکانها را از دید معمولی خود و در زاویه های خاص و کوچکی می بینیم و برایمان جالب است بدانیم از بالا و به طور کامل به چه شکلی هستند، عکسهای زیر نمای از بالا چند مکان را به زیبایی نمایش میدهند (Aerial View Photography)

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:جاذبه های گردشگری, | 12:20 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري

 
مجمع جهاني اقتصاد در سوييس در سال 2006 در 130 كشور دست به مطالعه شاخصهاي قابل تعميم و كاربردي كردن انها زده است . كشور ايران با وجود قرار گرفتن در زمره 10 كشور اول گردشگري جهان در اين طيف قرار نگرفته است . شاخصهاي معتبر محاسبه شده مبناي تصميم گيري هستند .فوايد مطالعه و بكارگيري اين شاخصها : 1- گردشگران و سرمايه گذاران بر مبناي ان تصميم مي گيرند .2- تصميم گيران با مقايسه شاخصها نقاط ضعف را شناسايي مي كنند .
اين سخنراني در چهار بخش ارائه گرديد:
بخش اول : ويژگي اقتصاد جهاني
بخش دوم : منافع مستقيم و غير مستقيم گردشگري
بخش سوم : معرفي و تشريح شاخص رقابت پذيري توريسم
بخش چهارم : گامهاي تقويت رقابت پذيري
بخش اول
·        كاهش هزينه سفر
ضريبي ازدرامد هفتگي مورد نياز براي سفر. به عنوان مثال در سال1995؛ 120 هفته درامد يك فرد انگليسي براي پرداخت هزينه بليط سفر از لندن به سيدني لازم بوده كه اين شاخص در سال 2005 به 2 هفته رسيده است .
اين تغيرات به سبب رشد اقتصادي و بالا رفتن درامدها و نيز به سبب پيشرفت تكنولوژي و كاهش هزينه سفر رخ داده است .
·        برداشته شدن مرزها
تبادل اسانتر اطلاعات ، افراد ، كالاها . اغلب در اسيا و بويژه افريقا مرزها سلب ترند و در اروپا مرزها كمترين انفكاك را ايجاد مي كند .اثر اين پديده در ميزان جذب گردشگر اين دو محدوده قابل مشاهده است .
  • تشديد رقابت
در گذشته تعداد مقصدها كشورهاي هدف گردشگري كمتر بوده و با گسترش ارتباطات و انتقال فرهنگها با سربراوردن رقبا ، صرف بودجه در معرفي و تبليغ و بازاريابي و نز تسهيل دسترسي به سايتهاي جاذب گردشگر تشديد شده است .
 بخش دوم ..........................
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري, | 9:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب
عادل I. ال انصاری
کالج کسب و کار کگین ، دانشگاه فلوریدای شمالی ، جکسون
فلوریدا ، ایالت متحده آمریکا
چکیده
هدف – هدف این مقاله، ارائه ی طبقه بندی از مفاهیم استراتژی بازاریابی است. همچنين محقق قصد تدوين چارچوب هايی یکپارچه از فرآيندهاي قاعده مند سازي و اجراي استراتژي ها در حالتهاي تجميع و افتراق را دارد. 
طراحی / روش شناسی / رويکرد – مقاله پيش رو،‌مقاله اي است مفهومی كه براساس بررسی هايي در ادبیات علمی و سلسله وقايع رخ داده در استراتژی بازاریابی تنظيم گرديده است. به منظور هر چه جذاب تر بودن مطالب از كليدي ترين مآخذ مرتبط با استراتژي هاي بازاريابي استفاده شده است. همچنين اين مقاله منعکس کننده ی تجربه ی ما و نظرات مبتنی بر رخدادهاي واقعي در مطالعات موردی شرکت های بزرگ و مجلات تجارت است.
یافته ها – پيش بيني ادبيات حاكم بر قاعده مند ساختن استراتژي بازاريابي و نحوه اجراي آن در متن مدلهاي فرآيندي برنامه ريزي راهبردي و بازاريابي راهبردي مي باشد. مدل برنامه ریزی استراتژیک بر چگونگي دستيابي شركتهاي بزرگ به اهداف ماليشان متمركز است. چگونگي اجراي برنامه هاي توليد،‌ قيمت گذاري، ترفيع و توزيع از جمله اين اهداف مي باشد. مدل بازاريابي تلاش دارد تا به فرموله كردن بخش بندي بازار، هدف گذاري، تمايز و موقعيت يابي دست يابد. ارتباطات موثر و و خلق ارزش براي مشتريان از نتايج رضايتمندي و وفاداري آنها است. اين مباحث در اهداف بازاريابي مطرح مي گردند.     
مفاهيم عملی –  شكل گيري طرح و نقشه و چارچوب هاي مناسب در فرآيندهاي فرموله كردن استراتژی بازاریابی و پیاده سازی توسط فعالين در اين بخش كه بر اساس تحقيقات آكادميك برای سنجش مفهوم روايي، بررسی مفهوم تمايز، و کشف مفهوم روابط شكل گرفته است.
نوآوري / خلق ارزش – طرح كلي اين مقاله به وضوح متمایز و رو به جلوي است،‌ اما در هم تنيدگي تدوین استراتژی بازاریابی و پیاده سازی فرایندها و بازمهندسي برنامه ریزی استراتژی بر اساس مدل مالی گرا و مدلهاي فرآیندي استراتژی های بازاریابی به صورت مجموعه چارچوبی است که اثبات مي كند: راه دستيابي به نتايج درست مالي،‌بازتابي از استراتژيهاي بازاريابي است.
کلمات کلیدی : استراتژی بازاریابی ، تدوین ، پیاده سازی ، طبقه بندی ، چاچوبها ، مدل ها.
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي و كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب, | 9:18 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

تحليل سلسله مراتبي جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور
دکتر محمود ضيايي
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي
سعيد داغستاني
کارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
چکيده
بهره برداري بهينه از منابع و جاذبه هاي موجود در مقاصد گردشگري، مانند بسیاری از فعاليتها، مستلزم انجام شناختي کامل و اصولي مبتني بر تحقيقات و واقعيتها مي باشد. تکنيک تحليل سلسله مراتبي(AHP) يکي از انواع تکنيک هاي تحليل علمي است که امکان بررسي گزينه هاي مختلف را به برنامه ريزان و مديران مي دهد. اين شيوه با در نظر گرفتن اثر همزمان کليه معيارهاي دخيل و مقايسه امتيازات آنها، به اولويت بندي گزينه ها پرداخته و با به کار گيري روابط معرفي شده، گزينه مطلوب را تعيين مي نمايد.
هدف اين مقاله ارزیابی جاذبه های گردشگری با استفاده از تکنیک تصمیم سازی چند معیاره است. در اين مقاله ابتدا مباني نظري و کاربرد تحليل سلسله مراتبي در ارزیابی جاذبه های گردشگری مورد بررسي قرارگرفته است. در ادامه به کمک اين تکنيک درباره جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور به مثابه يک نمونه موردي تصميم سازي صورت گرفته است. تعيين اولويت اين جاذبه ها و نظام سلسله مراتبي جاذبه ها از نتايج اين تحليل مي باشد و سرانجام نظام سلسه مراتبی تدوین شده با مدل چرخه عمر جاذبه و نقشه ادراکی منطبق گردیده است.
  واژه هاي کليدي:تحليل سلسله مراتبي، تصميم سازي چند معياره، نظام سلسله مراتبي، شهرستان نيشابور
 
 

مقدمه

منابع و جاذبه هاي گردشگري در تمامي بخش هاي برنامه ريزي و مديريتي صنعت گردشگري از اهميت بالايي برخوردار است و ويژگي ها و مشخصه هاي منابع و جاذبه ها در يک کشور يا منطقه اساس توسعه گردشگري را مهيا مي سازد(Inskeep, 1991: 75).
 بدون شک بهره مندي از منابع و جاذبه هاي گردشگري موجود، در پیدایش و توسعه گردشگری، نقش اساسی را ایفاء می کنند، بکارگيري منابع گردشگری نیز مستلزم نگاهي همه جانبه و علمي به این مقوله مي باشد. مقاصد گردشگری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی می باشند، چرا که با توجه به منابع محدود، خواسته ها برای بهره مندی از آنها بسیار می باشد. در صورتي که برنامه ريزي و مدیریت خردمندانه ای در بهره مندي از منابع و جاذبه های گردشگري وجود نداشته باشد، زمينه هاي بهره مندي از اين منافع کاهش مي يابد و در برخي موارد موجب اتلاف منابع می شود. به همین دلیل، ضروریست که شناختی عمیق و مبتنی بر واقعیت در رابطه با جاذبه ها و منابع گردشگری داشته باشیم و به منظور تصمیم گیری مناسب در بهره گیری از منابع، تمامی فاکتورهایی که در تصمیم گیری موثر هستند را دخالت دهیم.
گردشگری بدون وجود جاذبه های اساسی معتبر، امکان توسعه ندارد. جاذبه ها و فعالیتهای گردشگری بسیار متنوع اند و عمدتا ویژگی های ذاتی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد و مجزای یک ناحیه را منعکس می کنند. بدین وسیله توان خود را برای پاسخگویی به نیازهای گردشگران بیشتر می نمایند. به همین دلیل عینیت در شناسایی، ارزیابی، توسعه و مدیریت جاذبه ها امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود. این امر، هم برای مبدا گردشگر فرست و هم مقصد گردشگر پذیر دارای اهمیت است.(ضرغام، حمید؛ 1384)
 
تبيين نظري شيوه ارزيابي با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي ...............................

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 راهکارهاي علمي جذب زائران به مشهد مقدس

" جهت شركت در همايش علمي – پژوهشي خدمت رساني فرهنگي به زائران رضوي"
 
 
سعيد داغستاني
 1- مقدمه
جذابيت و قابليت بالاي رشد صنعت گردشگري از يک سو و تاثير بالاي آن در توسعه و رشد منطقه اي از سوي ديگر، اين صنعت را به يكي از صحنه‌هاي رقابت شديد در جهت جذب هر چه بيشتر مشتريان موجود تبديل کرده است. در اين صحنه ي رقابت و تلاش، سياست گذاران و تصميم گيران، ابزارهاي گوناگوني را جهت بهره مندي از منافع صنعت گردشگري به خدمت مي گيرند. يكي از ابزارهايي كه مي تواند تاثير بسزايي در توسعه و رشد گردشگري مناطق داشته باشد، بهره گيري از علم بازاريابي و تبليغات در جهت تقويت و توسعه گردشگري از طريق جذب گردشگران – زايران و مسافران و ارائه خدمات مورد نياز آنها مي باشد. بازاريابي و تبليغات به صورت يك فرايند مستمر در نظر گرفته مي شود كه از مشتري زائر - آغاز و در نهايت به مشتري – زائر - ختم مي شود. بر اين اساس بازاريابي شامل نياز سنجي مشتري، تطبيق محصول يا خدمت با نياز مشتري و ارائه آن به مشتري، همراه با خدمات پس از فروش مناسب مي باشد. در صنعت گردشگري، بازاريابي و تبليغات بخش مهمي از مديريت را تشكيل داده و در تحقق اهداف آن نقش تعيين كننده اي را ايفا مي نمايد. مراحل فعاليتهـاي بازاريابي در صنعت جهانگردي عبارتند از: تعيين اهداف بازاريابي، تدوين رهيافت اثربخش ترين شيوه بازاريابي، تهيه و اجراي برنامه تبليغاتي و فراهم كردن خدمات اطلاع رساني جهانگردي. با توجه به جو شديد رقابت در صنعت مذكور، بكارگيري شيوه هاي بازاريابي و تبليغاتي به عنوان يكي از مهمترين و موثرترين ابزارها در جهت توسعه گردشگري زيارتي ضروري مي نمايد. لذا بايستي در جهت استفاده از اين علم در جهت جذب گردشگران، زائران و مسافران و درآمد زايي براي شهر مقدس مشهد اقدام گردد.
شهر مشهد مقدس داراي جاذبه‌هاي فراوان مذهبي، فرهنگي، تاريخي و ... برخوردار از پتانسيل بالا در جذب زائران و گردشگران داخلي و خارجي مي باشد. اما وجود تمامي اينها، مشهد مقدس  را از داشتن يك برنامه بازاريابي و تبليغاتي مناسب و قوي بي نياز نمي كند. همانگونه كه عنوان شد، بازاريابي و تبليغات با شناسايي نيازهاي زائران به عنوان مشتريان و با برنامه ريزي مناسب، در صدد رفع نياز  و ايجاد رضايت مندي آنها بر مي‌آيد، تا در نهايت بتواند موجبات وفاداري زائران و مسافران را به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي يك شهر و منطقه، فراهم نمايد.

2- اهميت و ضرورتزائر از بعد اقتصادي

سرانه هزينه‌کرد زائران و مسافران وارد شده به ايران مطابق آمارهاي رسمي سازمان جهاني جهانگردي و محاسبات صورت گرفته شده، حدوداً 4/647 دلار آمريکا برآورد شده است که اين رقم در مشهد مقدس  از سرانه هزينه‌کرد گردشگران منطقه آسيا و اقيانوسيه (820 دلار آمريکا)، 173 دلار کمتر است. دلايل اين امر را مي‌توان پايين بودن مدت اقامت، به حساب آوردن افرادي که از کشورهايي مانند افغانستان، آذربايجان، از مرزهاي ايران گذر مي‌کنند و همچنين ورود گردشگران از مناطقي که توان و قدرت خريد پايين دارند عنوان نمود. همچنين سرانه هزينه کرد گردشگران داخلي بر مبناي پيمايش ميداني و نتايج استخراج شده از طرحهاي توسعه گردشگري استان برابر با 310000 ريال در روز تخمين زده شده است. که ميزان قابل قبولي است.
با علم به اين موارد و تدوين جداول زير به عنوان حجم ورودي زائر به استان و تبع آن گردشگران به شهر مشهد مي توان شماي کلي گردشگران و زائران را ترسيم نمود.
جدول زير تعداد گردشگران داخلي را نمايش مي دهد.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران داخلي   
21667228
22720608
19853307
28286280
همچنين جدول زير حاکي از اين است که گردشگران خارجي به چه تعداد از مرزهاي هوايي و زميني وارد استان و مشهد شده اند.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران خارجي   
211212
142382
231166
268958
با بررسي هاي انجام گرفته و تعيين ميزان هزينه کرد گردشگران و تعداد آنها به راحتي مي توان ميزان هزينه کرد کل را حساب نمود. اين ارقام نشان دهنده اهميت بسيار زياد اقتصادي زائرين براي شهر مشهد و استان مي باشد. 


 مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,, | 9:12 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مدل مفهومي برنامه ريزي بازاريابي گردشگري- ترجمه از : سعید داغستانی

مقدمه

 کاتلر پيشنهاد مي کند که برنامه ريزي رسمي بازاريابي چندين مزيت همانند تفکر نظام مند هرچه بيشتر و هماهنگي بهتر ميان تلاش هاي شرکت که منجر به بهبود فروش و سود مي شود، را به همراه دارد. علاوه براين، بنابر آنچه که وهاب بنا گذاشته است، تدوين برنامه هاي گردشگري در سطوح مختلف، امري ضروري به شمار مي رود، بخصوص زماني که بخش گردشگري اولويت بالاتري در راه هاي توسعه کشور داشته باشد، به عنوان مثال همانند نمونه گریس و باربادوس. براي يک سازمان ملي گردشگري راه دستيابي به اهداف آن سازمان و رسيدن به شرايط مناسب در محيطي که به سرعت در حال تغيير است، فرايند برنامه ريزي بازاريابي گردشگري که به خوبي هماهنگ شده باشد به منظور بقا و کاميابي در صنعت گردشگري امري حياتي است.

 

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري 

 

 

اين مقاله بر توسعه چنين مدل برنامه ريزي بازاريابي گردشگري متمرکز شده است تا متغيير هاي تاثيرگذار بر عملکرد بازاريابي بين المللي سازمانهاي ملي گردشگري را شناسايي نمايد. اين امر داراي چارچوبي مفهومي است که مي تواند توسط سياستگذاران مختلف در تمامي طيف هاي رشته گردشگري و فراغت در طراحي برنامه هاي بازاريابي تاکتيکي و راهبردهاي بازاريابي هدف مورد استفاده قرار بگيرد.  اين چارچوب ممکن است کاربردهاي وسيعي در صنعت گردشگري داشته باشد و بيشتر بر تمايلات مشتري تاکيد دارد تا محصول.
 
هرچند که برنامه ريزي بازاريابي گردشگري ، چند عامله و نيازمند رويکرد ميان رشته اي و يکپارچه است که مي بايست با تحقيقات نظام مند و مداوم در تمامي جنبه هاي گردشگري تکميل شود. اين امر بايستي شامل تحقيقات انگيزشي مصرف کنندگان در رابطه با تصميمات انتخاب مقصد گردشگري نيز باشد.
همان گونه که در شکل شماره 1 مشاهده مي شود، تمرکز بر 4 پرسش است:
·       هم اکنون گردشگري در کجا]چه سطحي[ قرار دارد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ رسيديم ؟
·       ما ميخواهيم گردشگري به کجا ]چه سطحي[ برسد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ مي رسيم ؟
 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 «گردشگري صنعتي»

 زمينه و ظرفيت نوين فرا روي منطقه آسياي جنوب غربي
   مهدي مصطفوي کارشناس ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم(دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز)
سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي(دانشگاه علامه طباطبايي)

 

چکيده
مقاله حاضر سعي دارد با ديدگاهي نو به همکاري بين کشورهاي واقع در جنوب غربي آسيا توجه کند و گردشگري را به عنوان يکي از محورهاي اصلي همکاري در منطقه مطرح نمايد. از آنجايي که صنعت گردشگري به عنوان صنعت پيشتاز در قرن حاضر مطرح گرديده است و زمينه هاي همکاري بين کشورهاي منطقه در اين زمينه وجود دارد لذا به عنوان گزينه اي مثمر ثمر براي همکاري و همگرايي منطقه مطرح گرديده است.
کشورهاي منطقه آسياي جنوب غربي داراي صنايع متعددي بخصوص در زمينه هاي نفت، پتروشيمي، گاز و بسياري ديگر هستند و اين امر مي تواند زمينه فعاليت مشترکي را در بخش گردشگري صنعتي فراهم نمايد. لذا در اين مقاله با عنايت به توانهاي صنعتي منطقه به نوع جديدي از گردشگري تحت عنوان "گردشگري صنعتي" اشاره گرديده است. با توجه به تازگي ادبيات اين موضوع در جهان، تلاش شده است ضمن تدقيق پايه هاي علمي از گردشگري مورد نظر، به ارايه پيشنهاداتي جهت شکل گيري اين نوع از گردشگري پرداخته شده است.
 واژگان تخصصي:
گردشگري، گردشگري صنعتي، صنعت،منطقه جنوب غرب آسيا.
 مقدمه
امروزه صنعت گردشگري به عنوان يكي از بزرگترين صنايع دنيا به شمار مي‌رود. بسياري از كشورها، اين صنعت پويا را بعنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعة زيربناهاي خود مي‎دانند.
 کشورهاي توسعه يافته به فراست از ره آوردهاي حاصله از اين بخش بهره مي برند، كشورهاي در حال توسعه و حتي کشورهايي كه از منابع طبيعي و معدني سرشاري برخوردارند نيز مي‌توانند از گردشگري بهره هاي بسياري ببرند و موجبات توسعه همه جانبه و با سرعت بيشتر را فرآهم سازند.
بسترهاي توسعه همه جانبه صنعت گردشگري را عوامل سياسي و شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه ميزبان تعيين مي نمايد. همچنين تحولاتي که در جوامع مبدا شکل مي پذيرد به همراه عوامل جامعه ميزبان منجر به شکل گيري گونه هاي جديدي از گردشگري شده است.(چاک واي، گي،1382) در دهه هاي اخير گردشگري شهري، گردشگري الکترونيک، گردشگري مجازي و گردشگري صنعتي نسبت به ساير انواع گردشگري، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در اين مقاله تلاش شده است که با توجه به توان صنعتي کشورهاي آسياي جنوب غربي مباني گردشگري صنعتي تبيين و راهکارهايي چند جهت توسعه آن در منطقه جنوب غرب آسيا ارايه گردد.
 و..........................
 
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي،

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:«گردشگري صنعتي», مديريت جهانگردي, | 9:9 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 دستيابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404

((مدل، ابزارها و تکنيک ها))
 سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي
 چکيده
تدوين سند چشم انداز و تعيين ابزارها و تکنيک هاي دست يابي به آن از جمله ضروريات و پيش الزامات توسعه همه جانبه در کشور مي باشد. بدون بهره گيري از مدل، ابزارها و تکنيکهاي مناسب، حصول به سند چشم انداز امري غير واقع بينانه و غير ممکن به نظر مي آيد. با توجه به اين تحليل، نگارندگان مدلي را جهت دست يابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي تدوين نموده و سپس به تشريح تکنيک ها و ابزارهايي که در هر مرحله از مدل ضروري مي نمايد به کار گرفته شود، اقدام ورزيده اند.
واژگان کليدي :سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران، مدل اجرايي، ابزارها وتکنيک ها .
 مقدمه
چشم انداز بيانگر حوزه ديد، آرمان، غايت و نهايتي است كه يك كشور قصد دارد به آن جامه عمل بپوشاند. بار مفهومي عميقي كه بر اين واژه مترتب است بسي وسيع تر از آن است كه سياستگزاران و استراتژيست هاي يك كشور تمايل پيدا نمايند، از آن غفلت و چشم پوشي كنند .
چشم انداز، نماد اثر بخشي و جهت گيري صحيح تمامي فعاليتها و برنامه هاي اجرايي كشور بوده و دوام و قوام آنها را تثبيت مي نمايد. مهمترين جزء و عنصر از يك فرآيند برنامه ريزي استراتژيك خرد ورز و دور انديش تعيين چشم انداز مي باشد. حصول و تحقق اين چشم انداز در گرو استفاده از مدلي اثر بخش و تكنيكها و ابزارهاي مناسب مي باشد. مدل از آن رو مهم مي نمايد كه يكپارچگي و انسجام فعاليتهاي مورد نياز را جهت دهي يكسان مي بخشد. تكنيكها و ابزارها نيز به آن جهت واجد اهميتي فوق العاده مي باشند كه كارايي را براي دست يابي به سند چشم انداز به ارمغان خواهند آورد. به اين منظور در تحقيق حاضر ابتدا سعي خواهد شد مدلي كاربردي براي سند چشم انداز طراحي گردد و سپس ابزارها و تكنيكهاي مورد استفاده در آن به تفصيل تشريح گردد تا عمليات اجرايي آن را رهنمون باشند.
 
مدل دستيابي به سند چشم انداز (مدل تحقيق)
.....................................

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, | 9:2 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 تعيين بازارهاي هدف توريسم بين المللي با استفاده از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي

مطالعه موردي:استان خراسان جنوبي
سعيد داغستاني
کارشناس ارشد مديريت جهانگردي

 واژگان کليدي: بازارهاي هدف، توريسم بين المللي، تکنيک جذابيت بازار/موقعيت رقابتي
مقدمه

همه بخش هاي بازار به يک اندازه فرصت هاي جذابي را براي سايت هاي توريستي ايجاد نمي کنند، لذا بايد بمنظور اولويت بندي بخش هاي هدف، جذابيت آتي آنها و قابليت ها و نقاط قوت سايت هاي توريستي را که در ارتباط با نيازهاي اين بخش ها و شرايط رقابتي هستند، مورد ارزيابي قرار داد. براي انجام اين مهم از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي استفاده مي شود. با بهره گيري از اين روش مي توان توان بالقوه آتي بخشهاي مختلف را با توجه به معيارهاي يکسان مقايسه کرده و سپس آنها را اولويت بندي نمود تا مشخص شود که کدام بخشها را بايد هدف گرفت و چگونه منابع و تلاش هاي بازاريابي را تخصيص داد.
براي بخش بندي بازار از شاخص هاي متفاوتي استفاده مي شود. بخش بندي بازار گردشگري استان خراسان جنوبي با توجه به شاخص جغرافيايي صورت مي گيرد. بخش بندي جغرافيايي مستلزم آن است که بازار به واحدهاي جغرافيايي مختلف تقسيم شود. واحدهاي جغرافيايي نظير استان ها، شهرها و محله ها هستند. بخش هاي بازار اين استان با توجه به شاخص مذکور عبارتند از: .......
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، گردشگري ، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

  الزامات دستيابي به اهداف سند چشم انداز كشور با تاكيد بر مفاهيم ........

سعيد داغستاني

 

 

 

 

 

 

 پيتر دراكر در كتاب خود تحت عنوان جامعه پسا سرمايه داري عنوان مي كند كه مهمترين منابع اقتصادي، ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نيستند؛ اين منبع اقتصادي بنيادي دانش است و خواهد بود(رادينگ، 1383). شکل گیری جامعه پسا سرمایه داری، پيدايش عصر اطلاعات و حاکميت اقتصاد دانش محور، ظهور ديدگاه های پست مدرنيستی در عرصه کسب و کار و تشديد محيط رقابتی در اثر ظهور انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از يکسو و حاکم شدن رويکرد توسعه پایدار و ديدگاه بلند مدت در فرآیندهای توسعه، ضرورت تدوین برنامه های استراتژیک و اسناد چشم انداز را برای تمامی کشورهایی که در این عصر در پی کسب موفقیت در صحنه جهانی هستند، را متذکر می سازد.

 

تغييرات ذکر شده، امروزه به حدي زياد شده که به گفته يکي از صاحبنظران مديريت،رابرت واترمن((در محيط تجارت کنوني))بيش از هر دوره و زمان گذشته تنها چيزي که ثابت و پايدار مانده است همان پديده تغيير مي باشد(ديويد،30:1384).  
با توجه به مطالب فوق و متاثر شدن کشور ايران نيز از اين تغييرات، سياستگذاران کشور با تدوين سند چشم انداز گامي در راستاي پاسخگويي به تغييرات فوق الذکر برداشتند، اما اين مهم کافي بنظر نمي رسد. شواهد بيانگر آن است که 90% از استراتژي ها در مرحله عمل ناموفق مي مانند، لذا بهره گيري از دانش جديد در مرحله اجراي سند فوق براي دستيابي به آن موضوعي مهم مي باشد. از سوي ديگر در اقتصاد کنوني، اقتصاد مبتني بر دانش ، دانش يا دانستن و دانش آفريني عامل اصلي بقا و رشد کشورها در شرايط رقابتي مي شود. بنابراين، در عصر كنوني كه عصر دانايي نام گرفته و رقابت بين کشورها بسيار فشرده شده و دگرگونيهاي بسياري در عرصه کسب و کار روي داده است، بايستي با به كارگيري دانش نوين ارائه شده در زمينه ابزارهاي مديريتي و فن آوري پيشرفته و نوين به مزيت هاي رقابتي پايدار دست يافت و از آنها در دستيابي به اهداف سند چشم انداز بهره گرفت.
جدول: دگرگوني هاي محيط کسب و کار در دهه هاي اخير
موضوع دگرگوني
تبعات اين دگرگوني
جهاني شدن اقتصاد
- مديريت و کنترل در بازار گسترده جهاني
- رقابت در بازار هاي جهاني
- گروههاي جهاني کار
- سيستمهاي جهاني تحويل کالا
تغيير در اقتصاد صنعتي
- اقتصاد بر پايه دانش و اطلاعات
- رقابت پرشتاب
- محيط پرتلاطم
- کوتاه شدن چرخه زندگي فرآورده
- کالاها و خدمات جديد
- بهره وري بالا
                                                                           منبع : جان بزرگي،1:1380

 

 

ادامه دارد.....  


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 

((الگوها و مدلهاي تدوين استراتژي هاي توسعه گردشگري منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي ارس)) 
سعيد داغستاني

 

 چکيده

اين تحقيق در پي آن است که ضمن پرداختن به سطوح برنامه ريزي توسعه گردشگري، رويکردها(Approach) هايي که در تدوين برنامه ها و طرح ها مورد استفاده قرار مي گيرد را بيان نمايد و در خلال آن جايگاه برنامه ريزي با رويکرد استراتژيک را مشخص نمايد. در ادامه تحقيق براساس نگرش هاي تلفيقي برنامه ريزي مدلي طراحي و ارايه گرديده است که برنامه ريزي جامع گردشگري با رويکرد استراتژيک و محيطي را نشان مي دهد.
در بخش دوم گام ها و نحوه به کارگيري ابزارها و مدل هاي برنامه ريزي استراتژيک در صنعت گردشگري در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس ارايه گرديده است و تا تدوين استراتژي هاي گردشگري پيش رفته است.
 واژگان تخصصي: برنامه ريزي گردشگري، رويکرد برنامه ريزي، برنامه ريزي استراتژيک گردشگري، منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي.
 مقدمه
امروزه نگاه به گردشگري به عنوان يک مقوله مستقل در امر مديريت برنامه ريزي توسعه، آرام آرام جايگاه خود را يافته و مهندسي توسعه اين بخش به اين نتيجه دست يافته است که حصول به توسعه متوازن و کارآمد، همچون ساير بخشها، نيازمند بهره مندي و به کارگيري ابزارها، متدها و روشهايي است که در ساير علوم نيز از آن بهره برده مي شود.
برنامه ريزي استراتژيک گردشگري در کليه سطوح براي دستيابي به توسعه و مديريت موفق امري اساسي است. تجربه بسياري از نواحي گردشگري در جهان اين امر را به اثبات رسانيده است که در بلند مدت روش برنامه ريزي براي توسعه گردشگري مي تواند بدون ايجاد مشکلات عمده منافعي را در بر داشته و به حفظ و گسترش حوزه نفوذ بازارهاي مقصد گردشگري منجر شود(رنجبران و زاهدي، 1379، 13).
برنامه ريزي براي مقاصدي که هنوز با حجم قابل ملاحظه اي از گردشگري مواجه نيستند، رهنمودهاي ضروري براي گسترش آن فراهم مي نمايد. برنامه ريزي و نگرشهاي بلند مدت براي اين مقاصد حيات و توفيق آن را در آينده تضمين مي نمايد.
برنامه ريزي استراتژيک بدلايل زير براي يک مقصد ضروري مي باشد:
  • گردشگري مدرن يک فعاليت و گونه نسبتا جديد در بسياري از کشورها مي باشد و بعضي از دولت ها و بخش خصوصي تجربه کم يا اندکي در توسعه مناسب گردشگري دارند. يک ديدگاه توسعه و برنامه گردشگري بلند مدت و استراتژيک مي تواند اصول راهنماي توسعه اين نواحي را فراهم نمايد.
  • گردشگري يک فعاليت پيچيده، چند بخشي و تلفيقي مي باشد که مشتمل بر ساير بخش ها نظير کشاورزي، ماهيگيري، بخش توليد، جاذبه ها، مکان هاي تفريحي و فراغتي،تسهيلات و خدمات گوناگون، حمل و نقل و ساير بخش ها مي باشد. برنامه ريزي بلند مدت و هماهنگي در تمامي اجزاي توسعه براي اطمينان يافتن از توسعه منسجم تمامي اين عناصر بمنظور ارائه خدمات به گردشگران و جامعه  ضروري مي باشد.
  • اساسا گردشگري فروش محصولي تحت عنوان تجربه مي باشد که در آن بازديد کنندگان از تسهيلات و خدمات معيني استفاده مي نمايند. بايد از طريق فرآيند برنامه ريزي با ديدگاه استراتژيک بين نيازهاي بازار گردشگري و محصولات طوري انطباق برقرار کرد که در عين پاسخگويي به تقاضاي بازار هيچ گونه زياني در حصول به اهداف اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي وارد نگردد.
  • گردشگري منافع اقتصادي مستقيم و غير مستقيمي ايجاد مي نمايد که مي توان آنها را با برنامه ريزي منسجم و دقيق بهينه نمود. بدون برنامه ريزي همه جانبه و داشتن چشم انداز واحد نه تنها ممکن است اين منافع بطور کامل محقق نشود، بلکه مشکلات اقتصادي نيز پديدار گردند.
  • امروزه توسعه کليه انواع گردشگري بويژه گردشگري پايدار قابل توجيه مي باشد، اما به نظر مي رسد برنامه ريزي استراتژيک نوع مناسبي به منظور توسعه گردشگري مي باشد و مي تواند موجب اطمينان يافتن از اين موضوع شود که منابع طبيعي و فرهنگي گردشگري به درستي حفظ شده و در فرآيند توسعه نابود و تخريب نمي شوند.(Inskeep,E,1991,16-17)
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژي در عمل, استراتژي در عمل, استراتژیهای عملیاتی در جهانگردی , | 8:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

" شناخت منافع و موانع "
سعيد داغستانی
 
چکيده :
اين مقاله به بررسي ميزان استفاده جهانگردان داخلي کشورهاي در حال توسعه از تجارت الکترونيک مي پردازد ، در اين راستا ديدگاه آندسته از جهانگردان داخلي که به اينترنت دسترسي داشته مورد مطالعه قرار گرفته و منافع و موانع موجود در تجارت الکترونيک جهانگردي که اين افراد متصور هستند مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد . همچنين در اين مقاله دلايل عدم گسترش و توسعه تجارت الکترونيک در جهانگردي اين کشورها مورد کند و کاو قرار گرفته و نقش هر يک از اين عوامل در اين زمينه تعيين مي شود و در نهايت اين مقاله با بررسي ابعاد پنهان رفتار جهانگردان راهکارهايي را براي گسترش تجارت الکترونيک و افزايش بکارگيري آن در صنعت جهانگردي اين کشورها ارائه مي دهد .
واژگان کلیدی:بازاریابی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،IT،جهانگردی ،کشورهای درحال توسعه،منافع،موانع.
مقدمه :
امروزه شرکتها و سازمانها به اين نکته پي برده اند که بدون انجام فعاليت هاي بازاريابي نمي توانند در دنياي پر رقابت کنوني به کسب و کار خود ادامه دهند. بازاريابي در عصر امروزي نه تنها فعاليتي براي جلب مشتري محسوب شده بلکه از اين مرحله نيز فراتر رفته و به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف برتر رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد . بدين ترتيب مشاهده مي گردد که اکثر شرکتهاي موفق جهان به کاهش هزينه ها و بالا بردن بهره وري خود اقدام نموده اند که البته اين مهم بودن داشتن بينش بازاريابي نوين صورت نگرفته است .
با توجه به روند جهاني سازي روز به روز بر اهميت تجارت الکترونيک افزوده شده ، بطوريکه ارزش آن از 120 ميليارد دلار در سال 1999 ميلادي به 150 ميليارد در سال 2000 رسيده است و پيش بيني مي گردد که اين ميزان تا سال2005 به10 تريليون دلار برسد . جهاني سازي با از بين بردن فاصله ها و برداشتن مرزها دهکده اي جهاني را ايجاد کرده ؛ به طوريکه همه کشورها را به دور هم جمع نموده و رقابت بين آنها را تشديد نموده است و ميتوان شاهد تسريع در ارتباطات رشد اقتصادي و فرصتهايي بود که شرکتها مي توانند از آن به خوبي در این شيوهاز تجارت يعني تجارت الکترونيک استفاده نمايند .
در صنعت جهانگردي بهره گيري از تجارت الکترونيک ضروري تر نيز مي نمايد چرا که علاوه بر موارد گفته شده ، ماهيت جهانگردي که داراي يک زنجيره طولاني از عرضه کنندگان است (آژانس هاي مسافرتي ، حمل و نقل ، هتل ها ، تور اپراتورها )بکارگيري اين شيوه از تجارت را بيشتر مي طلبد . تجارت الکترونيک در ارتباط دادن اين بخشها با يکديگر و ارایه خدمات بهتر جهانگردي ، مي تواند نقش چشمگيري را ايفا کند اينترنت به برقراري روابط بهتر با مشتري ، ايجاد يک تصوير بهتر از محصول و تدوين فرآيندهاي تجاري کارآمد کمک بسياري مي کند و موجبات برقراري ارتباط و انجام معاملات را در زنجيره بسيار گسترده جهانگردي تسهيل نموده و موجب بهبود کارايي مي گردد.

ادامه دارد...........

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي

  مقدمه

امروزه گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از ارکان اصلي توسعه در جهان است. بسياري از برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران توسعه نيز از صنعت گردشگري به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر توسعه پايدار ياد مي‌كنند. البته اين صنعت علاوه بر جنبه اقتصادي، عامل مهمي در پيشبرد اهداف اجتماعي و فرهنگي نيز محسوب مي‌شود. كشورهاي مختلف با اهداف گوناگوني اقدام به توسعه گردشگري مي‌نمايند، دامنه اين اهداف از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع تا اهداف سياسي و تبليغاتي براي كشورها يا دولتها گسترده شده است. شايد به همين دليل است که اغلب کشورها به گردشگري به عنوان يک ضرورت نگاه مي کنند و براي نيل به اهداف خود از تمامي ظرفيت ها و امکانات بهره مي برند( داغستاني،سعيد؛ 1386).
نگاهي به آمار تعداد گردشگران جابجا شده در سطح بين الملل و ميزان درآمد‌زايي و اشتغال‌زايي آنها همچنين سطح وسيع تعاملات فرهنگي بين جامعه ميهمان و ميزبان، جايگاه صنعت گردشگري را در تعاملات ملي و بين‌المللي، نمايان مي‌سازد.( سازمان جهاني جهانگردي، 2007) اين تغييرات را مي توان در مباحث عرضه و تقاضا جستجو و دلايل آن را تبيين نمود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO)، جابجايي گردشگران بين‌المللي در سطح جهان از 528 ميليون نفر در سال 1995 به 1018 ميليون نفر در سال 2010 افزايش خواهد يافت و با توجه به رو به رشد بودن اقتصاد جهاني و وجود چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد جهان، رشد ساليانة صنعت گردشگري تا سال 2015 بالغ بر 6/4 درصد خواهد بود.همچنين طبق برآورد شوراي جهاني جهانگردي و سفر (WTTC) ارزش صنعت گردشگري جهان در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيده است که بدين ترتيب 4/5 درصد نسبت به سال قبل از آن، افزايش داشته و در نتيجه براي 305 ميليون نفر، يعني معادل 11 درصد از كل اشتغال جهاني، در صنعت گردشگري اشتغال ايجاد گرديده است.
بر اساس اين گزارش، درآمد صنعت گردشگري در خاورميانه که در سال 2004 در حدود 5/108 ميليارد دلار برآورد شده است، تا سال 2014 به 193 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي سفر نيز بين سال‌هاي 2005 و 2014، به ميزان 9/3 درصد در سال افزايش پيدا نمايد. همچنين از کل سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در سال 2004، تنها 4/4 درصد آن به بخش گردشگري اختصاص يافت که بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران پس از دو کشور سريلانکا و بحرين از نظر عدم توجه به اين صنعت قرار گرفته است. حجم کل سرمايه‌گذاري ايران در اين بخش طي سال 2004 نيز معادل 8 درصد رشد واقعي ايران در اين سال بوده است.
در سال 2005 ميلادي نيز با سفرِ بيش از 806 ميليون گردشگر به كشورهايِ مختلف، درآمدي در حدود 700 ميليارد دلار وارد چرخة اقتصاديِ كشورها شده است. در سال 2005سهم ايران ازتعداد گردشگران در حدود 7/1 ميليون نفر بوده كه درآمدي معادل 1074 ميليون دلار عايد كشور شده است. اين در حالي است كه سهم گردشگري منطقة خاورميانه در كل جهان، 1/3 درصد يا 27 ميليون و 600 هزار مسافر بوده است.

شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................

 

 
سعيد داغستانی - همايش بين المللی سند چش انداز 1404

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی , | 8:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

چشـمه های باداب سـورت، در آستـانه تخریـب !


در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبيعی ايران به ‌وسیلهٔ سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند که اينک دوّمين اثر طبيعی ملی ايران یعنی "چشمه‌های باداب سورت" به دليل بی مهری مردم و بی توجهی مسئولان در آستانه تخريب قرار گرفته است.

چشمه‌های زيبای باداب سورت که در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، روستای ارست واقع است، به لحاظ شکل، طبيعت و نوع آب معدنی به عنوان دومين چشمه آب شور جهان بعد از پامو کاله ترکیه به شمار می رود و با همين عنوان ثبت جهانی شده است. اين در حاليست که پامو کاله ترکيه اکنون در بهترين شرايط زيست محيطی قرار دارد اما چشمه‌های باداب سورت روزهای نابودی را پيش رو دارد.



 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکسها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture و یا Reload Image را انتخاب كنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


آب ترش خوراکی موجود در چشمه باداب سورت شهرستان ساری

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, | 22:0 | نويسنده : سعيد داغستاني |

خلاصه اي از راهبردهاي توسعه گردشگري كشور

 در طرح جامع گردشگري ملي تمامي استراتژيهاي توسعه در يك مجلد و تحت عنوان « استراتژيهاي توسعه گردشگري» ذكر شده است . در اين قسمت با اقتباس از شالوده اصلي آن راهبردها (استراتژيها) سعي شده است ، تا آنها را در مقياس منطقه مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به ويژگيهاي منطقه بازآرائي شوند. 
 
1- راهبرد توسعه انواع منابع و جاذبه‌هاي فرهنگي، باستان‌شناسي و گردشگري:
 
1- فراهم نمودن مقدمات و ملزومات ثبت آثار و جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي ، در فهرست ميراث جهاني يونسكو كه به تدريج بهبود وجه ايران به لحاظ فرهنگي را سبب مي گردد و نيز تقويت جاذبه‌هاي منطقه به عنوان مقصد گردشگري را در پي دارد .
2-    كنترل اثرات منفي گردشگري و فعاليهاي تفريحي بر منابع گردشگري طبيعي و فرهنگ كشور .
3-    بهبود بالا بردن جذابيت منابع موجود استان ساخت و اقدام براي توسعه آنها
4-    تشويق منابع گردشگري استان ساخت مانند : مناطق كشاورزي صنعتي كشور جهت شركت در بخش گردشگري .
5- مديريت و كنترل مناسب آثار ثبت شده در يونسكو ؛ مانند تخت ‌جمشيد، نقش رستم در راستاي الگوي گردشگري پايدار و به منظور جلوگيري از آنچه در اصفهان رخ داده است .
6- شناسايي انبوه جاذبه‌هاي فرهنگي ملموس و غيرملموس، كه با كم توجهي صورت گرفته در دهه‌هاي اخير در معرض تهديد، تخريب و انقراض قرار گرفته‌اند. شامل : يادواره‌ها، آثار معماري قبل از اسلام، گروههاي قومي، ايلات، روستاهاي سنتي، فرهنگ روستايي ، غذاهاي سنتي، هنر، صنايع دستي، موسيقي، آئين‌هاو آداب و رسوم .
7- حفاظت از جاذبه‌هاي طبيعي متعدد (شامل :‌مناطق اقليمي، مناظر، سواحل، كوهستانها، بيابانها، دره‌ها، مناطق حفاظت شده، پارك و زيستگاههاي جنگلي، پناهگاه‌ حيات وحش، پاركهاي ملي، مناطق مناسب براي پياده‌روي و كوهنوردي ) .
8- توسعه و ارتقاء كمي و كيفي جاذبه‌هاي انسان ساخت، اين جاذبه‌ها از آنجا كه بيشتر در داخل شهرها و يا مجاورت شهرها قرار مي‌گيرند . اغلب بطور همزمان مورد استفاده ساكنين نيز مي‌باشند . (شامل: تسهيلات و تاسيسات مخصوص برگزاري گردهمايي، كنفرانس، نمايشگاه ، رويدادها، تفرجگاهها، مجتمع‌هاي تابستاني و زمستاني، فعاليتهاي كشاورزي سنتي و امروزي، موزه‌ها، پاركهاي سرگرمي، تله كابين و ...)
9-    گسترش طرحهاي مديريت نگهداري مرمت و بهره‌گيري از منابع طبيعي، فرهنگي و تاريخي .
10-جلوگيري از مرمتهاي سطحي و نامناسب كه سبب افت ارزش آثار مي‌گردد.
11-رفع تضادهاي عملكردي، بصري در مجاورت آثار بستاني كه به نحوي منجر به تضعيف و يا كاهش ارزش آثار مي‌گردد .
12-استفاده از جاذبه‌هاي طبيعي سواحل جهت ايجاد تاسيسات انسان ساخت (شامل:‌اسكله تفريحي، پارك ساحلي، پلاژ، دهكده گردشگري، تور غواصي، اسكي روي آب، قايقراني بادباني، ورزشي، تفريحي، آكواريوم درياي و در نهايت تبديل منطقه به قطب گردشگري زمستاني كشور) .
13-وضع ضوابط حمايتي از آثار جاذبه‌ها و ايجاد حس عمومي مشترك در مردم محلي و گردشگران در جهت مراقبت از ميراث طبيعي، فرهنگي، تاريخي .
14-كنترل شديد كمي و كيفي ساخت وسازها در اراضي واجد ارزش خاص طببعي مانند سواحل، رودخانه‌ها و ارتفاعات .
15-توجه به مقوله ظرفيت پذيرش طبيعي محيط و ممانعت از بازديد و يا هرگونه استفاده خارج از ظرفيت محيط .
16-لزوم بهسازي، بازسازي و نوسازي بيشتر جاذبه‌هاي انسان ساخت با توجه به قديمي و كهنه بودن بخش عمده‌اي از آنها (نظير تسهيلات گردهمايي، نمايشگاهها، پاركهاي سرگرمي، موزه‌ها، پيست اسكلي، تاسيسات ساحلي، تله كابين و...)
17-ارتقا جذابيت و كشش منابع جهانگردي ساخت دست بشر و توسعه و تنوع آنها .
18-ارائه انگيزه‌هاي مالي و غيرمالي به جاذبه‌هاي تحت پوشش بخش خصوصي به منظور تشويق آنها در برنامه‌هاي بهسازي .
19-توسعه و بهره‌مندي از منابع گردشگري موجود در كوتاه‌مدت نظير: منابع گردشگري تفريحي، شهرهاي بزرگ منطقه به عنوان مركز تجاري عمده و سازمانها، تسهيلات برگزاري گردهمايي، نمايشگاه و ... در شيراز، بندرعباس، قشم و كيش .
20-توجه به گردشگري فرهنگي و تاريخي در بافت قديم شهرهاي منطقه مانند بوشهر، شيراز، بندرعباس، لنگه، لافت و ... .
21-توسعه گردشگري در جزاير خليج‌فارس كه داراي جذابيت بالايي براي گردشگري مي‌باشد .
22-معرفي جاذبه‌هاي طبيعي و تلاش در جهت فراهم سازي امكانات و تسهيلات اوليه استفاده از آنها با تاكيد به جاذبه‌هاي ملي و بين‌المللي .
23-حمايت و تشويق طبيعت گردي بويژه ديدنيهاي كوير، مناطق بياباني و نيمه بياباني، سواحل، گشتهاي دريايي و همچنين تجهيزات مناطق به نيازهاي اوليه گردشگري .
24-بارور نمودن پتانسيلهاي حاشيه سدها و رودخانه‌هاي منطقه جهت مقاصد گردشگري .
25-وضع قوانين خاص در جلوگيري از بورس بازي و افزايش قيمت زمين در نواحي طبيعي كه مستعد ساخت و سازند .
26-امكان بازديد ازمنابع نادر جانوري و گياهي با حفظ تمامي اصول حفاظت محيط طبيعي .
27-برگزاري سمينارها و همايش‌هاي اكوتوريسم و طبيعت‌گردي .
28-احداث كمپينگ و پناهگاه در كنار منابع طبيعي با قابليت گردشگرپذيري .
29-ترويج فرهنگ گردشگرپذيري در بين اقوام، عشاير و روستائيان .
30-بهبود و ارتقاء كيفيت تسهيلات و خدمات جهانگردي جانبي در كنار جاذبه‌هاي گردشگري .
31-معرفي مراسم مذهبي، عادات و رسوم، لباس و گويشها و ... با تاكيد بر حفظ ارزش‌هاي فرهنگي .
32-ارتقاء كيفيت مراكز خريد به نحوي كه بتواند جاذب بازارهاي ملي و منطقه‌اي باشد .
33-احداث دهكده‌هاي گردشگري با تاكيد بر جزاير و سواحل
34-تنظيم برنامه و تدارك جشنواره‌هاي موضوعي
35-بهسازي و تجهيز سالهاي اجتماعات و همايشهاي چندمنظوره و سالنهاي ورزشي و تدارك سالنهاي بزرگ همايش، استاديومهاي ورزشي استاندارد در سطح ملي و بين‌المللي .
36-احداث اقامتگاههاي سبك و ارزان قيمت جهت توسعه توريسم طبيعي و اكوتوريسم .
37-استفاده از خانه هاي قديمي و تاريخي، حمامها، كاروانسراها جهت كاربريهاي گردشگري ، منوط به حفظ  هويت اصل بنا  .
38-برگزاري همايشهاي معتبر ملي و بين‌المللي و نيز مسابقات ورزشي ملي با هدف تقويت جاذبه‌هاي انسان ساخت .
39-شناسايي، معرفي وتوانمندسازي مناطق فعاليتها و ورزشهايي پرهيجان (بيابان‌پيمائي، رالي اتومبيل‌راني) .
 
 2- راهبرد وتوسعه منابع انساني
 
1-    انتصاب مديران گردشگري، پذيرايي و همكاري بر اساس ملاك تحصيلات، تخصص و تجربه و نه گرايشها و وابستگي‌هاي سياسي .
2-    آموزش عمومي كاركنان هتلها، تورگردانها، رستورانها و ساير فعاليتهاي وابسته
3-    استفاده از نيروهاي جوان جهت خدمات كارگري و پذيرايي ساده به جاي افراد مسن .
4- گسترش دامنه تحصيلات و رشته‌هاي دانشگاهي در زمينه‌هاي توريسم و هتلداري با توجه به روند رو به رشد اين صنعت در كشور و تقاضاي بالقوه و موجود براي نيروهاي متخصص در اين زمينه .
5- ارتقا سطح فني كليه شاغلان در بخش توريست با توجه به رده و موقعيت شغلي و سازماني از سطوح مديريت سازماني تا كاركنان ساده رستورانها و هتلها از طريق دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت .
6-    آموزش زبان انگليسي به عنوان پيش شرط جهت برقراري ارتباط مناسب با توريست خارجي در تمامي بخشهاي مرتبط با جهانگردان .
7-    همراه نمودن راهنمايان و تورگردانان جهت ايجاد ارتباط بهتر گردشگران با محيط .
8-    ايجاد مراكز فني- حرفه‌اي، هنرستان، كار و دانش و علمي-كاربردي در رشته‌هاي هتلداري و گردشگري .
9-    دعوت از كارشناسان بين‌المللي به منظور ارائه برنامه‌هاي آموزشي براي مديران هتلها .
10-اعطاي درصد مشخصي از درآمدهاي گردشگري و هتلداري جهت توسعه بخش آموزش .
11-ايجاد بستر و زمينه لازم براي جذب و نگهداشت نيروي انساني كارآمد و متخصص با اولويت جذب نيرويهاي بومي .
 3- راهبرد توسعه گردشگري منطقه‌اي
 
1- استفاده بهتر از خدمات و تسهيلات جهانگردي و گردشگري در طول سال بويژه با توجه به شرايط خاص اقليمي ، منطقه‌اي، استراتژي وگردشگري .
2-    خودكفايي منطقه به لحاظ تامين خدمات و زيرساختها و تسهيلات گردشگري مورد نياز و نيز تعدد و تنوع انواع جاذبه‌ها .
3- تعيين و تقويت مبادي اصلي ورود گردشگر به منطقه، راهها و مسيرهاي اصلي حركت و گردش تور و همچنين استفاده از خدمات و تسهيلات گردشگري مختلف با توجه به كيفيت خدمات درخواستي گردشگران .
4-    افزايش مدت اقامت گردشگران با توجه به تعدد نوع جاذبه‌ها و نيز فراهم آوردن امكان خريد گسترده محصولات جديد و نيز صنايع دستي .
5- توزيع عادلانه و متناسب جهانگردي، بويژه توسعه فرصتهاي جهانگردي در شهرها و روستاهاي داراي پتانسيل گردشگري كه به هردليلي تا به حال توسعه نيافته‌اند .
6-    كمك به كاهش عدم تعادل منطقه‌اي در زمينه فرصتهاي شغلي و درآمد ، به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته استانهاي بوشهر و هرمزگان .
7- راهبرد عدم تمركز ، متمركز: تاكنون بيشتر گردشگري در منطقه متعلق به سه پهنه شيراز، قشم و كيش مي‌باشد كه پيشنهاد مي‌شود در راستاي اهداف گردشگري منطقه‌اي، توزيع گسترده امكانات و تسهيلات گردشگري ، در سراسر منطقه صورت پذيرد.
8-    بهره‌وري و استفاده كامل از خدمات و تسهيلات و زيرساختهاي منطقه جهت رفع اين كاسيتها در مناطق توسعه نيافته داخل منطقه  .
 
4- راهبرد توسعه بازار
 
1-    توسعه بازار مربوط به حضور گردشگران عرب و مسلمان حاشيه خليج‌فارس ، به عنوان يكي از وسيع‌ترين بازارهاي هدف منطقه .
2-    توسعه بازار زيارتي داخلي بويژه بقعه متبركه شاهچراغ و ساير بقاع متبركه.
3- توسعه فرهنگ گردشگري آخر هفته ؛ بصورت درون منطقه‌اي كه بايد با فراهم نمودن امكانات، تسهيلات و خدمات مورد نياز معرفي و تبليغ گردد و با گسترش مالكيت خودرو، بهبود وضع راهها و بهبود وضع اقتصادي و افزايش زمان فراغت خانواده ها امكان اين نوع گردشگري افزايش مي‌يابد ، كه در عين حال كمك شاياني به مناطق محروم مي‌نمايد .
4-    برنامه‌ريزي ويژه براي استفاده از تعطيلات پيوسته و طولاني براي گسترش توريست داخلي و خارجي .
5-    گسترش بازار گردشگري طبيعي با توجه به وفور مناظر ديدني و بكر ،  كوه ها ، رودخانه‌ها و درياچه‌ها، سواحل طولاني و جزاير متعدد .
6-    بازارهاي مستعد تجاري_صنعتي_كاري بويژه در عسلويه، خارك، بندرعباس، شيراز، قشم و كيش .
7- گسترش بازار مربوط به برگزاري گردهمايي، رويدادها و نمايشگاه‌ها بويژه با نگرش بارگذاري بر مناطق محروم داراي قابليت توسعه . (بوشهر، كنگان،‌عسلويه، چيرويه ، خارك و ...)
8-    گسترش توريست تفريحي در منطقه ويژه درسواحل و جزاير كاهش برخي محدوديت‌ها با توجه به پتانسيل بالاي زمستاني سواحل
9-    گسترش توريست فرهنگي و تاريخي با تاكيد بر جاذبه‌هاي بي‌بديل :
الف- استان بوشهر
ب- استان فارس
ج- استان هرمزگان
10-توسعه گردشگري مبتني بر دريا با وجود بيش از 1500 كيلومتر ساحل و شرايط مناسب اقليمي زمستاني .
11-ايجاد سبدي از بازارهاي هدف گردشگري متنوع جهت پايدار نمودن درآمد توريستي كشور و كاهش نوسانات گردشگري .
12-گسترش توريست آسياي ميانه، به علت حجم بالاي تقاضاي موجود و نيز ارتباطات مناسب، همچنين اتصال سريع با راه آهن .
13-دعوت گرم و صميمانه از ايرانيان مقيم خارج به ديدار از وطن و بازديد از جاذبه و سرمايه‌گذاري در توريست .
14-ايجاد امنيت به عنوان شرط حضور جهانگردان بويژه اروپائي، آمريكايي با توجه به همجواري منطقه با استانهاي سيستان و بلوچستان  و كرمان
15-ايجاد چهره توريستي منطقه با توجه به جاذبه‌هاي بسيار قوي موجود . (تخت جمشيد،‌نقش رستم، پاسارگاد، شيراز، كيش، قشم)
16-تبليع گسترده در بازارهاي هدف فرهنگي اروپا در مورد جاذبه‌هاي فرهنگي، روستاها، ايلات و عشاير، موسيقي و رقص و ...  .
17-پنانسيل‌ بسيار بالاي اكوتوريسم بويژه درياچه‌هاي استان فارس و نيز سواحل خليج‌فارس و درياي عمان .
18-جذب گردشگران ورزشي با توجه به پتانسيل انجام تمامي ورزشهاي آبي .
19-گسترش توسعه توريست علاقمند به ماجراجويي و به تبع آن مهيانمودن فعاليتهاي مربوط (اسب سواري ، شترسواري، موتورسواري، ماهيگيري، قايقراني، پياده‌روي)
20-شركت فعال در نمايشگاه‌هاي توريستي داخلي/ خارجي .
21-سعي در استفاده از روشهاي مناسب بازاريابي و قيمت‌گذاري براي جذب گردشگران در فصول كم رونق .
22-اهتمام جدي در جلب همكاري رسانه‌ها و مطبوعات ملي ومحلي در امر اطلاع‌رساني و معرفي جاذبه‌ها .
23-تسهيل و ترغيب ورود گردشگران به منطقه با حمايتهاي معنوي و نيز تبديل كيش، شيراز و بوشهر به مباني ورودي گردشگران خارجي با توجه به صدور رواديد يك هفته‌اي .
 
 5- راهبرد توسعه محصولات گردشگري
 
1-    ارتقاء سطح خدمات و تسهيلات مورد نياز توريست زيارتي .
2- بارگذاري زماني ورود گردشگران مختلف در سال به گونه‌اي كه در تمامي طول سال از امكانات وتسهيلات گردشگري استفاده شود و از تمركز تقاضا در برهه هاي زماني  خاص كاسته شود .
3- برنامه ريزي و حمايتهاي مالي و معنوي جهت برگزاري گردهمائي، همايش‌ها، نمايشگاه‌، مسابقات ورزشي، نمايشهاي فرهنگي و ... به عنوان يكي از منابع عمده و تامين كننده گردشگر در وضع موجود .
4-    برنامه‌ريزي و تهيه تورهاي منظم هفتگي، ماهيانه، ساليانه و گردشگري فرهنگي_ طبيعي جهت بازديد از منابع گردشگري .
5-    استفاده از پتانسيل‌ بالاي گردشگري در بافت قديم شهرهاي منطقه (شيراز، بوشهر،بندر لنگه ، لافت  و...) .
6-    گسترش همايشهاي فرهنگي پيرامون شعرا، دانشمندان و ... به مركزيت شيراز .
7-    گسترش گشتهاي تابستاني در اطراف سلسله جبال زاگرس و مناطق سردسير
8-    بهبود و ارتقاي مكانهاي مخصوص گذراندن تعطيلات زمستاني از جمله مناطق ديدني و جزاير .
 
6- راهبرد توسعه رههاي دسترسي:
 
1- برنامه‌ريزي و ارتقا سطح فرودگاه بوشهر تا سطح بين‌المللي و نيز توسعه و تجهيز ساير فرودگاههاي بين‌المللي منطقه ، جهت پذيرش هواپيماهاي كشورهاي همسايه ، كه با توجه به توسعه اقتصادي سريع وابسته به نفت و گاز در منطقه كاملاً ضروري مي‌باشد .
2- ارتقاء سطح فرودگاههاي بين‌المللي كيش و قشم  و نيز توسعه و آماده‌ نمودن فرودگاههاي منطقه جهت پذيرش پروازهاي شخصي و خصوصي از داخل و ساير كشور . به ويژه در فرودگاههاي بين‌المللي نظير : لار و لامرد .
3- ايجاد فرودگاههاي محلي و كوچك و نيز تسهيلات فرود هلي‌كوپتر جهت تسريع در جابجايي گردشگران خارجي متمول به فرودگاههاي اصلي و نيز امكان استفاده به عنوان مركز فوريتهاي پزشكي هوايي .
4- در كوتاه مدت، بهسازي  راههاي اصلي و بهبود ايمني راهها و نيز فراهم آوردن خدمات بين راهي در راههايي كه مرزهاي بين‌المللي و نيز مراكز مهم جمعيتي كشور را به منطقه ارتباط مي‌دهند .
5- در ميان مدت تكميل پروژه هاي بهسازي راههاي اصلي و اجراي بهسازي شبكه درون منطقه‌اي .
6- در بلندمدت عطف توجه به تثبيت و انجام برنامه‌ بهسازي جاده‌ها و حفظ وضعيت مطلوب آنها .
7- برنامه‌ريزي، تكميل و اصلاح شبكه فرودگاههاي منطقه‌ جهت ايجاد ارتباط بين مناطق گردشگري در ساير نقاط كشور و برقراري ارتباطات درون منطقه‌اي هوايي .
8- تكميل و تامين اعتبار پروژههاي راه‌آهن در دست ساخت و مطالعه .
9- اصلاح و توسعه بنادر موجود از طريق ارتقا سطح تسهيلات مسافربري .
10- تبديل بندرعباس و بندر بوشهر به مبادي اصلي ورودي مسافران دريايي جنوب
11- انجام مطالعات جهت تشخيص پتانسيل تقاضا براي سرويسهاي مسافرت دريايي از ساير بنادر بين‌المللي .
12- بر‌آورده ساختن نياز فوري كشور به هواپيما‌هايي جديد در مقياس ملي و نيز هواپيماهاي ميان برد و كوتاه برد براي استفاده هاي منطقه‌اي .
13- ارتقا فرودگاههاي محلي و كوچك جهت پذيرايي از هواپيماهاي كوچك شخصي .
14- توسعه شبكه راههاي فرعي كه دسترسي به شهرها و روستاهاي كوچك داراي جاذبه‌هاي گردشگري را فراهم مي‌كند .
15- افزايش ظرفيت راههاي ارتباطي بويژه جهت پاسخگويي به حجم قابل توجه خودروها در  تعطيلات .
16- ارتقا سطح استاندارد فني در طراحي، احداث و نگهداري راهها با توجه به پيش‌بيني حجم گردشگر ورودي به منطقه .
17- ارتقا كيفي سطوح جاده‌اي بويژه جهت افزايش ايمني و نيز كاهش زمان و هزينه مسافرت و ايجاد انگيزه مضاعف براي سفر  .
18- برنامه‌ريزي جهت بهبود امنيت ، سرعت و آسايش در مسيرهاي راه‌آهن و توسعه آنها .
19- برنامه‌ريزي جهت توسعه امكانات ناوبري، كنترل، امنيت و تسهيلات مربوط به ورود و خروج مسافر بار از تمامي پايانه‌هاي حمل و نقل  .
20- خصوصي‌سازي حمل ونقل جهت ركود از وضعيت فعلي .
21- بهسازي و نوسازي و خصوصي كردن ناوگان حمل و نقل هوايي ( داخلي) كه به لحاظ كمي و كيفي دچار بحران بوده و توجيه اقتصادي ندارد .
22- گسترش سهم پوشش راهها بويژه افزايش سهم آزادراهها و بزرگراهها از سطح كل جادهراهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : , | 21:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |

داوطلبين متقاضي شركت در كنكور كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، براي درس اقتصاد ( مشتمل بر اقتصاد خرد، كلان و گردشگري ) بايستي سرفصلهاي زير را مطالعه کنيد. تقريبا فرقي نمي کند از کدام کتاب باشد.

فصل اول : نکات کليدي اقتصاد کلان  مفهوم ارزش افزوده   شمول ارزش افزوده و توليد ناخالص ملي    بانک مرکزي و اعمال سياست پولي    تورم نرخ برابري ارز و نظام پولي بين المللي       قتصاد خرد       بعضي از تعاريف        ضريب جيني     رابطه مصرف – درآمد    رابطه بين درآمد – پس انداز      تقاضا       کشش تقاضا     عرضه      کشش قيمتي عرضه  منحني هاي بي تفاوتي     ويژگي هاي منحني هاي بي تفاوتي  خط بودجه مقيد       نزولي بودن مطلوبيت نهائي   رقابت کامل          دوره هاي کوتاه و بلند مدت       هزينه ي فرصت و هزينه ي حسابداري    نرخ بهره   اقتصاد گردشگري     عرضه و تقاضاي محصولات گردشگري       عرضه و تقاضاي محصولات گردشگري    عوامل موثر بر عرضه و تقاضا     کشش تقاضاي گردشگري  آثار اقتصادي گردشگري    مطلوبيت مصرف گردشگري   اقتصاد هتل       درآمد هتل       مسائل مالي      انواع هتل ها     ارزش موقعيت   نرخ هاي اتاق هتل      رستوران   ماليات ها  اثر ماليات بر جهانگردي    وضع ماليات بر مخارج کاري     ماليات جهانگردي   

اقتصاد خط هوايي     اقتصاد عمليات خط هوايي قيمت سوخت    آمار هاي خط هوايي  قيمت گذاري خطوط هوايي        پيش بيني تقاضاي خطوط هواپيمايي مديريت بازدهي       آينده اقتصادي خط هوايي و...


موضوعات مرتبط: كارشناسي ارشد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی:کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی :کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - درس اقتصاد جهانگردی , | 21:17 | نويسنده : سعيد داغستاني |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد