کتاب " برنامه ریزی و توسعه گردشگری " ترجمه و تألیف دکتر صادق صالحی و محمود حسن پور (اعضای هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران) توسط دانشگاه مازندران به چاپ رسید.

این کتاب به منظور کمک و یاری به تمام کسانی تدوین شده است که در توسعه­ی راهبردهای گردشگری مقاصد گام برداشته­اند. همچنین این کتاب به صورت گام به گام، پیوسته و عمیق، مباحثی را در جهت ارائه­ی اقدامات اجرایی در مسیر برنامه­ریزی و بازاریابی مقاصد در سطوح محلی و منطقه­ای ارائه می­نماید.

این کتاب از مباحث تئوریک سنتی در خصوص اصول توسعه­ی گردشگری و تمرکز بر طرح­های جامع (که در گذشته مرسوم بود) پرهیز کرده است و با نگاه سیستمی بر چگونگی برنامه­ریزی، سعی در ارائه خودآموزی دارد که در آن توضیح عناصر مختلف، گام­های عملی و فعالیت­های مورد نیاز در تهیه­ی راهبرد توسعه­ی گردشگری، هدف اصلی قرار گرفته است (شکل 1-1).

کتاب مذکور بر ارائه چک لیست­هایی جهت تشویق کاربران به ارزیابی پتانسیل­های گردشگری منطقه­ی محل زندگی خود تأکید بسیار دارد. گام­ها و فعالیت­های مذکور نیز بر اساس تئوری­های برنامه­ریزی و بازاریابی گردشگری استوار است که به صورت کاربردی و قابل اجرا برای گستره­ای از مقاصد و منابع محلی (گردشگری تاریخی، فرهنگی، روستایی، ساحلی و رویدادها) قابل استفاده خواهد بود. لازم به ذکر است که فرایند و نگاه عمیق و همراه با جزئیات این کتاب در سطح مقاصد گردشگری است و تلاش دارد تا اصول اساسی و فرایندهای ضروری در برنامه­ریزی و توسعه­ی مقاصد گردشگری (سطح محلی و سایت­های گردشگری) را تشریح نماید.

عناصر اصلی راهبرد توسعه­ی گردشگری و فرایند اصلی کتاب

 
   

راهبرد توسعه­ی گردشگری

تعیین سیاست­های گردشگری

بررسی منابع گردشگری

تجزیه و تحلیل بازار گردشگری

تعیین قابلیت­ها و تنگناهای گردشگری

اهداف خرد و کلان توسعه گردشگری

برنامه و اقدامات اجرایی توسعه گردشگری

طرح بازاریابی گردشگری

کنترل و نظارت بر فرایندها

این کتاب به قاعده به عنوان منبعی برای کسانی که با محدودیت زمانی رو به رو هستند و یا به مباحث و کتب دانشگاهی و تئوریک محض گردشگری علاقه­ای ندارند، طراحی شده است تا با ارائه­ی مشاوره­ها و راهنمایی­های حرفه­ای به بخش­های مختلف صنعت گردشگری (برنامه­ریزان، کارشناسان بازاریابی،  دانش­آموختگان صنعت گردشگری و مدیران پروژه در مقاصد گردشگری) آن­ها را به سوی تدوین برنامه­ریزی نظام­مند توسعه­ی گردشگری هدایت نماید.

البته به منظور ارتقای مباحث تئوریک کتاب و ارائه توضیحات لازم در خصوص مفاهیم و مدل­هایی که گاهی به صورت گذرا در کتاب مطرح شده است، مترجم در انتهای کتاب توضیحات مختصر؛ اما مفیدی را به عنوان ضمیمه اضافه نموده است.

همچنین در این کتاب تلاش شده است تا مباحث مختلف با استفاده از توضیحات تکمیلی مترجم، عمق و غنای بیشتری یابد و به عنوان منبعی کاربردی در برنامه­ریزی گردشگری مقاصد بومی ایران، مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت، مترجمان به علاقمندان حوزه­ی برنامه­ریزی گردشگری توصیه می­نماید که با انتخاب مقصدی کوچک در مقیاس محلی، فرایند و روند برنامه­ریزی گردشگری پیشنهاد شده در این کتاب را به عنوان یک تمرین واقعی دنبال نموده است و در آخر در قالب گزارشی حرفه­ای با کارشناسان و آگاهان این حوزه تبادل نظر نمایند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:برنامه ريزي و توسعه گردشگري , | 11:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

طرح ملي گردشگری:

برنامه ملي توسعه گردشگري جمهوري اسلامي ايران نخستين بخش از يك طرح فراگير بلندمدت براي توسعه و مديريت گردشگري كشور است. اهداف كلي توسعه بخش گردشگري عبارتند از كمك به ارتقا و تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي بين تمدن ها، ايجاد اشتغال براي جوانان و افراد بيكار، فراهم آوردن فرصت هاي اقتصادي درمناطق روستايي، افزايش درآمدهاي ارزي كشور، كمك به ارتقای سطح رفاه اجتماعي و مهمتر از همه حصول اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي.

در اين برنامه کشور ايران  به هفت منطقه تقسيم شده است و براي هر يک از اين مناطق استراتژي و راهبردهاي توسعه گردشگري جداگانه اي در نظر گرفته شده است. هفت منطقه گردشگري ايران در جدول شماره 1-1 نشان داده شده است. 

جدول شماره: مناطق گردشگري در ايران

شماره منطقه

نام منطقه

محدوده

1

البرز

استان‌هاي ساحلي درياي خزر (مازندران و گلستان)، استان‌هاي کوهستاني و کويري تهران، سمنان، قم، قزوين و مرکزي

2

سبلان

استان ساحلي درياي خزر (گيلان)، استان کوهستاني اردبيل، استان آذربايجان‌شرقي و دشت هاي استان زنجان

3

غربي

استان‌هاي همدان، آذربايجان‌غربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام و لرستان

4

پايتخت باستاني

دشت هاي خوزستان و منطقه کوهستاني چهارمحال و بختياري

5

قلب ايران (پرشيا)

استان هاي کوهستاني و کويري اصفهان و فارس و استان کوهستاني کهگیلويه و بويراحمد و استان ساحلي بوشهر

6

کاروان جنوبي

استان هاي کويري يزد و کرمان و استان ساحلي هرمزگان

7

مرزهاي شرقي

خراسان و مناطق کويري و ساحلي سيستان و بلوچستان

مأخذ: طرح ملي گردشگري

اهداف کلان و ملي برنامه ملي توسعه عبارتند از :

-       كمك به تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي تمدن ها

-       ايجاد اشتغال براي جوانان، زنان و بيكاران

-       ايجاد فرصت هاي اقتصادي در مناطق روستايي

-       افزايش درآمد ارزي كشور

-       كمك به ارتقاء سطح رفاه اجتماعي

-    مهمتر از همه كسب اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:طرح ملي گردشگری, گردشگری, جهانگردی و توریسم , | 1:1 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 كليات

1. 1. مقدمه

در فرآيند سير تكامل مديريت محيط ‌زيست به عنوان يك نظام گسترده و پويا براي مواجهه با آلودگي و تخريب محيط‌زيست، رويكردهاي پيشگيرانه بسياري مورد نظر قرار گرفته‌اند. در اين راستا از پايان دهه 1960 ميلادي، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان فعاليتي به منظور شناسايي و پيش‌بيني اثرات يك پروژه بر روي رفاه و سلامت انسان و نيز محيط بيولوژيكي او به منظور بررسي و انتشار اطلاعات اين اثرات مطرح و اجراي قانوني آن جايگاه ويژه‌اي در كشورهاي مختلف جهان يافته است (منوري 1380).

با توجه به اثرات تخريبي و بعضاً غيرقابل جبران و بسيار پرهزينه بسياري از پروژه‌هاي توسعه، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان يك ابزار قدرتمند براي دستيابي به توسعه پايدار از سال 1373 در كشور ايران نيز جايگاه قانوني يافته است و تعداد پروژه‌هايي كه تاكنون توسط شورايعالي حفاظت محيط‌زيست مورد تصويب قرار گرفته‌اند رو به افزايش است. پروژه حاضر «ارزيابي اثرات زيست‌محيطي فعاليت‌هاي گردشگري در دره‌هاي طرقبه و شانديز مشهد» نمونه‌اي از آن است.

 1. 2. تعريف ارزيابي اثرات زيست‌محيطي

ارزيابي اثرات زيست‌محيطي عبارتست از فرايند و جريان بررسي و مطالعات رسمي جهت پيش‌بيني اثرات فعاليت‌ها و عملكردهاي يك پروژه بر محيط‌زيست، سلامت انسان‌ها و رفاه اجتماعي و يا به عبارت ديگر شناسايي و ارزيابي سيستميك پيامدهاي پروژه‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها بر اجزاء فيزيكي - شيميايي، بيولوژيكي، اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي محيط‌زيست است (كانتر 1996).

در روند انجام ارزيابي اثرات، فشارهاي وارده بر منابع طبيعي، خسارات و آسيب‌هاي احتمالي بر محيط، انسان، نوع معيشت و فرهنگ، شناسايي و پيش‌بيني مي‌گردد. پس از مرحله شناسايي و پيش‌بيني اثرات كه از طريق متدلوژي مناسب انجام مي‌گيرد. گزينه يا گزينه‌هاي اصلاحي و اقدامات مناسب جهت كاهش اثرات سوء پيشنهاد مي‌شود.

انجام صحيح ارزييابي اثرات زيست‌محيطي سهم به‌سزايي در رسيدن به توسعه پايدار دارد زيرا مشخص مي‌كند كه پروژه مورد نظر چگونه و در چه سطحي اجرا شود تا اثرات غيرقابل قبول چنداني نداشته بشد و بيشترين سودمندي را عايد سازد. به ويژه ارزيابي اثرات زيست‌محيطي ما را مطمئن مي‌سازد كه پروژه مورد نظر به نحوي اجرا مي‌شود كه:

·        استفاده، حفاظت و مديريت منابع به نحو مناسبي صورت مي‌گيرد.

·        استفاده از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي محيط درخور و مناسب بوده است.

·        سرمايه‌هاي طبيعي تخريب نشده و يا به طرز غيرقابل برگشتي مصرف نشده اند.

·        فرآيندهاي اكولوژيك و مناطق باستاني باارزش ايمن مانده‌اند.

·        سلامت انسان و رفاه جوامع حفظ شده و شكل سنتي زندگي از هم گسيخته نشده است.

منجر به دستيابي به منافع اقتصادي و اجتماعي پايدار و عادلانه مي‌شود.


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:ارزیابی زیست محیطی و گردشگری , | 23:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  دفتر برنامة ملي توسعة گردشگري

دفتر برنامه‌ريزي و توسعه مناطق و استانها

 چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استان

  تيرماه 1381
چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استان

 I-مرحلة اول: شناخت و تحليل

 1- مطالعات عام

1-1- جغرافيا

1-2- اقتصاد

1-3- اجتماعي- فرهنگي

1-4- محيط زيست

1-5- زيرساختها

1-6- ساختار تشكيلاتي، اهداف و راهبردهاي توسعة استاني

 2 - بررسي و ارزيابي بخش گردشگري

2-1- بررسي سهم فعاليتهاي گردشگري كشور

2-2- بررسي منابع گردشگري و تهيه فهرست و نقشه پراكندگي آنها در سطح استان

2-3- بررسي و تدوين تسهيلات و خدمات گردشگري موجود و مصوب

2-4- بررسي و ارزيابي منابع انساني گردشگري استان

2-5- بررسي و ارزيابي بازارهاي موجود و بالقوه

2-6- بررسي و ارزيابي اهداف، راهبردها و برنامه‌هاي گردشگري موجود در سطوح ملي، منطقه‌اي و استاني

2-7- بررسي و ارزيابي تأثيرات عمده گردشگري در وضع موجود

3- تحليل و نتيجه‌گيري

3-1- تحليل تطبيقي بازار - محصول

3-2- تحليل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهديدها

3-3- بررسي نتايج، جمع بندي و ارائه توصيه‌ها

II-مرحلةدوم: تدوين اهداف و راهبردها

 4- تدوين اهداف و راهبردهاي توسعة گردشگري

4-1- تبيين اهداف كلان توسعة گردشگري استان

4-2- شناسايي راهبردهاي توسعة گردشگري (كوتاه، ميان و بلند مدت)

4-3- ارزيابي اهداف و راهبردهاي توسعة گردشگري در مقاطع 5، 10 و 15 ساله

4-4- انتخاب اهداف و راهبردهاي ارجح

4-5- ارزيابي و مديريت اثرات توسعه

 III- مرحلة سوم: طرح‌ها و برنامه‌ها

 5- طرح‌ها و برنامه‌هاي ساختاري توسعة گردشگري (1380-1385)

5-1- برنامه توسعة منابع گردشگري برحسب نواحي

5-2- برنامه توسعة بازاريابي برحسب نواحي

5-3- برنامه توسعة دسترسي‌ها برحسب نواحي

5-4- برنامة توسعة تسهيلات و خدمات گردشگري برحسب نواحي

5-5- برنامة توسعه منابع انساني

5-6- برنامة توسعة مديريتي

5-7- برنامة توسعة سرمايه‌گذاري

 6- طرح‌ها و برنامه‌هاي عملياتي توسعة گردشگري (1380-1385)

- تكنيك‌هاي اجرايي

 7-1- چگونگي تصويب طرح

7-2- آموزش تكنيك‌ها

7-3- راهبردهاي سرمايه‌گذاري و مالي

7-4- ساماندهي ساختار سازماني

 ضمايم و پيوست‌ها

 I-مرحلة اول: شناخت و تحليل

1- مطالعات عام

 1-1- جغرافيا

1-1-1-  موقعيت و حدود استاني

1-1-2- ويژگي‌هاي آب و هوايي

1-1-2-1- بررسي مختصر عناصر اقليمي

1-1-2-2- بررسي اقليم گردشگري

يك- بررسي آسايش حرارتي و پراكندگي فصلي آن

دو- بررسي آسايش رطوبتي و پراكندگي فصلي آن

سه- بررسي پراكندگي فصلي برخورداري از اقليم آسايش

1-1-3- بررسي عوارض زمين (ناهمواري‌ها، غارها و )

1-1-4- بررسي منابع و شبكة آب‌ها

1-1-5- پوشش گياهي

1-1-6- حيات وحش

1-1-7- بررسي خطرات طبيعي (سيل، زلزله و)

 1-2- اقتصاد

1-2-1- بررسي سهم منابع عمده اقتصادي استان

1-2-1-1- صنعت

1-2-1-2- كشاورزي

1-2-1-3- خدمات    

1-2-2- بررسي سهم استان در توليد ناخالص ملي

1-2-3- بررسي وضعيت اشتغال برحسب گروه‌هاي عمده فعاليت (در سه دورة آماري اخير)

1-2-4- بررسي سطح مهارت‌هاي شغلي        

1-2-5- پراكندگي فضايي منابع اقتصادي

1-2-6- متوسط هزينه - درآمد خانوار (در سه دورة آماري اخير)

 1-3- اجتماعي- فرهنگي

1-3-1- بررسي ويژگي‌هاي جمعيتي

1-3-1-1- توزيع جمعيت بر حسب گروه‌هاي سني(در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-2- توزيع جمعيت برحسب گروه‌هاي جنسي (در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-3- تغييرات رشد جمعيت (در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-4- تعداد دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف (ابتدايي- راهنمايي- متوسطه- دانشگاهي و...)

1-3-1-5- بررسي پراكندگي و خصوصيات فضايي هسته‌هاي جمعيتي(شهري، روستايي، عشايري)

1-3-1-6- بررسي بعد خانوار (در سه دورة آماري اخير)

1-3-2- تاريخ  اجمالي استان

1-3-3- بررسي الگو‌هاي فرهنگي رايج در استان (موسيقي، رقص، نمايش، لباس، هنرها، شيوة زندگي، سبك معماري و )

1-3-4- زبان، گويش و لهجه‌هاي رايج در استان

1-3-5- ايلات، عشاير و قوميت‌هاي ساكن در استان

1-3-6- بررسي گرايش‌ها وآداب خاص مذهبي در استان

1-3-7- بررسي مسائل و مشكلات اجتماعي

1-3-8- ا شكال گذران اوقات فراغت مردم

1-3-9- الگوي انجام مسافرت جمعي توسط ساكنان استان

1-3-10- بررسي فرهنگ گردشگرپذيري در استان

 1-4- محيط زيست

1-4-1- شناسايي منطقه‌هاي ويژة زيست‌محيطي

1-4-1-1- مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست

1-4-1-2- مناطق تحت مديريت سازمان جنگل‌ها و مراتع

1-4-2- بررسي طرح‌هاي حفاظتي و مديريت محيط زيست

1-4-3- بررسي آلاينده‌هاي محيطي

 1-5- بررسي زيرساختهاي استان

1-5-1- دسترسي‌ها

1-5-1-1 دسترسي زميني جاده‌اي

1-5-1-2- دسترسي زميني راه آهن

1-5-1-3- دسترسي هوايي

يك- برسي شبكه فرودگاهها

دو- بررسي شبكه‌، خطوط و مسيرهاي هوايي

  1-5-1-4- دسترسي دريايي

يك- بنادر

دو- بررسي شبكه، خطوط و مسيرهاي دريايي

1-5-2-  انرژي

1-5-2-1- انرژي مصرفي غالب در استان (برق، گاز و)

1-5-2-2- بررسي بيلان انرژي در استان

1-5-3- آب آشاميدني و سيستم دفع فاضلاب و زباله

 1-5-4- بهداشت 

1-5-4-1- توزيع و پراكندگي خدمات پزشكي(شهري، روستايي، شبانه‌روزي)

يك- بيمارستان

دو- درمانگاه، مراكز بهداشت، اورژانس و

سه- كادر درماني

1-5-4-2- بررسي بيماري‌هاي خاص رايج دراستان

 1-5-5- بررسي شبكة ارتباطات

يك- مخابرات (تلفن، فكس و)

دو- پست

سه- اينترنت

1-5-6- بررسي خدمات مالي و ارزي

 1-6- بررسي ساختار تشكيلاتي، اهداف و راهبردهاي توسعة استان

1-6-1- بررسي ساختار تشكيلاتي و نهادهاي ذيربط با موضوع گردشگري در سطح استان

1-6-2- اهداف كلان توسعه استان

1-6-3- راهبردهاي كلان توسعه استان

1-6-4- طرح‌ها و برنامه‌هاي كلان توسعة استان (انجام شده و در دست اقدام)

 2- بررسي وضعيت موجود فعاليتهاي بخش گردشگري استان

 2-1- بررسي سهم فعاليتهاي گردشگري استان

2-1-1- بررسي سهم استان از فعاليتهاي گردشگري كشور

2-1-2- بررسي سهم استان از فعاليتهاي گردشگري منطقه

2-1-3- بررسي متوسط اقامت گردشگران در استان

2-2-  بررسي منابع گردشگري و تهيه فهرست و نقشه پراكندگي آنها در سطح استان                      جدول 2-1-1  (ضميمه)

          2-2-1- منابع طبيعي

2-2-2- منابع تاريخي / فرهنگي

2-2-3- منابع انسان‌ساخت

 2-3- بررسي و تدوين تسهيلات و خدمات گردشگري موجود و مصوب                                    جدول 2-1-1  (ضميمه)

2-3-1- خدمات اقامتي

2-3-1-1- هتل‌ها

2-3-1-2- مهمانسراها

2-3-1-3- هتل‌آپارتمانها

2-3-1-4- استراحت‌گاه‌هاي بين‌راهي

2-3-1-5- ساير اقامتگاهها

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استانها, گردشگری, جهانگردی, مدیریت توریسم , | 23:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 چکیده

 

در صنعت گردشگری زیرساختها به دلیل فرابخشی عمل نمودنِ این بخش و تحت تولي و مديريت سایر ارگانهای اجرایی در کشور قرار گرفتن، مورد غفلت و عدم برنامه ريزي منسجم بخش گردشگري واقع شده است. این امر به دلیل تعددِ بخشهایِ درگیرِ با توسعه صنعت گردشگري می باشد.

نگاه سیستمی به گردشگری و اجزاء توسعه آن نشان می دهد که تمامی بخشهای مطرح شده در آن بایستی به تناسب، رشد و توسعه را تجربه نمایند. بدين معني كه بخشهاي متعدد صنعت ( بخش اقامتگاهي،‌ عناصر نهادي يا سازمانهاي مرتبط،‌ جاذبه ها و فعاليتها،‌ زير ساختها و .... ) مي بايست از يك آهنگ رشد مناسب و متوازني برخوردار باشند.

مقاله مذکور در تلاش است تا ابتدا به تعریفی واحد و جهان شمول از زیرساختها در بخش گردشگري دست یابد، سپس به شناخت تمامی زیرشاخه هاي مربوطه در کشور خواهد پرداخت تا به وسیله آنها بتواند نظامي را ترسیم نماید که در آنها نقش و جایگاه زیرساختها معین شده باشد.

در نهایت مقاله جهت کاربردی شدن، پیش نویس مصادیق و تعاریف زیرساختها را تهيه خواهد نمود و جایگاه کنونی زیر ساختهای گردشگری را معین می نماید.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:زیرساختها و گردشگری , | 23:55 | نويسنده : سعيد داغستاني |

بررسی روند گردشگري در منطقه جنوب آسيا

منطقه جنوب آسيا که ايران هم به عنوان يکي از کشورهاي زير مجموعه اين منطقه است خود به عنوان يکي از مناطق آسيا و اقيانوسيه قرار مي گيرد. جنوب آسيا در طول سالهاي 1960 تا 1990 تغييرات اندکي را از نظر تعداد ورود جهانگردان و درآمد ارزي داشته است و پس از سال 1990 تا 2000 از رشد ورود گردشگران بين المللي برخوردار بوده است، هر چند که اين درصد افزايش ورودي در مقايسه با ساير زير مجموعه هاي منطقه آسيا و اقيانوسيه مانند آسياي شمال شرقي و جنوب شرقي رقم بسيار پايين تري مي باشد. اما در سال 2001 و 2002 اين منطقه هم با کاهش رشد گردشگري مواجه شده است و پس از آ ن در سال 2004 همگام با رشد گردشگري جهاني اين منطقه هم با ورود 5/7 ميليون گردشگر يک درصد از سهم بازارجهاني را به خود اختصاص داده است، که اين رقم نسبت به سال 2003، 7/16 درصد رشد داشته است و از جهت ورود گردشگر کمترین سهم بازار منطقه ای را دارا می باشد. جنوب آسيا از نظر درصد تغييرات سهم گردشگري در آسيا در سال 2003 رتبه اول و در سال 2004 پس از آسياي جنوب شرقي و شمال شرقي رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

با توجه به جدول 1، در بین کشورهای جنوب آسیا هندوستان با 2/2 درصد سهم بازار گردشگری در سال 2004 عمده ترین مقصد این منطقه محسوب می گردد و توانسته است موقعیت خود را به عنوان رتبه اول جنوب آسیا از سال 1995 تا 2004 با وجود کاهش سهم بازار حفظ کند. ایران با 1/1 درصد از سهم بازار منطقه در سال 2004 توانسته است رتبه دوم را بود اختصاص دهد و سهم بازار منطقه ای خود را نسبت به سال 1995 ( 6/0 درصد) افزایش دهد.

بوتان با 6/47 درصد در سال 2004 بیشترین رشد ورود  جهانگردان را در این منطقه داشته است. پاکستان با 4/29 درصد در رتبه دوم و هند با 6/23 درصد در جایگاه سوم قرار دارند. ایران با 3/7 درصد رشد گردشگری در سال 2004 رتبه هفتم را در بین هشت کشور منطقه جنوب آسیا به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سایر مقاصد رو به رشد این منطقه در جایگاه مناسبی قرار ندارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:گردشگری, جهانگردی , مدیریت جهانگردی , | 23:48 | نويسنده : سعيد داغستاني |

   طرح کسب و کار  مفید برای امور گردشگری 

 

Business Plan

 1- تشريح مديريتي (Executive Summary)))

2- تشريح کسب و کار(Business Description)))

3- توصيف محصول / خدمت

*     ايده نو آوري         

1.     ماهيت ايده/ طرح        

2.     طرح و ايده کسب و کار (يک ايده نوآورانه)       

3.     نمونه خارجی محصول در بازار داخل    

4.     فن آوري مورد نياز طرح

5.     فعاليت‌هاي تحقيقاتي که در ارتباط با ايده انجام شده      

6.     مشخصات فني ايده (ويژگي‌هاي محصول يا خدمات نهايي)

*     پتانسيل ها و فرصت هاي ايجاد کسب و کار  

1.     اندازه کسب و کار       

2.     تجهيزات اداري مورد نياز

3.     پرسنل مورد نياز

4.     تحليل بازار (Market Analysis)))      

5.     تحليل صنعت  

*     آينده اين کسب و کار       

1.     بازار در حال رشد

2.     رقبا

*     رقباي اصلي 

*     رقباي غير مستقيم  

*     وضعيت کسب ‌وکار رقبا     

*     نقاط قوت و ضعف رقبا       

1.     نقاط ضعف      

2.     نقات قوت        

*     عملکرد رقبا        

*     آگهي‌هاي تبليغاتي رقبا        

*     تفاوت محصولات شركت با محصولات رقبا    

1.     محصول(خدمات)

2.     قيمت  

3.     ترفيع  

4.     توزيع  

*     موقعيت رقابتي      

1.     مطالعه و تحقيق بازار    

2.     بخش بندي بازار         

3.     پتانسيل بازار    

*     بازار گسترده        

*     چگونگي جذب، نگهداري و افزايش  سهم شركت از بازار     

*     مذاکرات و قراردادهايي که تاکنون  با مصرف‌کنندگان محصول داشته‌ايم      

*     نوع مشتري 

1.     مشتریان اصلي

*     محصولات يا خدمات         

1.     نوع توليدات يا خدمات

    

         9- مزاياي محصولات / خدمات براي مشتريان       

*     مزاياي محصولات شركت براي مشتريان گروه الف     

*     مزاياي محصولات شركت براي مشتريان گروه ب       

         10- محصولات و يا خدماتي كه بيشتر مورد تقاضا هستند  

 

 11- خدمات رزرواسيون اينترنتي:   

*     خدمات طراحي و مشاوره در زمينه ديتا بانک براي هتلها، شرکت ها و آژانس هاي گردشگري 

12- تفاوت محصولات و يا خدمات ارائه شده با محصولات و يا خدمات ديگران  

1.     برنامه ريزي بازار

2.     استراتژي قيمت گذاري  

3.     شيوه قيمت‌گذاري        

4.     .پيش‌بيني قيمت فروش محصول توليد شده در دوره رشد  

5.     فرآيند قيمت‌گذاري خدمات     

6.     هزينه‌هاي خدمات پس از فروش محصولات         

7.     استراتژيهاي توزيع و تبليغات      

8.     تبليغات

13- شيوه اطلاع‌رساني و تبليغات در مورد کالاها و خدمات

*     منابع و حاميان تبليغاتي     

1.     ارزيابي ريسک ((Risk Evaluation))    

2.     نقاط ضعف کسب و کار

*     اقتصادي    

*     اجتماعي – فرهنگي         

*     سياسي – قانوني     

*     تکنولوژيک 

*     جهاني       

*     درصد ريسک       

1.     ارزيابي ريسک در ارتباط با تکنولوژي و شرايط جديد     

2.     ساختار / برنامه سازماني (Organization Plan/Chart)))

3.     شکل مالکيت  

*     نوع شرکت 

1- مشخصات ثبتي  

*     نحوه و ميزان سرمايه گذاري شرکاء  

         15- سهامدارن فعلي شركت:

         16- آخرين اعضاي هيئت مديره طبق آگهي روزنامه رسمي

*     معرفي شرکاء تيم کاري و حوزه اختيارات    

*     تيم مديريتي         

*     همکاران شرکت و نوع همکاري  آنان        

1.     پيشينه مديريتي و مسئوليت اعضاء تيم مديريتي   

2.     برنامه اجرايي (((Implementation Plan)

3.     فرايند توليد محصول / ارائه خدمات      

4.     تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز

*          زمين و ساختمان        

*          تاسيسات         

*          تجهيزات         

*          وسايل اداري    

1.     تامين کنندگان مواد اوليه        

*          تامين‌کنندگان مواد اوليه و اطلاعات      

*          منابع تامين تسهيلات    

*          ميزان توليد در دوره رشد        

*          مواد خام مورد نياز      

*          منابع تامين مواد خام   

1.     برنامه ريزي مالي (Financial Plan)        ))

1.     هزينه زمين و ساختمان

2.     هزينه تاسيسات

19-هزينه تجهيزات

2- هزينه وسايل اداري

21-هزينه دوره‌هاي آموزشي

*     هزينه‌هاي قبل از بهره‌برداري

*     برآورد سرمايه ثابت طرح     

22- هزينه حقوق و دستمزد پرسنل

23-        هزينه مشاوره طرح

24- هزينه استهلاک ساليانه طرح

25-        هزينه نگهداري و تعميرات سالانه

26-        هزينه مصرف تاسيساتي ساليانه

27-        هزينه بيمه شرکت

28-        هزينه توليد سالانه

*     سرمايه در گردش   

1.     برآورد کل سرمايه‌گذاري طرح  

2.     نحوه تامين منابع مالي  

3.     محاسبه فروش سالانه     

4.     قيمت تمام شده محصول

5.     تعيين نقطه سربه‌سر      

6.  


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:طرح کسب و کار,مدیریت جهانگردی, گردشگری, مدیریت گردشگری, برنامه ریزی گردشگری, | 23:42 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

این کنفرانس در تاریخ 23و24 شهریورماه سال1391 توسط دانشگاه پیام نور استان خوزستان و موسسه نورباران اندیشه با همکاری و حمایت جمعی از مراکز علمی و اجرایی کشور در مجتمع فرهنگی زیارتی یاوران حضرت مهدی(عج) در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. این کنفرانس با رویکردی کاربردی با هدف تبادل نظر و به اشتراک گذاری تجربیات محققان و اندیشمندان در دو بخش ویژه با موضوع بررسی ابعاد رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مواضع مدیریتی و راهبردی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دهه پیشرفت و عدالت و ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه موضوعات رهبری و رفتار سازمانی، مدیریت کیفیت، بهره وری و تعالی سازمانی، نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی سازمانی و مدیریت راهبردی را با ارائه مقالات و سخنرانی اساتید برجسته و صاحبنظر فراهم خواهد نمود و با برگزاری کارگاههای آموزشی و تخصصی فرصت مناسبی را برای یادگیری و کسب مهارت های نوین مدیریتی برای شرکت کنندگان بالاخص اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و دانشجویان در سراسر کشور ایجاد می نماید.
 
1 - اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و تولید ملی 
2 - تفکر راهبردی و تولید ملی 
3 - بهره وری و تولید ملی 
4 - نوآوری، کار آفرینی و تولید ملی 
5 - تحول اقتصادی و تولید ملی
6 - بخش آزاد - سایر محورها 
.::: برای دریافت اطلاعات کامل تر و اطلاع از زیر محورها اینجا کلیک کنید !
 
دبیرخانه کنفرانس
آدرس : قم/ صفائیه/ کوچه 23/ پلاک3 
موسسه آموزشی تحقیقاتی نورباران اندیشه
تلفکس : 7836894
پیش شماره : 0251
تلفن همراه(اضطرار): 09372695689

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 خرداد 1391برچسب:همايش مديريت, نوآوري و توليد ملي , | 10:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |