عکاسی از ارتفاع به عنوان مثال از روی هلی کوپتر ، برج بلند ، قله یک کوه بلند ، بالن ، هواپیما و هر چیزی که از بالا نمایی از پایین را نشان دهد، برای بیننده عکس بسیار جذاب و دیدنی است، چرا که ما اکثراً مکانها را از دید معمولی خود و در زاویه های خاص و کوچکی می بینیم و برایمان جالب است بدانیم از بالا و به طور کامل به چه شکلی هستند، عکسهای زیر نمای از بالا چند مکان را به زیبایی نمایش میدهند (Aerial View Photography)

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:جاذبه های گردشگری, | 12:20 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري

 
مجمع جهاني اقتصاد در سوييس در سال 2006 در 130 كشور دست به مطالعه شاخصهاي قابل تعميم و كاربردي كردن انها زده است . كشور ايران با وجود قرار گرفتن در زمره 10 كشور اول گردشگري جهان در اين طيف قرار نگرفته است . شاخصهاي معتبر محاسبه شده مبناي تصميم گيري هستند .فوايد مطالعه و بكارگيري اين شاخصها : 1- گردشگران و سرمايه گذاران بر مبناي ان تصميم مي گيرند .2- تصميم گيران با مقايسه شاخصها نقاط ضعف را شناسايي مي كنند .
اين سخنراني در چهار بخش ارائه گرديد:
بخش اول : ويژگي اقتصاد جهاني
بخش دوم : منافع مستقيم و غير مستقيم گردشگري
بخش سوم : معرفي و تشريح شاخص رقابت پذيري توريسم
بخش چهارم : گامهاي تقويت رقابت پذيري
بخش اول
·        كاهش هزينه سفر
ضريبي ازدرامد هفتگي مورد نياز براي سفر. به عنوان مثال در سال1995؛ 120 هفته درامد يك فرد انگليسي براي پرداخت هزينه بليط سفر از لندن به سيدني لازم بوده كه اين شاخص در سال 2005 به 2 هفته رسيده است .
اين تغيرات به سبب رشد اقتصادي و بالا رفتن درامدها و نيز به سبب پيشرفت تكنولوژي و كاهش هزينه سفر رخ داده است .
·        برداشته شدن مرزها
تبادل اسانتر اطلاعات ، افراد ، كالاها . اغلب در اسيا و بويژه افريقا مرزها سلب ترند و در اروپا مرزها كمترين انفكاك را ايجاد مي كند .اثر اين پديده در ميزان جذب گردشگر اين دو محدوده قابل مشاهده است .
  • تشديد رقابت
در گذشته تعداد مقصدها كشورهاي هدف گردشگري كمتر بوده و با گسترش ارتباطات و انتقال فرهنگها با سربراوردن رقبا ، صرف بودجه در معرفي و تبليغ و بازاريابي و نز تسهيل دسترسي به سايتهاي جاذب گردشگر تشديد شده است .
 بخش دوم ..........................
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري, | 9:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب
عادل I. ال انصاری
کالج کسب و کار کگین ، دانشگاه فلوریدای شمالی ، جکسون
فلوریدا ، ایالت متحده آمریکا
چکیده
هدف – هدف این مقاله، ارائه ی طبقه بندی از مفاهیم استراتژی بازاریابی است. همچنين محقق قصد تدوين چارچوب هايی یکپارچه از فرآيندهاي قاعده مند سازي و اجراي استراتژي ها در حالتهاي تجميع و افتراق را دارد. 
طراحی / روش شناسی / رويکرد – مقاله پيش رو،‌مقاله اي است مفهومی كه براساس بررسی هايي در ادبیات علمی و سلسله وقايع رخ داده در استراتژی بازاریابی تنظيم گرديده است. به منظور هر چه جذاب تر بودن مطالب از كليدي ترين مآخذ مرتبط با استراتژي هاي بازاريابي استفاده شده است. همچنين اين مقاله منعکس کننده ی تجربه ی ما و نظرات مبتنی بر رخدادهاي واقعي در مطالعات موردی شرکت های بزرگ و مجلات تجارت است.
یافته ها – پيش بيني ادبيات حاكم بر قاعده مند ساختن استراتژي بازاريابي و نحوه اجراي آن در متن مدلهاي فرآيندي برنامه ريزي راهبردي و بازاريابي راهبردي مي باشد. مدل برنامه ریزی استراتژیک بر چگونگي دستيابي شركتهاي بزرگ به اهداف ماليشان متمركز است. چگونگي اجراي برنامه هاي توليد،‌ قيمت گذاري، ترفيع و توزيع از جمله اين اهداف مي باشد. مدل بازاريابي تلاش دارد تا به فرموله كردن بخش بندي بازار، هدف گذاري، تمايز و موقعيت يابي دست يابد. ارتباطات موثر و و خلق ارزش براي مشتريان از نتايج رضايتمندي و وفاداري آنها است. اين مباحث در اهداف بازاريابي مطرح مي گردند.     
مفاهيم عملی –  شكل گيري طرح و نقشه و چارچوب هاي مناسب در فرآيندهاي فرموله كردن استراتژی بازاریابی و پیاده سازی توسط فعالين در اين بخش كه بر اساس تحقيقات آكادميك برای سنجش مفهوم روايي، بررسی مفهوم تمايز، و کشف مفهوم روابط شكل گرفته است.
نوآوري / خلق ارزش – طرح كلي اين مقاله به وضوح متمایز و رو به جلوي است،‌ اما در هم تنيدگي تدوین استراتژی بازاریابی و پیاده سازی فرایندها و بازمهندسي برنامه ریزی استراتژی بر اساس مدل مالی گرا و مدلهاي فرآیندي استراتژی های بازاریابی به صورت مجموعه چارچوبی است که اثبات مي كند: راه دستيابي به نتايج درست مالي،‌بازتابي از استراتژيهاي بازاريابي است.
کلمات کلیدی : استراتژی بازاریابی ، تدوین ، پیاده سازی ، طبقه بندی ، چاچوبها ، مدل ها.
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي و كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب, | 9:18 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

تحليل سلسله مراتبي جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور
دکتر محمود ضيايي
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي
سعيد داغستاني
کارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
چکيده
بهره برداري بهينه از منابع و جاذبه هاي موجود در مقاصد گردشگري، مانند بسیاری از فعاليتها، مستلزم انجام شناختي کامل و اصولي مبتني بر تحقيقات و واقعيتها مي باشد. تکنيک تحليل سلسله مراتبي(AHP) يکي از انواع تکنيک هاي تحليل علمي است که امکان بررسي گزينه هاي مختلف را به برنامه ريزان و مديران مي دهد. اين شيوه با در نظر گرفتن اثر همزمان کليه معيارهاي دخيل و مقايسه امتيازات آنها، به اولويت بندي گزينه ها پرداخته و با به کار گيري روابط معرفي شده، گزينه مطلوب را تعيين مي نمايد.
هدف اين مقاله ارزیابی جاذبه های گردشگری با استفاده از تکنیک تصمیم سازی چند معیاره است. در اين مقاله ابتدا مباني نظري و کاربرد تحليل سلسله مراتبي در ارزیابی جاذبه های گردشگری مورد بررسي قرارگرفته است. در ادامه به کمک اين تکنيک درباره جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور به مثابه يک نمونه موردي تصميم سازي صورت گرفته است. تعيين اولويت اين جاذبه ها و نظام سلسله مراتبي جاذبه ها از نتايج اين تحليل مي باشد و سرانجام نظام سلسه مراتبی تدوین شده با مدل چرخه عمر جاذبه و نقشه ادراکی منطبق گردیده است.
  واژه هاي کليدي:تحليل سلسله مراتبي، تصميم سازي چند معياره، نظام سلسله مراتبي، شهرستان نيشابور
 
 

مقدمه

منابع و جاذبه هاي گردشگري در تمامي بخش هاي برنامه ريزي و مديريتي صنعت گردشگري از اهميت بالايي برخوردار است و ويژگي ها و مشخصه هاي منابع و جاذبه ها در يک کشور يا منطقه اساس توسعه گردشگري را مهيا مي سازد(Inskeep, 1991: 75).
 بدون شک بهره مندي از منابع و جاذبه هاي گردشگري موجود، در پیدایش و توسعه گردشگری، نقش اساسی را ایفاء می کنند، بکارگيري منابع گردشگری نیز مستلزم نگاهي همه جانبه و علمي به این مقوله مي باشد. مقاصد گردشگری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی می باشند، چرا که با توجه به منابع محدود، خواسته ها برای بهره مندی از آنها بسیار می باشد. در صورتي که برنامه ريزي و مدیریت خردمندانه ای در بهره مندي از منابع و جاذبه های گردشگري وجود نداشته باشد، زمينه هاي بهره مندي از اين منافع کاهش مي يابد و در برخي موارد موجب اتلاف منابع می شود. به همین دلیل، ضروریست که شناختی عمیق و مبتنی بر واقعیت در رابطه با جاذبه ها و منابع گردشگری داشته باشیم و به منظور تصمیم گیری مناسب در بهره گیری از منابع، تمامی فاکتورهایی که در تصمیم گیری موثر هستند را دخالت دهیم.
گردشگری بدون وجود جاذبه های اساسی معتبر، امکان توسعه ندارد. جاذبه ها و فعالیتهای گردشگری بسیار متنوع اند و عمدتا ویژگی های ذاتی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد و مجزای یک ناحیه را منعکس می کنند. بدین وسیله توان خود را برای پاسخگویی به نیازهای گردشگران بیشتر می نمایند. به همین دلیل عینیت در شناسایی، ارزیابی، توسعه و مدیریت جاذبه ها امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود. این امر، هم برای مبدا گردشگر فرست و هم مقصد گردشگر پذیر دارای اهمیت است.(ضرغام، حمید؛ 1384)
 
تبيين نظري شيوه ارزيابي با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي ...............................

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 راهکارهاي علمي جذب زائران به مشهد مقدس

" جهت شركت در همايش علمي – پژوهشي خدمت رساني فرهنگي به زائران رضوي"
 
 
سعيد داغستاني
 1- مقدمه
جذابيت و قابليت بالاي رشد صنعت گردشگري از يک سو و تاثير بالاي آن در توسعه و رشد منطقه اي از سوي ديگر، اين صنعت را به يكي از صحنه‌هاي رقابت شديد در جهت جذب هر چه بيشتر مشتريان موجود تبديل کرده است. در اين صحنه ي رقابت و تلاش، سياست گذاران و تصميم گيران، ابزارهاي گوناگوني را جهت بهره مندي از منافع صنعت گردشگري به خدمت مي گيرند. يكي از ابزارهايي كه مي تواند تاثير بسزايي در توسعه و رشد گردشگري مناطق داشته باشد، بهره گيري از علم بازاريابي و تبليغات در جهت تقويت و توسعه گردشگري از طريق جذب گردشگران – زايران و مسافران و ارائه خدمات مورد نياز آنها مي باشد. بازاريابي و تبليغات به صورت يك فرايند مستمر در نظر گرفته مي شود كه از مشتري زائر - آغاز و در نهايت به مشتري – زائر - ختم مي شود. بر اين اساس بازاريابي شامل نياز سنجي مشتري، تطبيق محصول يا خدمت با نياز مشتري و ارائه آن به مشتري، همراه با خدمات پس از فروش مناسب مي باشد. در صنعت گردشگري، بازاريابي و تبليغات بخش مهمي از مديريت را تشكيل داده و در تحقق اهداف آن نقش تعيين كننده اي را ايفا مي نمايد. مراحل فعاليتهـاي بازاريابي در صنعت جهانگردي عبارتند از: تعيين اهداف بازاريابي، تدوين رهيافت اثربخش ترين شيوه بازاريابي، تهيه و اجراي برنامه تبليغاتي و فراهم كردن خدمات اطلاع رساني جهانگردي. با توجه به جو شديد رقابت در صنعت مذكور، بكارگيري شيوه هاي بازاريابي و تبليغاتي به عنوان يكي از مهمترين و موثرترين ابزارها در جهت توسعه گردشگري زيارتي ضروري مي نمايد. لذا بايستي در جهت استفاده از اين علم در جهت جذب گردشگران، زائران و مسافران و درآمد زايي براي شهر مقدس مشهد اقدام گردد.
شهر مشهد مقدس داراي جاذبه‌هاي فراوان مذهبي، فرهنگي، تاريخي و ... برخوردار از پتانسيل بالا در جذب زائران و گردشگران داخلي و خارجي مي باشد. اما وجود تمامي اينها، مشهد مقدس  را از داشتن يك برنامه بازاريابي و تبليغاتي مناسب و قوي بي نياز نمي كند. همانگونه كه عنوان شد، بازاريابي و تبليغات با شناسايي نيازهاي زائران به عنوان مشتريان و با برنامه ريزي مناسب، در صدد رفع نياز  و ايجاد رضايت مندي آنها بر مي‌آيد، تا در نهايت بتواند موجبات وفاداري زائران و مسافران را به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي يك شهر و منطقه، فراهم نمايد.

2- اهميت و ضرورتزائر از بعد اقتصادي

سرانه هزينه‌کرد زائران و مسافران وارد شده به ايران مطابق آمارهاي رسمي سازمان جهاني جهانگردي و محاسبات صورت گرفته شده، حدوداً 4/647 دلار آمريکا برآورد شده است که اين رقم در مشهد مقدس  از سرانه هزينه‌کرد گردشگران منطقه آسيا و اقيانوسيه (820 دلار آمريکا)، 173 دلار کمتر است. دلايل اين امر را مي‌توان پايين بودن مدت اقامت، به حساب آوردن افرادي که از کشورهايي مانند افغانستان، آذربايجان، از مرزهاي ايران گذر مي‌کنند و همچنين ورود گردشگران از مناطقي که توان و قدرت خريد پايين دارند عنوان نمود. همچنين سرانه هزينه کرد گردشگران داخلي بر مبناي پيمايش ميداني و نتايج استخراج شده از طرحهاي توسعه گردشگري استان برابر با 310000 ريال در روز تخمين زده شده است. که ميزان قابل قبولي است.
با علم به اين موارد و تدوين جداول زير به عنوان حجم ورودي زائر به استان و تبع آن گردشگران به شهر مشهد مي توان شماي کلي گردشگران و زائران را ترسيم نمود.
جدول زير تعداد گردشگران داخلي را نمايش مي دهد.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران داخلي   
21667228
22720608
19853307
28286280
همچنين جدول زير حاکي از اين است که گردشگران خارجي به چه تعداد از مرزهاي هوايي و زميني وارد استان و مشهد شده اند.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران خارجي   
211212
142382
231166
268958
با بررسي هاي انجام گرفته و تعيين ميزان هزينه کرد گردشگران و تعداد آنها به راحتي مي توان ميزان هزينه کرد کل را حساب نمود. اين ارقام نشان دهنده اهميت بسيار زياد اقتصادي زائرين براي شهر مشهد و استان مي باشد. 


 مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,, | 9:12 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مدل مفهومي برنامه ريزي بازاريابي گردشگري- ترجمه از : سعید داغستانی

مقدمه

 کاتلر پيشنهاد مي کند که برنامه ريزي رسمي بازاريابي چندين مزيت همانند تفکر نظام مند هرچه بيشتر و هماهنگي بهتر ميان تلاش هاي شرکت که منجر به بهبود فروش و سود مي شود، را به همراه دارد. علاوه براين، بنابر آنچه که وهاب بنا گذاشته است، تدوين برنامه هاي گردشگري در سطوح مختلف، امري ضروري به شمار مي رود، بخصوص زماني که بخش گردشگري اولويت بالاتري در راه هاي توسعه کشور داشته باشد، به عنوان مثال همانند نمونه گریس و باربادوس. براي يک سازمان ملي گردشگري راه دستيابي به اهداف آن سازمان و رسيدن به شرايط مناسب در محيطي که به سرعت در حال تغيير است، فرايند برنامه ريزي بازاريابي گردشگري که به خوبي هماهنگ شده باشد به منظور بقا و کاميابي در صنعت گردشگري امري حياتي است.

 

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري 

 

 

اين مقاله بر توسعه چنين مدل برنامه ريزي بازاريابي گردشگري متمرکز شده است تا متغيير هاي تاثيرگذار بر عملکرد بازاريابي بين المللي سازمانهاي ملي گردشگري را شناسايي نمايد. اين امر داراي چارچوبي مفهومي است که مي تواند توسط سياستگذاران مختلف در تمامي طيف هاي رشته گردشگري و فراغت در طراحي برنامه هاي بازاريابي تاکتيکي و راهبردهاي بازاريابي هدف مورد استفاده قرار بگيرد.  اين چارچوب ممکن است کاربردهاي وسيعي در صنعت گردشگري داشته باشد و بيشتر بر تمايلات مشتري تاکيد دارد تا محصول.
 
هرچند که برنامه ريزي بازاريابي گردشگري ، چند عامله و نيازمند رويکرد ميان رشته اي و يکپارچه است که مي بايست با تحقيقات نظام مند و مداوم در تمامي جنبه هاي گردشگري تکميل شود. اين امر بايستي شامل تحقيقات انگيزشي مصرف کنندگان در رابطه با تصميمات انتخاب مقصد گردشگري نيز باشد.
همان گونه که در شکل شماره 1 مشاهده مي شود، تمرکز بر 4 پرسش است:
·       هم اکنون گردشگري در کجا]چه سطحي[ قرار دارد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ رسيديم ؟
·       ما ميخواهيم گردشگري به کجا ]چه سطحي[ برسد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ مي رسيم ؟
 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 «گردشگري صنعتي»

 زمينه و ظرفيت نوين فرا روي منطقه آسياي جنوب غربي
   مهدي مصطفوي کارشناس ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم(دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز)
سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي(دانشگاه علامه طباطبايي)

 

چکيده
مقاله حاضر سعي دارد با ديدگاهي نو به همکاري بين کشورهاي واقع در جنوب غربي آسيا توجه کند و گردشگري را به عنوان يکي از محورهاي اصلي همکاري در منطقه مطرح نمايد. از آنجايي که صنعت گردشگري به عنوان صنعت پيشتاز در قرن حاضر مطرح گرديده است و زمينه هاي همکاري بين کشورهاي منطقه در اين زمينه وجود دارد لذا به عنوان گزينه اي مثمر ثمر براي همکاري و همگرايي منطقه مطرح گرديده است.
کشورهاي منطقه آسياي جنوب غربي داراي صنايع متعددي بخصوص در زمينه هاي نفت، پتروشيمي، گاز و بسياري ديگر هستند و اين امر مي تواند زمينه فعاليت مشترکي را در بخش گردشگري صنعتي فراهم نمايد. لذا در اين مقاله با عنايت به توانهاي صنعتي منطقه به نوع جديدي از گردشگري تحت عنوان "گردشگري صنعتي" اشاره گرديده است. با توجه به تازگي ادبيات اين موضوع در جهان، تلاش شده است ضمن تدقيق پايه هاي علمي از گردشگري مورد نظر، به ارايه پيشنهاداتي جهت شکل گيري اين نوع از گردشگري پرداخته شده است.
 واژگان تخصصي:
گردشگري، گردشگري صنعتي، صنعت،منطقه جنوب غرب آسيا.
 مقدمه
امروزه صنعت گردشگري به عنوان يكي از بزرگترين صنايع دنيا به شمار مي‌رود. بسياري از كشورها، اين صنعت پويا را بعنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعة زيربناهاي خود مي‎دانند.
 کشورهاي توسعه يافته به فراست از ره آوردهاي حاصله از اين بخش بهره مي برند، كشورهاي در حال توسعه و حتي کشورهايي كه از منابع طبيعي و معدني سرشاري برخوردارند نيز مي‌توانند از گردشگري بهره هاي بسياري ببرند و موجبات توسعه همه جانبه و با سرعت بيشتر را فرآهم سازند.
بسترهاي توسعه همه جانبه صنعت گردشگري را عوامل سياسي و شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه ميزبان تعيين مي نمايد. همچنين تحولاتي که در جوامع مبدا شکل مي پذيرد به همراه عوامل جامعه ميزبان منجر به شکل گيري گونه هاي جديدي از گردشگري شده است.(چاک واي، گي،1382) در دهه هاي اخير گردشگري شهري، گردشگري الکترونيک، گردشگري مجازي و گردشگري صنعتي نسبت به ساير انواع گردشگري، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در اين مقاله تلاش شده است که با توجه به توان صنعتي کشورهاي آسياي جنوب غربي مباني گردشگري صنعتي تبيين و راهکارهايي چند جهت توسعه آن در منطقه جنوب غرب آسيا ارايه گردد.
 و..........................
 
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي،

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:«گردشگري صنعتي», مديريت جهانگردي, | 9:9 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 دستيابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404

((مدل، ابزارها و تکنيک ها))
 سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي
 چکيده
تدوين سند چشم انداز و تعيين ابزارها و تکنيک هاي دست يابي به آن از جمله ضروريات و پيش الزامات توسعه همه جانبه در کشور مي باشد. بدون بهره گيري از مدل، ابزارها و تکنيکهاي مناسب، حصول به سند چشم انداز امري غير واقع بينانه و غير ممکن به نظر مي آيد. با توجه به اين تحليل، نگارندگان مدلي را جهت دست يابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي تدوين نموده و سپس به تشريح تکنيک ها و ابزارهايي که در هر مرحله از مدل ضروري مي نمايد به کار گرفته شود، اقدام ورزيده اند.
واژگان کليدي :سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران، مدل اجرايي، ابزارها وتکنيک ها .
 مقدمه
چشم انداز بيانگر حوزه ديد، آرمان، غايت و نهايتي است كه يك كشور قصد دارد به آن جامه عمل بپوشاند. بار مفهومي عميقي كه بر اين واژه مترتب است بسي وسيع تر از آن است كه سياستگزاران و استراتژيست هاي يك كشور تمايل پيدا نمايند، از آن غفلت و چشم پوشي كنند .
چشم انداز، نماد اثر بخشي و جهت گيري صحيح تمامي فعاليتها و برنامه هاي اجرايي كشور بوده و دوام و قوام آنها را تثبيت مي نمايد. مهمترين جزء و عنصر از يك فرآيند برنامه ريزي استراتژيك خرد ورز و دور انديش تعيين چشم انداز مي باشد. حصول و تحقق اين چشم انداز در گرو استفاده از مدلي اثر بخش و تكنيكها و ابزارهاي مناسب مي باشد. مدل از آن رو مهم مي نمايد كه يكپارچگي و انسجام فعاليتهاي مورد نياز را جهت دهي يكسان مي بخشد. تكنيكها و ابزارها نيز به آن جهت واجد اهميتي فوق العاده مي باشند كه كارايي را براي دست يابي به سند چشم انداز به ارمغان خواهند آورد. به اين منظور در تحقيق حاضر ابتدا سعي خواهد شد مدلي كاربردي براي سند چشم انداز طراحي گردد و سپس ابزارها و تكنيكهاي مورد استفاده در آن به تفصيل تشريح گردد تا عمليات اجرايي آن را رهنمون باشند.
 
مدل دستيابي به سند چشم انداز (مدل تحقيق)
.....................................

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, | 9:2 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 تعيين بازارهاي هدف توريسم بين المللي با استفاده از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي

مطالعه موردي:استان خراسان جنوبي
سعيد داغستاني
کارشناس ارشد مديريت جهانگردي

 واژگان کليدي: بازارهاي هدف، توريسم بين المللي، تکنيک جذابيت بازار/موقعيت رقابتي
مقدمه

همه بخش هاي بازار به يک اندازه فرصت هاي جذابي را براي سايت هاي توريستي ايجاد نمي کنند، لذا بايد بمنظور اولويت بندي بخش هاي هدف، جذابيت آتي آنها و قابليت ها و نقاط قوت سايت هاي توريستي را که در ارتباط با نيازهاي اين بخش ها و شرايط رقابتي هستند، مورد ارزيابي قرار داد. براي انجام اين مهم از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي استفاده مي شود. با بهره گيري از اين روش مي توان توان بالقوه آتي بخشهاي مختلف را با توجه به معيارهاي يکسان مقايسه کرده و سپس آنها را اولويت بندي نمود تا مشخص شود که کدام بخشها را بايد هدف گرفت و چگونه منابع و تلاش هاي بازاريابي را تخصيص داد.
براي بخش بندي بازار از شاخص هاي متفاوتي استفاده مي شود. بخش بندي بازار گردشگري استان خراسان جنوبي با توجه به شاخص جغرافيايي صورت مي گيرد. بخش بندي جغرافيايي مستلزم آن است که بازار به واحدهاي جغرافيايي مختلف تقسيم شود. واحدهاي جغرافيايي نظير استان ها، شهرها و محله ها هستند. بخش هاي بازار اين استان با توجه به شاخص مذکور عبارتند از: .......
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، گردشگري ، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

  الزامات دستيابي به اهداف سند چشم انداز كشور با تاكيد بر مفاهيم ........

سعيد داغستاني

 

 

 

 

 

 

 پيتر دراكر در كتاب خود تحت عنوان جامعه پسا سرمايه داري عنوان مي كند كه مهمترين منابع اقتصادي، ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نيستند؛ اين منبع اقتصادي بنيادي دانش است و خواهد بود(رادينگ، 1383). شکل گیری جامعه پسا سرمایه داری، پيدايش عصر اطلاعات و حاکميت اقتصاد دانش محور، ظهور ديدگاه های پست مدرنيستی در عرصه کسب و کار و تشديد محيط رقابتی در اثر ظهور انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از يکسو و حاکم شدن رويکرد توسعه پایدار و ديدگاه بلند مدت در فرآیندهای توسعه، ضرورت تدوین برنامه های استراتژیک و اسناد چشم انداز را برای تمامی کشورهایی که در این عصر در پی کسب موفقیت در صحنه جهانی هستند، را متذکر می سازد.

 

تغييرات ذکر شده، امروزه به حدي زياد شده که به گفته يکي از صاحبنظران مديريت،رابرت واترمن((در محيط تجارت کنوني))بيش از هر دوره و زمان گذشته تنها چيزي که ثابت و پايدار مانده است همان پديده تغيير مي باشد(ديويد،30:1384).  
با توجه به مطالب فوق و متاثر شدن کشور ايران نيز از اين تغييرات، سياستگذاران کشور با تدوين سند چشم انداز گامي در راستاي پاسخگويي به تغييرات فوق الذکر برداشتند، اما اين مهم کافي بنظر نمي رسد. شواهد بيانگر آن است که 90% از استراتژي ها در مرحله عمل ناموفق مي مانند، لذا بهره گيري از دانش جديد در مرحله اجراي سند فوق براي دستيابي به آن موضوعي مهم مي باشد. از سوي ديگر در اقتصاد کنوني، اقتصاد مبتني بر دانش ، دانش يا دانستن و دانش آفريني عامل اصلي بقا و رشد کشورها در شرايط رقابتي مي شود. بنابراين، در عصر كنوني كه عصر دانايي نام گرفته و رقابت بين کشورها بسيار فشرده شده و دگرگونيهاي بسياري در عرصه کسب و کار روي داده است، بايستي با به كارگيري دانش نوين ارائه شده در زمينه ابزارهاي مديريتي و فن آوري پيشرفته و نوين به مزيت هاي رقابتي پايدار دست يافت و از آنها در دستيابي به اهداف سند چشم انداز بهره گرفت.
جدول: دگرگوني هاي محيط کسب و کار در دهه هاي اخير
موضوع دگرگوني
تبعات اين دگرگوني
جهاني شدن اقتصاد
- مديريت و کنترل در بازار گسترده جهاني
- رقابت در بازار هاي جهاني
- گروههاي جهاني کار
- سيستمهاي جهاني تحويل کالا
تغيير در اقتصاد صنعتي
- اقتصاد بر پايه دانش و اطلاعات
- رقابت پرشتاب
- محيط پرتلاطم
- کوتاه شدن چرخه زندگي فرآورده
- کالاها و خدمات جديد
- بهره وري بالا
                                                                           منبع : جان بزرگي،1:1380

 

 

ادامه دارد.....  


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد